Ny barometer: Så söker svenskarna efter nya favoriter i streamingdjungeln
Med pandemin ökade intresset – och behovet – av streamad tv. Det är ett beteende som består även sedan hemmasittandet avtagit. Tv.nu:s senaste Streamingbarometer visar att nästan 70 procent av Tv.nu:s användare streamar minst en gång i veckan. – Det vi ser i vår undersökning är att svensken lägger ett helt dygn om året bara på att […]
Läs merNy Sifo visar: Barn vill ha lugn och ro på lektionerna
Nu drar skolan igång igen efter lovet och det dags att återgå till rutinerna. Skolan är ett vanligt ämne när barn kontaktar Bris nationella stödlinje. Här brukar barn särskilt lyfta upp problem såsom mobbning och bristande stöd från elevhälsan, många vill ha hjälp att hantera skolstress kopplat till krav och prestationer och berättar om bristande framtidstro när skolarbetet […]
Läs merSvenskar har två miljoner gamla mobiler hemma
Hela två miljoner gamla, men fungerade mobiltelefoner kan finnas i svenskars hem. Detta enligt en undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Halebop.
Läs merSvenskar har lågt förtroende för spelbolagen
När Sverige öppnade upp för utländska spelbolag att få spellicens i början av året exploderade spelreklamen. Nu kan man verkligen se reklam för diverse casinosajter i princip var man än befinner sig. Samtidigt visar en undersökning av YouGov att spelbolagen har dåligt rykte i Sverige, med egentligen ett enda undantag. YouGov har tillfrågat 2012 svenskar […]
Läs merAnvändare mer nöjda med Google+ än Facebook
En amerikansk undersökning visar att de som använder Google+ är mer nöjda med sin sida än Facebookanvändare. Även sidor som Pinterest, Twitter och Linkedin har mer nöjda användarandel än giganten i sammanhanget. Detta kan bero på att många ser Facebook mer som ett krav än en avslappnad community. Enligt undersökningen är 78% av användarna på […]
Läs merFyra av fem handlar inte via Facebooks annonser
Det kanske inte är så lönsamt att annonsera på Facebook som du tror. Enligt en undersökning har fyra av fem tillfrågade aldrig handlat något efter att de sett en annons för det på Facebook. Det är dystra siffror för alla företag som lägger pengar på att annonsera på världens största sociala nätverk. Men även Facebook […]
Läs merÄr Androidanvändare mer slampiga?
Finns det något samband mellan vilken mobilplattform man väljer och hur lättfotad man är? Antagligen inte, men dejtingsidan match.com har efter en genomförd undersökning kommit fram till att Androidanvändarna är de som mest sannolikt kommer ligga på första dejten. Enligt undersökningen ska 62% av Androidanvändarna ha legat på första dejten, vilket kan jämföras med 57% […]
Läs merMTV drar de yngsta tittarna
Förutom barnkanalerna såklart Enligt en undersökning av svenska tv-kanalers tittares snittålder är det musikkanalen MTV som drar de yngsta tittarna, efter Barnkanalen, Disney Channel och Nickelodeon. MTVs tittare har en medelålder på 22 år. Detta kan jämföras Eurosport som har en medelålder på hela 65 år bland sina tittare och därmed blir den kanal med […]
Läs merDigitala musikförsäljningen går om skivor
En CD känns som ett otroligt gammalmodigt medium 2012. Den är självklart smidig om man vill spela upp ett helt album i en stereo, men då den största musikkonsumtionen idag sker via portabla spelare och datorer krävs det att den nyinköpta CD-skivan digitaliseras. Och sedan blir den sannolikt bara liggande i något hörn. Men nu […]
Läs merMobilen populäraste musikspelaren
HTC har undersökt svenskars musikvanor och kommit fram till att vi gillar att ha fina toner i öronen när vi är utomhus. 1019 svenskar mellan 15 och 64 år deltog i undersökningen och 38% svarade att de använder mobilen när de lyssnar på musik ute. 22% sa att de använder någon annan typ av portabel […]
Läs mer