Annons Annons
okt
30

DJI Mavic Mini – ny prisvärd drönare i litet format

DJI fortsätter att imponera på drönarfronten. För ett par år sedan släppte de sin första hopfällbara drönare och både Mavic- och Spark-serierna är ytterst portabla, men samtidigt kompetenta drönare. Nu har man släppt DJI Mavic Mini. Som namnet antyder är det ännu en liten drönare. Den är dessutom mycket prisvärd.

Väger bara 249 gram

Med en vikt på endast 249 gram har DJI lyckats ta fram en användbar drönare som håller sig under den “magiska” gränsen 250 gram. Om en drönare väger 250 gram eller mer måste den nämligen registreras hos myndigheter i många länder. Detta slipper alltså Mavic Mini-ägare, med ett helt gram till godo.

Trots låg vikt har DJI lyckats få in en massa godsaker i Mavic Mini. Den har en imponerande batteritid på (upp till) 30 minuter. Kameran har givetvis en 3-axlig mekanisk bildstabilisering. Du kan filma i 2,7K (max 30 bilder per sekund) eller 1080p (max 60 bilder per sekund).

Toppar på 47 km i timmen

Maxhastigheten är 47 km i timmen i sportläget och Mavic Mini ska kunna överföra video på upp till 4 km avstånd. Notera dock att detta inte skulle vara lagligt i Sverige, där reglerna kräver att man måste ha fri sikt till sin drönare.

Räkna nu inte med att du får alla funktioner i Mavic Mini som de lite större Mavic-drönarna kommer med. Men Mavic Mini kommer i alla fall med fyra förprogrammerade lägen. Dessa är Rocket, Circle, Dronie och Helix.

Man får heller inte med alla sensorer som de lite dyrare DJI-drönarna har. Mavic Mini har bara fått sensorer nedåt, i andra riktningar får du alltså själv vara den som håller koll.

En ganska stor tröst är i alla fall priset. I skrivande stund säljs DJI Mavic Mini för ca 4 500 kronor, vilket ser ut att vara mycket prisvärt.

okt
30

Spotify presenterar barnvänliga appen Spotify kids

Oavsett hur gammal man är så finns det antagligen musik på Spotify som man gillar. Men all musik passar inte alla åldrar, vilket Spotify verkar vara fullt medvetna om. Därför har man utvecklat Spotify kids, en fristående app med barntillåten musik.

Appen har en förenklad och (förhoppningsvis) barnvänlig design. Alla användare får skapa en avatar och ett färgtema för appen. Sedan kan ungen navigera i förkurerade kategorier och spellistor. Det ska bland annat finnas musik från populära (barn)filmer och -serier.

Spotify is committed to bringing audio content such as music and stories to more people in more ways–including the next generation of listeners. That’s why we decided to launch a fun standalone app designed with safety in mind specifically for kids and families.

Tjänsten, som nu betatestas i Irland, lanseras i olika länder inom kort. Tjänsten kräver att man har abonnemanget Spotify Premium Family, men kan då aktiveras utan kostnad. Spotify kids installeras som en separat app och finns givetvis till både Android och iOS.


Källa: Spotify Newsroom.

okt
29

Adata lanserar SC680 – snabb extern SSD

Lagringstillverkaren ADATA Technology har i dag presenterat en ny extern SSD-disk. Modellen heter SC680 och lovar snabb prestanda genom USB 3.2 Gen 2. Självklart har disken stöd för Windows, Mac OS och Android.

I pressmeddelandet berättar man att disken klarar läshastigheter upp till 530 MB per sekund. Skrivhastigheten är upp till 460 MB i sekunden vid optimala förutsättningar. Detta ska göra SC680 6,6 gånger snabbare än mer traditionella externa hårddiskar.

This performance not only benefits users when transferring stored data, but also when loading game titles. What is more, it is shockproof, operates quietly, and consumes less power than many other external SSDs.

Säljs med tre olika lagringskapaciteter

Trots att disken bara väger 35 g och inte är mer än 1 cm hög så ska SC680 vara stöttålig. Disken ansluts via en USB-C-port. SC680 säljs i blått eller svart utförande och finns i storlekarna 240 GB,  480 GB och 960 GB. Modellen med minst lagringskapacitet har ett rekommenderat pris på 749 kronor.

okt
29

Activision i bisarrt samarbete med Uber eats – hungriga gamers får dubbel XP

För att fira (eller snarare få mer uppmärksamhet till) att nya Call of Duty: Modern Warfare nu har släppts har utvecklaren Activison dragit igång en kampanj i samarbete med Uber eats.

Alla Call of Duty: Modern Warfare-spelare som beställer hem mat via Uber eats fram till 3 november belönas med dubbla Experience Points (2XP). Man ska göra en beställning via Uber Eats app med en särskild kod någon gång fram till den 3 november. Då skickas en kod till spelarens mejladress.

Dessutom ska spelets snabbaste och hungrigaste fans få T-shirts, hoodies, Call of Duty Modern Warfare Dark Edition och digitala versioner av spelet. Exakt hur detta går till förtäljer inte pressmeddelandet.

Så här kommenterar Henrik Berglin, operativ chef för Uber Eats i Sverige, detta otippade samarbete:

Som exklusiv partner till Call of Duty: Modern Warfare så är vi väldigt glada över att kunna erbjuda spelare eftertraktade 2XP-koder. Vi vet ju också att hungern lätt kan slå till i samband med spelande och då är vi redo att leverera proviant i form av allt från poké bowls och burritos till pizzor direkt till soffan.

Så här gör du för att ta del av erbjudandet

  1. Beställ mat via Uber eats app. Ange koden CODMW2019SWE
  2. Nu ska du få en kod mailad till dig. Besök http://www.callofduty.com/redeem och fyll i den
  3. När koden lösts in skickas ett mejl med Call of Duty 2XP-koderna ut från och med den 3 november.
  4. För att registrera 2XP-koderna, besök www.callofduty.com/ubereats och logga in eller skapa ett användarkonto
  5. När koden har lösts in kommer 2XP direkt läggas till i spelet

Vad gör 2XP-koden?

Varje 2XP-kod blir till en token med 2XP, vilken dubblerar spelarens experience points i 15 minuter i publika online-matcher av spelet. Det går att lösa ut max en timme från 2XP-koderna per person och dag, och 40 timmar per person totalt.

okt
29

Uppgifter om 7,5 miljoner Adobe-kunder låg i öppen databas

En stor säkerhetsläcka har drabbat 7,5 miljoner av Adobes kunder. Detta uppmärksammades nyligen av IT-säkerhetsexperten Bob Diachenko i samarbete med säkerhetspublikationen Comparitech.

Exakt hur databasen var tillgänglig för obehöriga har inte framkommit, men samma dag som man meddelat Adobe om säkerhetshålet såg mjukvarujätten till att täppa igen det. Enligt Bob Diachenko kan databasen har legat tillgänglig för obehöriga i ungefär en veckas tid.

Det finns inga uppgifter om att några illasinnade personer faktiskt har upptäckt detta säkerhetshål och fått tillgång till användaruppgifterna.

We do not know when, exactly, the database first appeared, but Diachenko estimates it was exposed for about a week. We do not know whether anyone else gained unauthorized access to the database in the meantime.

Inga kortuppgifter eller lösenord ska ha läckt ut, men däremot användares e-postadress, medlems-ID, betalningsmetod och information om vilka Adobe-produkter som kunden har använt. Adobe har inte kommenterat händelsen.


Källa: Fotosidan och Cimparitech.

okt
28

Youtubers ska plantera 20 miljoner träd före årets slut

Skämtet började i kommentarsfältet till Youtubern MrBeast. När han hade fått 20 miljoner prenumeranter på sin kanal skrev någon att han borde fira detta genom att plantera 20 miljoner träd. Och när den kommentaren fått fäste blev projektet snart verklighet. Det heter nu Team trees och har engagerat flera stora Youtube-profiler.

Man samarbetar med den ideella organisationen Arbor Day Foundation, som har lovat att plantera ett träd för varje dollar som samlas in. I skrivande stund har Team trees samlat in pengar till 5 587 137 träd, men siffran stiger hela tiden. Det ser helt klart ut som att 20 miljoner dollar kan vara insamlat i god tid till årsskiftet.

Linus tech tips hjälper till genom att bygga en kanon

Linus tech tips är en av kanalerna som har hoppat på projektet. De har släppt en video där de uppmanar tittarna att skänka pengar till Team trees. De bestämmer sig även för att själva plantera ett antal träd. Och för att göra detta mer effektivt har de givetvis byggt en modifierad potatiskanon. Se själv.

Stöd projektet

Du kan stödja projektet genom att skänka pengar till Team trees. Varje dollar kommer resultera i att ett träd planteras. Läs mer och ge ditt bidrag på Team trees hemsida.

okt
28

Lanseringstrailer för The Outer Worlds

För dig som kanske inte riktigt har koll på vad detta är för spel och vad det går ut på så har utvecklarna nu släppt en video som man kallas What Is The Outer Worlds? Den kan du kika på här:

Så här beskriver utvecklarna själva spelet:

You awake from hibernation after drifting in space for seventy years on a lost colonist ship, the Hope. Here at the edge of the galaxy, corporations control all aspects of life in Halcyon, and they are hiding a dark secret that could destroy the colony. As you explore multiple, distinct locations in the game’s vibrant world, you will encounter various factions, and meet a host of multi-faceted characters who may offer assistance in your missions. But choose carefully, as the actions and choices you make will determine how this player-driven story unfolds. Your choices affect not only the game’s narrative, but your character progression, companion stories, and different endgame scenarios. 

okt
28

Lågprisoperatören Fello ökar på surfmängden i sina abonnemang

Den lilla lågprisoperatören Fello, som nyligen köptes upp av Telia, uppdaterar sina abonnemang och ger dem nu mer surf för samma pengar. De nya priserna börja gälla från 1 november.

De uppdaterade abonnemangen ger nya och befintliga användare 2 GB data för 95 kr per månad, 5 GB för 145 kr per månad, 12 GB för 195 kr per månad och 25 GB för 295 kr i månaden.

Alla abonnemang kommer med fria samtal inom Sverige och fria SMS och MMS från Sverige till hela världen. Likt konkurrerande lågprisoperatörer har Fello valt att helt skippa bindnings- och uppsägningstider. Oanvänd surf (max 25 GB) sparas dessutom automatiskt. Fello använder Telias mobilnät.

Har du testat Fello? Hur tycker du att de nya priserna står sig jämför med konkurrenternas alternativ?


Källa: Fello.

okt
27

Så aktiverar du RCS-protokollet i din telefon – oavsett operatör

När Google lanserade stöd för kommunationsprotkollet RCS (Rich Commuication Services) i sin meddelandetjänst Android messages var tanken att operatörerna världen över skulle aktivera stöd för detta. Men trots att tiden har gått så är det fortfarande bara ett fåtal operatörer som faktiskt har stöd för RCS. Och nu har Google tröttnat.

I somras meddelande Google att man skulle utveckla en egen lösning, som låter den som har en Android-telefon med Android messages installerat få tillgång till RCS-protokollet, oavsett operatör. Och nu har man officiellt släppt detta stöd, men än så länge bara i ett par länder (och inte i Sverige).

Men det går att manuellt aktivera stöd för RCS i sin telefon om man känner för det. Man måste ladda ner den senaste betaversionen av Andrdoid messages och senaste versionen av Acitivity launcher. Därefter ska man göra så här:

Aktivera RCS manuellt

  1. Inaktivera WiFi (det kan annars störa konfigurationen av RCS)
  2. Starta Activity Launcher och välj ”All activities” i drop-down-menyn
  3. Klicka på ”Messages”
  4. Tryck på ”Set RCS Flags”
  5. I drop-down-menyn under ”ACS Url”, tryck på: ”http://rcs-acs-prod-us.sandbox.google.com”. Du kan sedan byta ut ”us” i adressen ovan mot ”eu” för att använda EU-servern i stället
  6. Tryck på drop-down-menyn under ”OTP Pattern” i samma fönster och fyll i ”Your\sMessenger\sverification\scode\sis\sG-(\d{6}).”
  7. Tryck på ”Använd” längst ned i listan
  8. Tvinga en avstängning av Messages-appen. Detta kan till exempel göras genom att gå till inställningar->Appar->Visa alla appar->Messages->”Tvingad avslutning”
  9. Starta om Android messages. Om det fungerat kommer du att se ett meddelande i foten av skärmen med texten  ”Nyhet! Nu kan du se när dina vänner skriver”. Tryck då på ”Godkänn” för att aktivera RCS

Källa: Swedroid.

okt
26

Hur man gör en gourmet-version av Twix

Twix är nog en av mina favoriter i chokladhyllan. Kombinationen söt choklad, kladdig karamellkräm och krispigt kex kan vara riktigt gott ibland. Men kan man göra egna Twix? Kanske till och med en gourmetversion? Detta har de kreativa och ambitiösa medarbetarna hos Bon Appétit testat. Hela processen kan du se i deras 40 minuter långa video.

Vad tycker du – verkar man ha lyckats återskapa, eller till och med överträffa, original-Twixen?