jan
6

JBL utökar sin Bar-serie med det funktionsspäckade flaggskeppet JBL Bar 1300

CES 2023 Vegas – Januari 4, 2023 – Fördjupa dig i ljud med JBL:s senaste tillskott i Bar-serien, JBL Bar 1300. Den funktionsspäckade soundbaren kompletterar JBL Bar-serien och förflyttar den förhöjda ljudupplevelsen från en biograf till vardagsrummet med Dolby Atmos® och DTS:X 3D-surroundljud förstärks av löstagbara trådlösa surroundhögtalare.

En riktig hemmabioupplevelse utan sladdar, 15-kanals JBL Bar 1300 använder sex drivers och HARMANs unika MultiBeamTM-teknologi för att skapa en uppslukande ljudupplevelse som utnyttjar dess sfär av Dolby Atmos® och DTS:X 3D-surroundljud. Med sina löstagbara trådlösa surroundhögtalare och 10-tums trådlösa subwoofer, kommer filmfantaster att uppleva nästa nivå av ljud, oavsett om de tittar på film, spelar spel eller lyssnar på musik.

Placera de båda två löstagbara batteridrivna surroundhögtalare var som helst i rummet och sveps bort med kristallklart ljud, fritt från sladdar eller extra strömanslutningar. Eller koppla ihop en av de löstagbara trådlösa högtalarna till valfri Bluetooth-enhet för att använda som en fristående högtalare, eller koppla ihop dem för ett kraftfullt stereoljud.

”Våra JBL-soundbars tar hemmabioljud till nästa nivå och JBL Bar 1300 sticker verkligen ut”, säger Dave Rogers, President, HARMAN Lifestyle Division. ”Vi har packat ett rekordantal funktioner, drivers och imponerande akustisk prestanda i en mångsidig, lättanvänd soundbar.”

JBL Bar 1300 bygger på JBL Bar Series och har HARMANs Pure Voice-teknologi. Den här nya tekniken använder HARMANs unika algoritm för att optimera röstens klarhet även när höga ljudeffekter tar över, så att filmfantaster kan följa även den mest komplexa handling.

Underhållningsentusiaster kan också enkelt ansluta soundbaren till musiktjänster online via WiFi, med kompatibla högtalare och för att bläddra i integrerade musikplattformar för att hitta nya låtar och artister genom den nya JBL One-appen. Med den nya appens helt anpassningsbara EQ-inställningar kan användare anpassa sin lyssningsupplevelse.

Med förbättrad anslutning och enkel kontroll, länka JBL Bar 1300 med en röstassistenaktiverad enhet och be omedelbart Alexa, Google Assistant eller Siri att streama alla föredragen underhållning. Var och en av soundbarsen ger också åtkomst till över 300 musikstreamingtjänster online via AirPlay 2, Alexa MRM och Chromecast built-inTM. Användare kan också njuta av sitt favoritljudinnehåll, internetradio och poddar i HD.

JBL Bar 1300 kommer att finnas tillgänglig för 17 000 SEK på JBL:s hemsida från och med februari 2023.

JBL Bar 1300 funktioner

  • 11.1.4 kanaler med 6 uppåtriktade drivers
  • 1170W uteffekt
  • Dolby Atmos®, DTS:X 3D-surroundljud och MultiBeamTM-teknologi
  • 10” trådlös subwoofer
  • HARMAN PureVoice-teknologi
  • Kompatibel med JBL One App
  • Pris: 17 000 SEK
  • Tillgänglig från och med februari 2023 på JBL:s hemsida
dec
6

Stor på hållbarhet, kompakt i storleken: JBL Clip 4 Eco och JBL Go 3 Eco finns nu tillgängliga

Ta med JBL Go 3 Eco eller JBL Clip 4 Eco var som helst i världen och njut av samma rika JBL Pro Sound, med en hållbar twist. De båda bärbara högtalarna är skapade med 90% PCR-plat (Post Consumer Recycled) för huvudkonstruktion samt 100% återvunnet tyg på högtalargallret.

JBL Go 3 Eco i fickstorlek är den ultraportabla högtalaren i JBL-serien. Slå på den och förbered dig på att bli överraskad. Denna minihögtalare har fem timmars speltid på en laddning och ger ett rikt JBL Pro Sound. JBL Clip 4 Eco har tio timmars speltid och en stor basprestanda i en kompakt och smidig högtalare. Den integrerade kabinhaken möjliggör att ta med sig högtalaren oavsett vart man är på väg.

Den nya miljövänliga designen minskar mängden ny plast som används avsevärt, vilket inte bara betyder att plast återanvänds, utan också minskar produktens totala koldioxidavtryck. Allt som återstår att göra är att välja den perfekta färgen. Båda högtalarna kommer i färgerna Forest Green, Ocean Blue och Cloud White.

JBL Go 3 Eco och JBL Clip 4 Eco kommer även i JBL:s senaste mer miljövänliga förpackning för 500 SEK respektive 700 SEK på JBL:s hemsida.

okt
7

Ny barometer: Så söker svenskarna efter nya favoriter i streamingdjungeln

Med pandemin ökade intresset – och behovet – av streamad tv. Det är ett beteende som består även sedan hemmasittandet avtagit. Tv.nu:s senaste Streamingbarometer visar att nästan 70 procent av Tv.nu:s användare streamar minst en gång i veckan.

– Det vi ser i vår undersökning är att svensken lägger ett helt dygn om året bara på att leta efter något att streama. Och många lägger mer tid än så. Var femte medlem i panelen uppger att de lägger nästan en arbetsdag i månaden på att hitta rätt i streamingdjungeln, säger vd Helen Orselius.

Svårt att hitta rätt – och möjligen ännu svårare att hitta rätt för flera tillsammans. 60 procent av de som streamar uppger att de gör det ensamma, trots att de flesta bor i flerfamiljshushåll i Sverige.

Några av slutsatser som kan dras av svenskarnas liv i tv-sofforna

  • I snitt lägger panelen 24 timmar om året bara på att leta efter något att streama. 20 procent uppger att de lägger så mycket som 6 timmar och 45 minuter varje månad på att söka.
  • Antalet streamingtjänster per hushåll fortsätter öka och är nu 3,1 stycken, jämfört med 2,75 i fjol. En tredjedel har idag tillgång till fyra eller ännu fler streamingtjänster.
  • 21 procent planerar att minska sina utgifter för streamingtjänster det kommande året.
    Endast 7 procent planerar att öka.
  • Vänner och familjs tips är viktigt vid val av nya serier (34 procent) följt av tips från tv- och streamingguider som Tv.nu (23 procent), och på tredjeplats att partnern vill se samma (15 procent).
  • SVT Play vinner svenskarnas streaminghjärtan. Tjänsten toppar listan på mest omtyckta med 67 procent (64 procent i fjol). Netflix är den mest populära av betaltjänsterna men tappar mest (från 54 procent till 43), medan TV4 Play vinner mark och ökar med tio procentenheter (från 38 till 48 procent).
  • Innehållet är viktigast vid val av streamingtjänst för svenskarna, men äldre och yngre tittare skiljs åt i att äldre (45+) värderar gratistjänster högre medan yngre värderar HD-kvalitet och att flera enheter kan dela på samma konto högt.
  • Svenska serier uppskattas mindre. Trots höga ambitioner hos streamingaktörer att erbjuda svenskt originalinnehåll föredrar 62,5 procent utländska serier.

Panelen som är grund för barometern består av 6000 respondenter, från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under i augusti månad. Rapporten ges ut av Tv.nu för andra året.

sep
14

Nästa steg i IKEAs matstrategi – sänker priset på vegetariska alternativ 

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

– Vår mission är att erbjuda god och bra mat till ett lågt pris. I det ingår att möta en ökad efterfrågan på växtbaserad mat, men även attraktivt driva utvecklingen mot mer vegetariskt för fler, säger Marcus Carlsson, Foodchef på IKEA Sverige.

IKEA fortsätter att arbeta för att fler ska ha råd att äta mer växtbaserad mat – en viktig parameter är priset. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv i vår bistro från 10 till 5 kronor. Tidigare under sommaren sänkte vi priset på två populära produkter: våra plantbullar och den havrebaserade glassen som nu kostar 5 kronor.

– Vi vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat – då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger våra vegetariska rätter i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör – från 29 kronor, förklarar Marcus Carlsson.

Idag serverar IKEA ett brett utbud av rätter i restaurangen. Nära hälften av dem är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och örtig lasagne. Utöver det serverar IKEA även olika barnmenyer. De flesta av dessa är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och pannkakor.

– IKEA har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete, säger Marcus Carlsson.

Som en led i strategin höjer vi priset på en vanlig kokt korv med bröd från 5 till 7 kronor – allt i linje med strategin att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

sep
2

JBL Bar 1000 är flaggskeppet av fyra nya Dolby Atmos® JBL® soundbars

Fördjupa dig i 3D-surrroundljud med JBL:s senaste soundbar-lansering, inklusive den funktionsspäckade JBL Bar 1000. En riktig hemmabioupplevelse utan sladdar, den 7.1.4-kanal JBL Bar 1000 använder fyra uppåtriktade drivers för att omsluta lyssnaren i en sfär av Dolby Atmos® och DTS:X 3D-surroundljud. JBL Bar 300, JBL Bar 500 och JBL Bar 800 ansluter sig till JBL Bar 1000 för att komplettera den helt nya JBL Bar-serien.

Befinn dig i händelsernas centrum när JBL Bar 1000 och dess löstagbara trådlös surroundhögtalare och 10 tums trådlösa subwoofer bjuder in till att uppleva filmer, spel och musik som aldrig förr. Placera bara de två löstagbara batteridrivna surroundhögtalarna bakom dig och sveps in i fantastiskt ljud, fritt från sladdar eller extra strömanslutningar. Förutom HARMANs unika MultiBeam™-teknologi skapar JBL Bar 1000:s fyra uppåtriktade drivers realistiska, exakta höjdeffekter för äkta Dolby Atmos® och DTS:X 3D-surroundljud.

Missa aldrig ett ord av dialogen, även när surroundeffekterna är på topp. Alla fyra nya soundbars har PureVoice-teknik, med JBL:s unika algoritm för att optimera röstens klarhet så att du kan följa även den mest komplexa handlingen.

För den som söker efter en mindre set-up utan att kompromissa med ljudet är JBL Bar 800 ett värdigt alternativ. Precis som JBL Bar 1000 har JBL Bar 800 löstagbara trådlösa surroundhögtalare, som använder uppåtriktade drivers för att skapa verklig höjd för Dolby Atmos® 3D-surroundljud, som är utöver det vanliga. 10” subwoofern skapar en uppslukande filmupplevelse som kan anpassas för att passa alla filmer, spel och spellistor genom JBL One-appen.

JBL Bar 500 väcker filmer till liv med MultiBeam™, Dolby Atmos® 3D-surroundljud och spännande bas från den trådlösa 10” subwoofern, medan JBL Bar 300 är en kompakt, allt-i-ett MultiBeam™ och Dolby Atmos®-driven lösning för dig som letar efter extraordinärt 3D-ljud och samtidigt spara på utrymmet.

JBL One-appen låter dig enkelt ställa in och bläddra bland integrerade musikplattformar för att hitta din nya favoritlåt. Plus, helt anpassningsbara EQ-inställningar för en personlig lyssningsupplevelse.

Förbättrad anslutning och enkel kontroll. Länka helt enkelt någon av de nya JBL Bar-soundbarsen till din röstassistentaktiverade enhet så kan du omedelbart be Alexa, Google Assistant eller Siri att strömma all din favoritmusik till soundbaren. Var och en av de nya soundbarsen ger också tillgång till över 300 musikströmningstjänster online via AirPlay 2, MRM och Chromecast built-in™. Njut av allt favoritinnehåll, internetradio eller podcasts I hög upplösning.

Hela JBL Bar-serien tar verkligen soundbaren till nästa nivå, men det är JBL Bar 1000 som sticker ut mest för mig. Att packa så många funktioner, drivers och den resulterande imponerande akustiska prestandan i en tunn, lättanvänd soundbar är en otrolig funktion och jag är stolt över vårt team som levererar en sådan produkt.

De nya tillskotten till Bar Series kommer att finnas tillgängliga på JBL:s hemsida från och med september 2022.

sep
1

JBL välkomnar JBL Go 3 Eco och Clip 4 Eco till scenen

Tillverkade med 90% PCR-plast (Post Consumer Recycled) för huvudkonstruktionen med 100% återvunnet tyg på högtalargallret, kommer de nya bärbara högtalarna också med JBL:s mest hållbara förpackning hittills. Den nya innovativa miljövänliga designen minskar avsevärt mängden jungfruplast som används,vilket inte bara återvinner plastavfall, utan också produkters totala koldioxidavtryck.

JBL Go 3 Eco i fickstorlek är den ultraportabla högtalaren i JBL-serien. Slå på den och förbered dig på att bli överraskad. Den här minihögtalaren spelar på i fem timmar på en laddning och levererar rikt JBL Pro Sound och kraftfull bas. På stranden eller i parken misslyckas den IP67 vattentäta och dammsäkra JBL Go 3 Eco aldrig att bjuda upp till dans.

Den kompakta JBL Clip 4 Eco har 10 timmars speltid och stor basprestanda i en kompakt och bekväm högtalare. Det integrerade haken klarar vad livet än kastar på den, så haka fast den på ryggsäcken eller cykeln.

Våra nya JBL Go 3 Eco och Clip 4 Eco bärbara högtalare är designade med lyssnaren och miljön i åtanke. De levererar JBL Pro Sound-prestanda som våra kunder förväntar sig, men från en produkt med avsevärt minskad påverkan på världen. Den cirkulära ekonomin är avgörande för planetens framtid men kvaliteten på de produkter vi producerar måste bibehållas, dessa nya högtalare är byggda för att njuta av och för att hålla.

JBL Go 3 Eco och JBL Clip 4 Eco kommer att finnas tillgänliga i Forest Green, Ocean Blue och Cloud White från december 2022 på JBL:s hemsida för 500 SEK respektive 700 SEK.

Funktioner hos JBL Go 3 Eco

  • Rikt JBL Pro Sound
  • Tillverkad med 90% återvunnen plast och 100% återvunnet tyg på högtalargallret
  • 5 timmars speltid
  • IP67 vatten- och dammtät klassad
  • Bluetooth 5.1
  • USB-C-laddning
  • Förpackad i JBL:s senaste miljövänliga FSC-certifierade pappersbaserade förpackningar och tryckt med sojabläck

Funktioner hos JBL Clip 4 Eco

  • Rikt JBL Pro Sound
  • Tillverkad med 90% återvunnen plast och 100% återvunnet tyg på högtalargallret
  • 10 timmars speltid
  • IP67 vatten- och dammtät klassad
  • Bluetooth 5.1
  • USB-C-laddning
  • Förpackad i JBL:s senaste miljövänliga FSC-certifierade pappersbaserade förpackningar och tryckt med sojabläck
aug
24

Maximal spelupplevelse och exakt precision med JBL Quantum 910 Wireless

Det är dags att ta kontrollen. JBL Quantum 910 Wireless placerar dig i centrum av varje spel genom JBL QuantumSPHERE360™, JBL QuantumSPATIAL 360TM  och integrerad head tracking. Inbyggda sensorer med hög precision spårar även de minsta huvudrörelserna för en ljudplacering på nästa nivå och en uppslukande ljudupplevelse i spelet. Hör varje fotsteg och lokalisera fiender när ljud dyker upp i 3D och 360o-vidd, vilket ger dig övertaget. Den senaste 360-graders rumsemuleringen och JBL Quantum SURROUND replikerar känslan av rymd i virtuella världar mer realistiskt, vilket möjliggör att fullständigt uppslukas av spelet.

Lämna distraktioner från den verkliga världen bakom dig med kraftfull aktiv brusreducering och koncentrera dig på det som verkligen betyder något med JBL:s legendariska ljudkvalitet. Använd flip-to-mute boommikrofonen för suverän rösttydlighet och ta multiplayer spel till en helt ny nivå.

Kompatibel med alla livsstilar och plattformar, anslut enkelt headsetet till din PC, konsol eller mobil. 2,4 GHz trådlös anslutning med låg latens och JBL QuantumSPHERE 360™ säkerställer att du har övertaget på PC. Föredrar du PlayStation eller Nintendo Switch? Anslut ditt headset och var omedelbart i centrum av varje spel med JBL QuantumSPATIAL 360TM. På resande fot? Bluetooth 5.2-anslutning och aktiv brusreducering ger en uppslukande spelupplevelse när du är på språng, även i de mest bullriga miljöerna. Oroa dig inte för att bli avbruten i ditt spelande – utnyttja 39 timmars batteritid och ladda med USB-laddningskabeln för obegränsade spelsessioner.

JBL Quantum 910 Wireless visas upp i JBL Quantum-båset på Gamescom från 24 till 28e augusti och kommer att finnas tillgängliga från mitten av september på JBL:s hemsida för 2 300 SEK.

Funktioner JBL Quantum 910 Wireless

  • Dual Spatial Audio: JBL QuantumSPHERE 360™-ljud och JBL QuantumSPATIAL 360TM med integrerad head tracking. Upplev den bästa ljudlösningen för spatial surround ljud på PC (JBL QuantumSPHERE360 & Head Tracking), PlayStation (Head Tracking) via den trådlösa USB-C-anslutningen
  • 2,4 GHz trådlös anslutning med låg latens med USB-C och USB Typ A-adapter som ingår i kartongen
  • 5.2 trådlös Bluetooth-anslutning och 3,5 mm-uttag ingår i kartongen
  • Upp till 39 timmars batteritid
  • Play & Charge USB-laddningskabel för obegränsade spelsessioner
  • 50mm anpassade och högupplöst-certifierade HARMAN-drivers
  • Active Noise Cancelling-teknologi för spel
  • Flip-up to-mute boommikrofon med eko- och brusdämpning
  • Kompatibla med JBL QuantumENGINE PC-programvaran
aug
24

Majblomman delar ut partiblommor mot barnfattigdom

I Sverige lever vart tionde barn i fattigdom. Med ökad inflation och en annalkande lågkonjunktur riskerar barnfattigdomen att öka ytterligare. Trots det är debatten om barns situation i princip frånvarande i årets valrörelse. Därför lånar Majblomman ut sin form för första gången på 115 år, och delar ut särskilda ”partiblommor” på villkor att politikerna presenterar konkreta åtgärder.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell säger:

– Det är vår uppfattning att både barns utsatthet och deras rättigheter har försvunnit i valdebatten. Partiblomman är en vänlig men bestämd uppmaning till skärpning. Alla får den, men vi är tydliga med att partiblomman bara ska bäras om man levererar konkreta förslag på hur Sverige ska rå på den barnfattigdom som angår oss alla.

I och med de kraftigt stigande priserna på mat är det Majblommans bild att barns utsatthet har ökat påtagligt sedan i våras. Precis som under pandemin drabbas barn med svaga resurser snabbare och hårdare i kristider.

Majblomman har en rad förslag på politiska åtgärder som skulle gynna barn i ekonomisk utsatthet på både kort och lång sikt:

  • Att förtäckta avgifter som matsäck och insamlingar  i skolan tas bort.
  • Att kollektivtrafik blir gratis för alla under 18 på kvällar, helger och lov.
  • Att barn får behålla det stöd de får av Majblomman, även i familjer med  försörjningsstöd.

– Våra förslag är sociala investeringar som är relativt enkla att genomföra. Men de kommer att göra stor skillnad för alla de barn som lever i fattigdom. Det handlar om att alla barn ska kunna delta i skolaktiviteter, ha en meningsfull fritid och att inte känna sig utanför kompisarnas gemenskap, säger Åse Henell.

Partiblommorna har skickats med post till samtliga partiledare. Majblomman kommer att följa upp initiativet under Frihamnsdagarna i Göteborg 25 – 27 augusti.

aug
22

Aftonbladet lanserar valbibel – gratis för Sveriges elever

I fullmatade ”biblar” berättar Sportbladets journalister vanligtvis allt om matcherna, lagen och de stora ligornas största utmaningar. Nu tar de bibel-konceptet till en ny arena – politikens. Den nya bibeln väger 512 gram, har 1 097 bilder och 1 102 texter. Det är 892 649 tecken fördelade över 252 faktaspäckade sidor och den tar sig an riksdagsvalet som vore det ett OS med Aftonbladets reportrar och profiler som Andreas Cervenka, My Rohwedder och Lena Mellin. Valbibeln kompletterar Aftonbladets övriga valbevakning med sitt unika anslag.

– Vi var nyfikna på att se vad som hände om Sportbladets finurliga och lekfulla journalistik, nördiga tonalitet och briljanta pennor tog sig an en ny liga tillsammans med erfarna reportrar från nyhetsredaktionen. Det blev precis så bra som vi önskat, säger Erika Scott, redaktionell printchef.

Aftonbladets valbibel innehåller all fakta om de politiska partierna man behöver veta, rättvist presenterat parti för parti och varvat med expertanalyser och specialreportrar som djupdyker i viktiga ämnesområden som ekonomi, försvar, sjuk-, äldrevård och pensioner.

Allt presenterat på ett lättbegripligt och underhållande manér, Sportbladets signum.

Sportbladet har producerat sportbiblar sedan fotbolls-EM 2008. Förra året publicerades 17 biblar där OS och EM väckte störst intresse.

– I dagens mediebrus är det svårt att hitta djuplodande journalistik – om alla partier och alla valfrågor – på ett och samma ställe. Här fick vi en möjlighet att ändra på det. Vi kände samtidigt att det var vår demokratiska skyldighet att ta oss an valet som om det vore ett OS. Det finns många likheter mellan sport och politik: laguppställningar, statistik och taktik, säger Sportbladets Johan Larsson som är redaktör och ligger bakom idén.

Målgruppen är inte bara drygt 7,7 miljoner intresserade väljare i allmänhet. Fokus har också lagts på att göra bibeln relevant för Sveriges skolelever och förstagångsväljarna. Därför erbjuds landets elever att utan kostnad ta del av hela ”Valbibeln” som e-tidning.

– Vi hoppas att bibeln kan bli ett diskussionsunderlag i klassrummen och i skolkorridorerna, men också vid kaffemaskinen på jobbet och middagsbordet hemma. Det här är unikt folkbildande, säger Erika Scott.

Läsarna får bland annat möta förstagångsväljaren Greta Thunberg och ta del av vad partierna tycker i väljarnas viktigaste frågor. De får också allt från Lena Mellins plusbetyg på partiledarna, analyser av statsvetare till enkla och begripliga förklaringar av Sveriges politiska system.

Aftonbladets ”Valbibeln” finns i butik från och med imorgon, den 23 augusti till och med valdagen den 11 september. Pris i butik: 79 kronor. Valbibeln finns också som e-tidning i Aftonbladet Plus och innehållet publiceras på sajten för alla Plus-prenumeranter.

Ett tomt klassrum
aug
22

Ny Sifo visar: Barn vill ha lugn och ro på lektionerna

Nu drar skolan igång igen efter lovet och det dags att återgå till rutinerna. Skolan är ett vanligt ämne när barn kontaktar Bris nationella stödlinje. Här brukar barn särskilt lyfta upp problem såsom mobbning och bristande stöd från elevhälsan, många vill ha hjälp att hantera skolstress kopplat till krav och prestationer och berättar om bristande framtidstro när skolarbetet inte går bra.

– Barn omfattas av skolplikt och går i skolan 20 000 timmar av sina liv så det är självklart att skolan måste vara en plats där varje barn trivs, känner sig tryggt och mår bra. För att veta vad barn behöver och själva efterfrågar behöver vuxna inhämta barns egna tankar och åsikter, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

I Sifo-undersökningen där barn har fått ranka vad de anser är viktigt för en god skolgång lyfter de bland annat upp vikten av studiero i klassrummet, trygghet i skolan och vikten av att ha vänner som centrala delar.

Viktigast i skolan enligt barn: 

  1. Lugn & ro på lektionerna
  2. Att få känna sig trygg i skolan
  3. Möjlighet till stöd om man behöver hjälp i skolarbetet
  4. Att ha vänner
  5. Kunniga lärare

Vad barn tycker är viktigt i skolan skiljer sig mellan olika åldersgrupper. Bland de yngre barnen (13–14 år) är det fler som tycker att det är viktigt att ha vänner, medan framför allt äldre tjejer (15–17 år) i högre utsträckning lyfter vikten av skolan inte stressar eleverna.

– Varje barn har rätt till en så god hälsa som möjligt och det är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Idag är många i stället oroade och stressade eftersom de vet vad som står på spel om man inte går ut med godkända betyg och hur det påverkar ens framtidsutsikter. Bris har länge velat se en utredning som ser över barns arbetsmiljö och stress i den svenska skolan och menar att betyget underkänt borde tas bort i grundskolan. Vi kan inte ha ett system som slår ut barn, säger Magnus Jägerskog.

Det som få barn angav som viktigt för en god skolgång var bland annat att få betyg på sina kunskaper, fina lokaler och tillgång till digitala läromedel.