Ny barometer: Så söker svenskarna efter nya favoriter i streamingdjungeln

okt
7

Intresset för streamad film och tv går nu in i högsäsong – men det är en djungel att hitta rätt i höstens utbud. När Tv.nu frågar 6 000 respondenter i sin Svenska Streamingpanel svarar var femte att de lägger nästan sju timmar i månaden på att leta efter något att streama. Vännerna är viktigaste inspiratörerna – följt av tv- och streamingguider på nätet.

Detta är ett pressmeddelande från Schibsted. Det är alltså inte en egenskriven artikel.

Med pandemin ökade intresset – och behovet – av streamad tv. Det är ett beteende som består även sedan hemmasittandet avtagit. Tv.nu:s senaste Streamingbarometer visar att nästan 70 procent av Tv.nu:s användare streamar minst en gång i veckan.

– Det vi ser i vår undersökning är att svensken lägger ett helt dygn om året bara på att leta efter något att streama. Och många lägger mer tid än så. Var femte medlem i panelen uppger att de lägger nästan en arbetsdag i månaden på att hitta rätt i streamingdjungeln, säger vd Helen Orselius.

Svårt att hitta rätt – och möjligen ännu svårare att hitta rätt för flera tillsammans. 60 procent av de som streamar uppger att de gör det ensamma, trots att de flesta bor i flerfamiljshushåll i Sverige.

Några av slutsatser som kan dras av svenskarnas liv i tv-sofforna

  • I snitt lägger panelen 24 timmar om året bara på att leta efter något att streama. 20 procent uppger att de lägger så mycket som 6 timmar och 45 minuter varje månad på att söka.
  • Antalet streamingtjänster per hushåll fortsätter öka och är nu 3,1 stycken, jämfört med 2,75 i fjol. En tredjedel har idag tillgång till fyra eller ännu fler streamingtjänster.
  • 21 procent planerar att minska sina utgifter för streamingtjänster det kommande året.
    Endast 7 procent planerar att öka.
  • Vänner och familjs tips är viktigt vid val av nya serier (34 procent) följt av tips från tv- och streamingguider som Tv.nu (23 procent), och på tredjeplats att partnern vill se samma (15 procent).
  • SVT Play vinner svenskarnas streaminghjärtan. Tjänsten toppar listan på mest omtyckta med 67 procent (64 procent i fjol). Netflix är den mest populära av betaltjänsterna men tappar mest (från 54 procent till 43), medan TV4 Play vinner mark och ökar med tio procentenheter (från 38 till 48 procent).
  • Innehållet är viktigast vid val av streamingtjänst för svenskarna, men äldre och yngre tittare skiljs åt i att äldre (45+) värderar gratistjänster högre medan yngre värderar HD-kvalitet och att flera enheter kan dela på samma konto högt.
  • Svenska serier uppskattas mindre. Trots höga ambitioner hos streamingaktörer att erbjuda svenskt originalinnehåll föredrar 62,5 procent utländska serier.

Panelen som är grund för barometern består av 6000 respondenter, från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under i augusti månad. Rapporten ges ut av Tv.nu för andra året.

Av

Det här kontot publicerar pressmeddelanden från olika organisationer. Artiklar från denna skribent är alltså inte redaktionella texter från oss på Hypeline.

Kontakt: pressmeddelande@hypeline.se

Annons ▼