Nästa steg i IKEAs matstrategi – sänker priset på vegetariska alternativ 

sep
14

IKEA höjer priset på den klassiska varmkorven, men säker samtidigt priset på sin vegokorv.

Detta är ett pressmeddelande från IKEA. Det är alltså inte en egenskriven artikel.

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

– Vår mission är att erbjuda god och bra mat till ett lågt pris. I det ingår att möta en ökad efterfrågan på växtbaserad mat, men även attraktivt driva utvecklingen mot mer vegetariskt för fler, säger Marcus Carlsson, Foodchef på IKEA Sverige.

IKEA fortsätter att arbeta för att fler ska ha råd att äta mer växtbaserad mat – en viktig parameter är priset. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv i vår bistro från 10 till 5 kronor. Tidigare under sommaren sänkte vi priset på två populära produkter: våra plantbullar och den havrebaserade glassen som nu kostar 5 kronor.

– Vi vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat – då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger våra vegetariska rätter i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör – från 29 kronor, förklarar Marcus Carlsson.

Idag serverar IKEA ett brett utbud av rätter i restaurangen. Nära hälften av dem är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och örtig lasagne. Utöver det serverar IKEA även olika barnmenyer. De flesta av dessa är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och pannkakor.

– IKEA har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete, säger Marcus Carlsson.

Som en led i strategin höjer vi priset på en vanlig kokt korv med bröd från 5 till 7 kronor – allt i linje med strategin att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

Av

Det här kontot publicerar pressmeddelanden från olika organisationer. Artiklar från denna skribent är alltså inte redaktionella texter från oss på Hypeline.

Kontakt: pressmeddelande@hypeline.se

Annons ▼