Marketing automation: Så ser framtidens reklam ut

Denna artikel är en annons
okt
21

Du har säkert sett hur annonser på nätet ändras efter att du kollat på produkter i en webbshop eller sökt efter annan information på Google. Jackan som du tittat på dyker plötsligt upp i annonser på Facebook och på sajten där du kollar väderprognosen.

Teknologin öppnar upp för sådan här personlig marknadsföring i allt större utsträckning. Automatiserad marknadsföring innebär att företag använder olika digitala verktyg för att nå ut till kunder och samla in användarbar statistik om deras beteende.

Fördelarna med så kallad marketing automation är flera och kan leda till både bättre upplevelser för kunden och mer vinst till företaget.

Vad är marketing automation?

Begreppet marketing automation betyder att man använder mjukvara för att utföra återkommande saker inom marknadsföring. Marketing automation har som syfte att göra företaget mer effektivt, och att hitta en strategi som tilltalar ens målgrupp. Det sker bland annat genom att:

  • Mäta besökarnas interaktioner på en webbplats.
  • Ta reda på vad kunden gillar genom en intresseprofil.
  • Baserat på statistik skicka ut anpassade mejl till kunder som lämnar sin e-postadress.
  • Se hur en kund hittat till sajten.

Flera olika processer och verktyg ingår i marketing automation. Mjukvaran man använder jobbar med att mäta statistik på en hemsida och kopplas ihop med systemet för e-post. Det ersätter inte traditionell, manuell marknadsföring, men gör den betydligt mer effektiv!

Fördelar med marketing automation

Automatisering kan leda till större tillväxt i ett företag tack vare att tid frigörs. Det ger mer resurser till att satsa på kärnverksamheten och olika projekt. Som företag får man dessutom en tydligare bild av kunderna och deras beteende. Tack vare denna överblick går det att anpassa reklam, kampanjer, erbjudanden och uppföljningar.

Med hjälp av mjukvara kan ett företag skicka ett automatiskt, riktat meddelande vid rätt tillfälle och till rätt person. När reklamen och erbjudandena är skräddarsydda efter individuella behov istället för att vara generella ökar intresset. Både företaget och dess kunder tjänar därmed på processen!

Mer än bara reklam

De flesta hemsidor vi surfar in på lämnar vi igen efter några sekunder. När du stannar längre på en sajt är det förmodligen för att du hittat något som fångat ditt intresse och ger dig något värdefullt i utbyte mot tiden du spenderar. Konkurrensen om besökarna är hård, så när ett företag lyckas få in potentiella kunder till sin hemsida gäller det att få dem att stanna. Det handlar inte bara om att väcka intresse för en produkt eller tjänst genom reklam, utan också om att lämna ett avtryck för att generera leads.

Innehållet på ett företags sajt måste alltså vara intressant och hålla kvar besökare. Många företag har insett vikten av att ha call-to-actions och gratis erbjudanden på sin hemsida, i utbyte mot att en besökare lämnar sin e-postadress. Det kan innebära att du fyller i dina uppgifter för att ta del av nyhetsbrev med tips, eller för att kunna ladda ner ett white paper där du kan lära dig mer om något av intresse.

Framtidens reklam är redan här

Redan idag är mycket reklam individuellt anpassad tack vare tekniken som vi använder. I framtiden kan vi förvänta oss att annonser och marknadsföring i allt högre grad blir specifik för varje person baserat på vad vi gör på nätet, samtidigt som det är viktigt att skydda människors integritet.

Annons ▼