Glöm inte teknisk SEO

Denna artikel är en annons
jul
16

Allt fler har en egen blogg och så gott som alla företag har en hemsida. Men långt ifrån alla bloggar och hemsidor har vad som krävs för att synas i Google och få besökare därifrån.

Lösningen stavas sökmotoroptimering. Allt fler får upp ögonen för denna nästan oumbärliga aspekt av digital marknadsföring. Skapa bra content och bygg bra länkar omnämns ofta som lösningen. I verkligenheten är det givetvis lite mer invecklat än så, men i huvudsak är det detta som är receptet.

Men det finns en tredje del av SEO och det är något som allt för många glömmer eller tar för lätt på – teknisk SEO.

Vad är teknisk SEO?

Med teknisk SEO menas allt det som finns under huven på webbplatsen, sådant som gör att den laddar snabbt och är lätt att navigera. Google älskar tekniskt optimerade webbsajter eftersom sökmotorn vet att det bidrar till en bättre användarupplevelse.

Varför skulle Google premiera en sajt som upplevs som slö och svårnavigerad av besökarna? Google bedömer ständigt varje sajt och varje undersida utifrån en mängd parametrar för att bestämma hur den ska rankas och de tekniska aspekterna utgör flera av dessa rankingfaktorer.

Teknisk SEO är viktigt. Rätt genomförd kan den ge övriga insatser att ranka bättre en knuff i ryggen. Dålig eller obefintlig teknisk SEO kan stjälpa hela bygget. Därför kan det vara bra att ta hjälp av en SEO-byrå.

Fixa teknisk SEO själv?

Mycket av det som teknisk SEO omfattar kan ses som ”lågt hängande frukt”. Enkla poäng som bara är att plocka. Kavla upp ärmarna och sätt i gång!

Skaffa SSL

Hit hör en sådan sak som att se till att sajten har ett giltigt SSL-certifikat. Det ger dina besökare extra trygghet genom att du skyddar deras data. Du ser om en sida har SSL-certifikat genom att leta efter det lilla hänglåset uppe i adressfältet. En sajt med SSL har ”https://” i URL:en, inte bara ”http://”.

SSL är särskilt viktigt om du har en e-handel. I Googles ögon tappar en sajt utan SSL-certifikat trovärdighet, vilket ger en sämre ranking. Hos de flesta webbhotell kan du lägga till SSL med ett par klick så det är egentligen inget att fundera på.

Ha en XML sitemap

En annan sak som bara är att göra är att se till så att det finns en webbplatskarta (sitemap). De flesta hemsidor på nätet använder WordPress eller liknande programvara och där är det lätt att ordna en webbplatskarta med hjälp av en gratis insticksmodul. Sedan berättar du för Google att du har en sådan karta genom att ange adressen till den i ditt konto i Search Console. Webbplatskartan fungerar sedan som stöd för Googles spindel när den ska indexera sajten.

Ta hjälp av Search Console

Search Console är för övrigt mycket användbart för att plocka ytterligare lite lågt hängande teknisk SEO-frukt. Här får du tips direkt från Google om det är några uppenbara tekniska saker som är dåliga eller fel.

Till exempel kan du se om hastigheten på några delar av sajten är så dålig att det försämrar användarupplevelsen. Om Google upplever att webbplatsen inte är tillräckligt bra på mobila enheter får du reda på det här. Är det en webbutik det handlar om ger Google råd om hur du kan förbättra innehållet för att det ska ha bättre chans att ranka i Google Shopping.

Kontrollera att länkarna fungerar

En annan sak som du ganska lätt kan kontrollera är att alla länkar på sajten fungerar. Det gäller både interna och externa länkar. En användare som klickar på länkar som inte fungerar blir ganska snabbt frustrerad.

Ett annat tips är att alltid ta för vana att ha det mest relevanta nyckelordet för varje sida på sajten i dess URL. Det visar både för Google och potentiella besökare vad sidan handlar om.

Använd en expert för full koll på teknisk SEO

Andra saker inom teknisk SEO är lite mer komplicerade och kan vara svåra eller omöjliga för gemene man att själv fixa.

Att ha en snabb och responsiv webbsajt som fungerar bra på såväl desktop som mobila enheter är idag ett måste. Google bestraffar sajter som laddar segt eller som ser dåliga ut på mobil.

Till viss del kan du förbättra användarupplevelsen genom att se till så att bilderna inte är för stora och inte tar för lång tid att ladda. Du kan även installera ett cache-plugin för att sidan ska ladda snabbare. Men ofta behövs ganska mycket handpåläggning för att hemsidan ska bli snabb och kännas smidig.

Skaffa en systematisk approach

Det finns också en poäng med att inte sköta teknisk SEO ad hoc och lite då och då utan i stället skaffa sig en rejäl plan för vad som behöver göras och sedan genomföra det på ett systematiskt sätt. Med en sådan plan riskerar du inte att missa viktiga saker när du optimerar webbplatsen.

Förvisso finns det verktyg på marknaden som Semrush och Ahrefs som ger tips på vad som behöver förbättras. Men det är inga heltäckande råd och de utgår från standardiserade mallar. För att teknisk SEO ska fungera optimalt behöver du ta hänsyn till hur dina kunder använder din webbplats och optimera den för ändamålet.

Därför är det generella tipset, i varje fall för lite större webbplatser, e-handlare och företagssajter, att alltid anlita en expert. En SEO-byrå kan hjälpa dig att lägga upp en plan och sköta din tekniska SEO.

Att anlita en byrå medför även andra fördelar genom att du får in en expert som kan vägleda dig genom övriga aspekter av SEO. Som att bygga där bra länkarna som alla pratar om och skapa rätt form av content som slår konkurrensen i Google.

Annons ▼