Därför avgör SEO var du köper teknikprylar

Denna artikel är en annons
jun
16

Google har fått en enormt stor roll i våra liv. Undrar du över något är det bara att låsa upp mobiltelefonen och skriva en mening i sökrutan, så dyker svaret upp. Vill du köpa nya hörlurar gör du det med några snabba klick på datormusen eller mobilskärmen. Men har du reflekterat över vad det är som gör att du väljer en viss tekniksajt när du beställer? Eller vad som egentligen döljer sig på sida 2 av Google?

Sajter som anlitar SEO experter

I princip alla företag och butiker som toppar sökresultaten på Google anlitar idag SEO proffs som optimerar innehållet på hemsidan. SEO står för sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization på engelska. Det innebär att relevanta företag försöker att identifiera vilka sökord du skriver in på Google, eller i någon annan sökmotor som till exempel på Amazon eller på en appmarknad.

En hemelektronikkedja som säljer hörlurar vill alltså hitta vilka ord som kunderna söker på för att kunna hamna högt upp i sökresultaten. När du vill hitta ett par bra nya hörlurar söker du kanske på ”köpa hörlurar” eller bara ”hörlurar”. Sajter som på använder dessa sökord på ett smart sätt på hemsidan kommer att ranka högst.

Kan SEO vara negativ?

Det är dock inte bara sökorden som avgör toppresultaten på Google, och därmed var du är mest benägen att handla från. För att företagen ska få bra sökmotoroptimering och hamna i topp bland resultaten krävs det till exempel optimerade bilder och interna och externa länkar. Hur innehållet är uppbyggt med exempelvis rubriker, underrubriker och punktlistor spelar också roll.

Om sajten skriver ”hörlurar” alltför många gånger i en text kan det dock bli negativt för sökresultaten. Samma sak gäller om länkar till hemsidan kommer från en dålig domän. Det rör sig alltså om en fin balans för att hitta den bästa sökmotoroptimeringen. Negativ SEO förekommer också!

Fördelar med att köpa teknik på nätet

Att Google och SEO blivit så viktiga de senaste åren beror inte minst på e-handelns ökning. Fler och fler människor väljer att beställa prylar på nätet. Pandemin har ju dessutom gjort att internet blivit ett perfekt ställe att i lugn och ro scrolla efter den nya mobiltelefonen, surfplattan eller tv-spelskonsolen. Det finns gott om recensioner att läsa, och videoklipp att titta på där folk visar upp prylarna så att du kan förstå precis hur de fungerar.

Med hemleverans eller upphämtning i närmaste matvarubutik blir det förstås smidigt även logistiskt. Låga priser är också ett argument som många använder för att handla online, även om de stora fysiska butikskedjorna ofta har samma pris online och i butik.

SEO styr hur du köper teknik

Kanske har du sedan tidigare din favoritbutik som du alltid återkommer till när du köper på nätet. Men chansen är stor att du någon gång gjort sökningar och jämfört sajter när du ska beställa teknikprylar. Då är det SEO som styr många av dina val – kanske i större grad än vad du tror. För när var egentligen senaste gången du besökte sida 2 bland sökresultaten på Google? Det händer knappast aldrig, skulle de allra flesta svara.

Annons ▼