Recension av JBL Quantum One

mar
7

Grymt ljud, skön passform, häftigt surroundläge och RGB. Men smakar det så kostar det.

JBL satsar ganska hårt på sin gamingserie Quantum. Den består av ett par datorhögtalare och ett antal headsets. Värstingmodellen av alla headsets kallas JBL Quantum One och de har jag fått den stora äran att testa under en tid.

Quantum One kostar 3 000 kronor, så det vill ju till att headsetet kommer med många fina funktioner. Det är såklart kompatibelt med PC, men går även att koppla till konsoler eller andra enheter med 3,5 mm-kontakt. Om du ska spela på en dator är det dock bäst att ansluta headsetet via USB.

Dubbla ljudkällor i datorn

Den medföljade USB-kablen har dessutom ett snurrhjul som låter dig justera ljudbalansen. Först trodde jag att det var en volymkontroll, men det är inte riktigt sant. Headsetet dyker nämligen upp som två olika ljudenheter i din dator. Du kan till exempel använda en enheten som utgång till ett spel och den andra till någon röstchatt (typ Discord). Med hjälp av snurrhjulet på USB-kabeln kan du sedan justera volymbalansen mellan de två ljudkällorna, så att chattvolymen blir högre och spelvolymen lägre eller tvärtom. Detta är en klart användbar funktion när du spelar online.

Hörlurarna är rejäla och bekväma. De sitter mycket bra på mitt huvud, även under längre perioder. Det enda som är lite jobbigt är att de kan bli ganska varma efter en stund. Tack vare de aktiva brusreduceringen (ANC) dämpas det mesta av omgivningsljudet om du vill det, men även med ANC avstängt är det svårt att höra vad någon säger om du har headsetet på dig. Ett bättre talk through-läge hade kunna vara schysst, med andra ord.

Headsetets mikrofon är avtagbar och armens vinkel går givetvis att justera så att den hamnar lagom nära munnen. Ljudkvalitén på mikrofonen är klart godkänd till att användas vid videosamtal eller Discord och liknande. Det är ju inte en sångmikrofon direkt, men den duger gott och väl till det den är till för. En bra grej är mikrofonen har en diod som lyser rött när mikrofonen är mutead, så att man enkelt ser om den är aktiv eller ej.

Fullmatat med knappar

Headsetet kommer laddat med en mängd olika knappar och reglage. Du kan såklart justera volymen, men även aktivera eller inaktivera mikrofonen, återställa huvudtrackingen (mer om det snart), aktivera ANC eller talk through-funktioner och justera headsetets RGB-belysning med hjälp av olika knappar på hörlurarna.

Häftigt QuantumSPHERE 360-ljud

Den klart maffigaste funktionen om Quantum One bjuder på är helt klart 360-ljudet. Med den aktiverad så trackas headsetets rörelser i 3D, vilket påverkar ljudbilden. Om du till exempel har en brummande bil rakt framför dig på skärmen och vrider huvudet åt vänster så justeras ljudet så att det låter mer från vänster hörlur. Det blir absolut en maffigare inlevelse i spel med denna surround-funktion aktiv. Hur mycket detta påverkar spelupplevelsen beror lite vad du spelar, men i till exempel Rocket league (för övrigt ett riktigt roligt spel) så hjälper QuantumSPEHERE 360 min spelupplevelse ordentligt. Om man spelar i VR skulle jag gissa att denna funktion blir ännu mycket häftigare, men det är inget något som jag har haft möjlighet att testa.

Om du föredrar det så kan du istället aktiva surroundljud med DTS-standard. Detta ger en annan ljudupplevelse än QuantumSPEHERE 360, men inkluderar inte trackningen av huvudet. För det mesta föredrar jag dock att använda headsetet i vanligt stereoläge.

Det ska tilläggas att ovanstående funktioner bara fungerar om du kopplar headsetet till en dator via USB och installerar JBL:s kostnadsfria programvara.

Låter maffigt och allmänt bra

Hur ljudet ur Quantum One låter beror helt på vilka inställningar du gör. Dels blir det väldigt olika ljudbild om du väljer stereoläge, DTS eller QuantumSPEHERE 360, men du kan även justera ljudbilden med hjälp av equalizern. Det finns sju förinställningar, som alla kan justeras. Jag gillar den som heter Bass boost, i alla fall om jag vill lyssna på (rock)musik.

Ljudet är i alla fall väldigt maffigt och välljudande, oavsett om du spelar, har röstsamtal, lyssnar på Spotify eller kollar på film. Allra bäst och maffigast låter Quantum One i stereoläge med “rätt” equalizerinställningar, men om du ska spela så kan det vara en fördel att välja ett surroundläge.

RGB-fest såklart

Ingenting säger gaming lika mycket som RGB-belysning och självklart kommer JBL Quantum One lastad med detta. Via programvaran kan du inte du bara aktivera eller dekativera belysningen i headsetet, du kan även justera rörelser och färger efter tycke och smak. Headsetet har tre RBG-zoner, som kan justeras individuellt eller gemensamt. Allt för att du ska bli ännu bättre på dina spel!

Kommer med en saftig prislapp

Som du säkert förstår så kommer JBL Quatum One lastad med en massa bra och påkostade funktioner, men med det följer också ett högt pris. Räkna med att få lägga ut 3 000 kronor för ett exemplar. Huruvida du tycker att ett headset är värt så mycket pengar eller ej beror såklart på hur seriös du är i ditt spelande. JBL har många headesetmodeller, där den billigaste bara går loss på 500 kronor. Men vill du ha ett headset med “alla” funktioner och riktigt fet ljudbild så får du alltså vara beredd på att lägga ut 3 lax.

Personligen skulle jag inte betala så mycket för ett headset, men det beror främst på att jag ärligt talat inte spelar så mycket (eller bra) för att det ska vara värt det för mig. Men jag kan absolut tänka mig att detta är ett prisvärt gamingheadset för andra och då kan JBL Quantum One vara ett mycket bra köp. Jag har i alla fall i princip inget att klaga på utöver det höga(?) priset.

9/10

Transparens

JBL skickade ett exemplar av detta headset för recension, men har självklart inte påverkat innehållet i denna text på något sätt.