Recension av Marshall Uxbridge Voice

jun
20

En liten, men väldigt välljudande högtalare fullsmockad med smarta funktioner.

Marshall Uxbridge Voice är en liten wifi-högtalare med inbyggd Google Assistant. Du kan alltså styra högtalaren med röstkommandon. Om du till exempel spelar musik från Spotify streamas musiken direkt till högtalaren via wifi och du behöver inte använda en mobils bluetoothanslutning.

Installeras med Google Home-appen

Till skillnad mot en bluetoothhögtalare så är det lite mer tidskrävande att komma igång med Uxbridge Voice. Det är inte svårt, men högtalaren ska kopplas upp mot wifi och din röstassistent. Ladda ner appen Google Home, starta högtalaren och följ instruktionerna i appen så är du snart igång. Jag fick dock hålla på ett tag för att lyckas koppla ihop röstassistenten med mitt Spotify-konto, men det var nog inte högtalarens fel. Och efter en stund fungerade detta utmärkt.

Om du någon gång har sett en Marshallhögtalare så vet du hur de brukar se ut. Och så även Uxbridge Voice. Den har Marshalls klassiska och snygga utseende. Stilrent och tilltalande. Det enda jag inte gillar så mycket är knapparna på högtalarens ovansida. De används för att justera volym, bas och diskant och är funktionella, men de känns och låter ganska billiga när man klickar på dem. Å andra sidan är detta bara en liten detalj och inget som nämnvärt påverkar mitt intryck av högtalaren i stort.

Mycket bra ljud

I pressmeddelandet benämns Uxbridge Voice som “stort ljud i ett litet paket” och det är en mycket bra beskrivning. Högtalaren mäter nämligen bara 128 x 168 x 123 mm, men levererar trots det en otroligt imponerande ljudupplevelse. Jag har svårt att fatta att denna lilla högtalare har plats för en så fyllig ljudbild. Det går att justera bas- och diskantnivåerna på högtalaren, men jag har ärligt talat inte rört dem en enda gång. Redan när jag startade högtalaren första gången var ljudbilden mycket välbalanserad. Visst är det såklart inte den ultimata ljudbilden i alla kategorier, men när jag har använt Uxbridge Voice till att spela bakgrundsmusik vid till exempel matlagning har jag aldrig tänkt att musiken kunde eller borde ha låtit bättre. Särskilt med tanke på högtalarens storlek är ljudbilden riktigt imponerande.

Bra multiroom-funktion

En trevlig funktion som Uxbridge Voice kommer lastad med är Marshalls multiroomfunktion, som innebär att du kopplar ihop två eller flera av Marshalls wifi-högtalare, för att spela samma musik ur högtalarna. Du kan till exempel placera högtalarna i olika rum, så att du kan lyssna på dina favoritlåtar i hela huset. Det enda som krävs är att högtalarna är uppkopplade mot samma wifi-nät.

Google Assistant funkar bra

Även om jag egentligen inte riktigt har förstått storheten i en röstassistent så måste jag säga att Google Assistant funkar mycket bra i denna högtalare. Den inbyggda mikrofonen uppfattar ofta när jag säger “Hej Google” eller “Okej Google” i normal samtalston, även när högtalaren spelar musik. Och att säga “spela upp Spotifylistan hemmafest” eller ett liknande kommando är onekligen ett smidigt sätt att starta musik. Och “Hej Google, stoppa musiken” funkar ju bra när jag vill pausa musikuppspelningen. Dessutom kan man säga andra kommandon som “vad blir det för väder i morgon” eller “sätt en timer på 20 minuter”. Även dessa funkar bra och uppfattas av Uxbridge Voice.

Namn Marshall Uxbridge Voice
Högtalartyp Trådlös WiFi-högtalare, multiroom, med Google Assistant
Mått 128 x 168 x 123 mm
Effekt 30 Watt
Trådlös Ja, Wifi 802.11 b/g/n/ac (2,4 och 5GHz) och Bluetooth
Batteri Nej, kräver ström från vägguttag
Portar Endast strömförsörjning
Knappar Volym, bas, diskant, spela-/pausa-/hoppa över låt-knapp, slå på/av mikrofon och tryck för att prata-knapp, parkopplingsknapp för Bluetooth
Frekvensomfång 54-20 000 Hz
Övrigt Stöd för Chromecast och Airplay. Multiroom, kan kopplas ihop med andra högtalare. Finns i två färger

Pris och avslutande tankar

Utifrån högtalarens storlek så hade jag verkligen inte trott att Marshall Uxbridge Voice skulle leverera ett så bra ljud. Högtalaren kommer med allt man kan förvänta sig av en högtalare och mer än det. Röststyrningen fungerar bra och gör att jag sällan har något behov av att ta upp telefonen för att ändra låt eller stoppa musiken. Och att låtarna streamas via wifi är ett stort plus.

Högtalaren har tyvärr inget inbyggt batteri och det går inte att koppla in en ljudkälla via AUX. Men om detta inte är något som du saknar så kan Uxbridge Voice vara ett mycket bra val för dig som söker en liten och snygg wifi-högtalare med inbyggd röstassistent.

Marshall Uxbridge Voice kostar i skrivande stund ca 2 200 kronor, vilket känns som att fullt rimligt pris.

Positivt

Väldigt bra ljud i förhållande till storlek