Nutidens majblommor

Ej redaktionell artikel
okt
24

Julbasarer och majblommor i all ära, men utvecklingen går framåt på barngruppers insamling av pengar. Dagens ungdomar är födda med internet, Swish och appar. För dem är näthandel och sociala medier det ”normala”. Det är vi vuxna som stretar emot och inte hänger med när utvecklingen snurrar i ett allt snabbare tempo.

När digitalisering och modern teknik tar allt större plats i skolundervisningen är det självklart att man också drar nytta av tekniska hjälpmedel när ungdomar samlar in pengar till skolresan eller träningslägret. Barn och unga gillar datorer och smartphones, och framförallt gillar de kommunikationslösningarna den nya tekniken inneburit.

DelikatessKungen heter ett av företagen som erbjuder samarbeten med ungdomar. Deras affärsidé är att låta grupper av unga sälja och distribuera deras varor till slutkund. Det är skolklasser, idrottslag och föreningar som väljer detta alternativ när de behöver pengar till resor och utflykter. Varorna är god mat, som salami av hög kvalitet, prisbelönt cheddarost och ekologisk jungfruelig olivolja. Alltihop i trevliga presentförpackningar.

Säljmetoderna är moderna. Visst används fortfarande försäljningsmaterial på papper man kan använda när man knackar dörr eller träffar vänner och bekanta, men vid sidan av denna ”analoga försäljning” får alla som säljer varsin personlig säljsida på internet som de kan sprida på Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter och alla andra sociala medier. Där kan sedan kunder lägga sina beställningar, ett smidigt sätt att nå en marknad man helt hade missat med dörrknackningsmetoden.

En app ger tillgång till ”Mina sidor” där ungdomarna och gruppens kontaktperson (en lärare, lagledare eller annan vuxen) enkelt kan hålla koll på försäljningen med varsin personlig inloggning. Det gör inte bara försäljningen och ekonomin mer översiktlig, det sparar tid man kan lägga på att hitta ännu fler och bättre kunder. Kommuner och regioner har ofta en Facebookgrupp eller lokal marknadsplats på nätet där man kan knyta kontakter med företag som vill hjälpa ungdomar på orten. Detta nätverk kanske till och med kan hjälpa dessa unga delikatessentreprenörer när de så småningom ska ut i det riktiga arbetslivet.

Men nu går vi händelserna i förväg. Till att börja med gäller det att finansiera klassresan eller träningsresan och då kan DelikatessKungen vara en viktig pusselbit, med eller utan hjälp av ny teknik.

Annons ▼