Recension av Marshall Major III Voice

okt
16

Tredje generationens Major-hörlurar från Marshall presenterades för två veckor sedan i en uppdaterad version. Nu har Zound industries lagt till en dedikerad knapp för Google assistant. Den nya versionen av denna modell har, av logiska skäl, därför fått namnet Marshall Major III Voice. Och jag har har testat denna modell under de senaste veckorna.

Eftersom att jag tidigare har recenserat Major III Bluetooth är denna modell inte helt obekant för mig. Och när jag öppnade kartongen till nya Major III Voice kände jag direkt igen hörlurarna. Utseendemässigt är dessa två modeller identiska, i alla fall närapå. Major III Voice har nämligen begåvats med en dedikerad knapp för att aktivera Google assistant. Knappen sitter på undersidan av höger öronkåpa och är väldigt enkel att hitta. Bortsett från denna nya knapp kan jag inte se någon som helst skillnad modellerna emellan.

Håller fast vid det bra

Och varför ska man ändra på ett vinnande koncept? Major III (båda versionerna) kommer nämligen med en snygg design och ett nätt utseende. Komforten är godkänd och öronkåporna har bra vaddering och dämpning. Storleken på hörlurarna justeras steglöst. Major III Voice sitter bekvämt på mitt huvud, men efter någon timme börja mina öron bli lite ömma. Hörlurarna tenderar att klämma åt lite för mycket på vissa ställen. Detta skulle kunna förbättras lite, tycker jag.

En annan detalj som jag gärna hade sett att Zound industries hade passat på att uppgradera är USB-porten som används för att ladda hörlurarnas batteri. Även i Major III Voice-modellen så är det en micro USB-port som gäller. I slutet av 2019 borde USB-C absolut vara standard.

Dubblerad batteritid

Däremot har man passat på att göra en mycket trevlig uppgradering av hörlurarnas batteri. När Major III hade 30 timmars utlovad batteritid så ska nya Major III Voice ha fått en mycket imponerande dubblerad batteritid på minst 60 timmar. Under de två veckor som jag har testat Major III Voice har jag inte varit i närheten av att ladda ur batteriet en enda gång, så 60 timmar kan mycket väl vara sant.

Dubblerad batteritid är ju fint, men det som säljs in som den stora nyheten med Major III Voice är ju kopplingen till Google assistant. Och även om jag kanske inte riktigt ser behovet av en röstassistent så är det ändå en funktion som kan vara användbar då och då.

Att koppla ihop min telefon med hörlurarna är lite krångligare än vanligt, eftersom att man förutom bluetooth ska få till länkningen mellan hörlurarna och telefonens googleassistent. Men detta är snart löst och sedan är det bara att köra. Om man vill aktivera röstassistenten håller man helt enkelt in hörlurens högra knapp. En ton ljuder och då kan man börja prata. När man är klar släpper man knappen.

Styr musiken helt via rösten

Jag testar att säga “starta Spotify” och får snart ett svar från assistenten som lyder “Absolut, jag ber Spotify att sätta på lite musik” och därefter går Spotify-appen mycket riktigt igång och musiken startar. Om jag håller in knappen och säger “Starta spellistan Akustisk höst” så går denna spellista igång nästan direkt. Man kan även säga “starta/pausa musiken”, “hoppa till nästa låt” eller “förra låten” och på så sätt styra musiken helt och hållet via röstkommandon. Men när det handlar om att starta eller pausa musiken, hoppa mellan låtar eller justera volymen är det både snabbare, smidigare och mer naturligt att använda “joysticken” på undersidan av den vänstra öronkåpan.

Däremot kan det helt klart vara smidigare att använda Google assistant för att hoppa till en annan spellista än att behöva fiska upp telefonen ur fickan och sedan söka fram samma lista. Jag kan också se poängen i att kunna fråga “hur mycket är klockan” eller till exempel be röstassistenten att ringa upp en viss person.

Fortfarande bra ljud

När jag testade förra generationens Major III var jag klart nöjd med den ljudbild som hörlurarna presterade. Och ett drygt år senare levererar Major III Voice en precis  lika fin ljudbild. Hörlurarna spelar upp musiken på ett balanserat sätt. Basen är ofta framträdande utan att den tar över mellanregistret, något som andra hörlurar ofta tenderar att göra. Om man lyssnar på låg volym är basen dock klart i det klenaste laget. Men så fort jag drar upp volymen några snäpp, till vad som kanske kan beskriva som normal nivå, är det alltså ett väldigt behagligt och balanserat ljud som presenteras för mina öron.

Värda 1 800 kronor?

Så, ska man välja nya Major III Voice, eller är “gamla” Major III Bluetooth ett bättre val? Det beror på om du känner att 30 timmars batteritid är tillräckligt eller om du vill ha 60 timmar och om du ser ett behov av Google assistant. För det är egentligen dessa två saker som skiljer de två modellerna åt. Och om du är sugen på ett par Major III Voice så får du räkna med att betala ca 1 795 när hörlurarna lanseras i dag. I skrivande stund går samtidigt Major III Bluetooth att hitta för ungefär halva priset i vissa butiker, vilket ärligt talat skulle kunna vara klart med prisvärt.

Med det sagt har jag inte mycket att klaga på när det kommer till Major III Voice. Allt fungerar bra och alla materialval är som vanligt on point. Ljudbilden är mycket fin och batteritiden är helt enkelt enastående. Det är lite synd att hörlurarna börjar skava efter någon timmes användning, men det är ärligt talat inte något jätteproblem.

8/10