JBL Charge 4

Recension av JBL Charge 4

jul
2

På senare tid har det blivit populärt med trådlösa (batteridrivna) bluetooth-högtalare, som dessutom gärna får klara av vattenstänk. JBL Charge 4 är inget undantag. Här får man mycket ljud och flera spännande funktioner för pengarna.

Jag har recenserat ett antal högtalare från främst Marshall, varav vissa är just trådlösa och vattentåliga. Marshallhögtalare är alltid väldigt väldesignade och känns exklusiva. Men de kostar å andra sidan ganska mycket också.

Nu har jag fått chansen att testa ett par högtalare från JBL. För ett par veckor sedan fick jag bland annat hem ett recensionsexemplar av JBL Charge 4. JBL har valt en helt annan design jämfört med Marshall. Denna högtalare känns klart mer sportig – den verkar vara gjord för att användas. Man får inte en högtalare som gör sig lika bra som en inredningsdetalj hemma i vardagsrummet, men Charge 4 är istället mycket mer portabel och det känns som att denna högtalare står emot det mesta.

Och JBL har verkligen satsat på att Charge 4 ska överleva tuffa tag och blöta miljöer. Högtalaren är klädd i textil. Den har även en del gummidetaljer som säkert agerar stötdämpande vid behov. Och Charge 4 har begåvats med IPX 7-klassning, vilket betyder att man kan bada med den. Den ska nämligen klara av att vara en meter under ytan i 30 minuter.

Otippat liten och tung

När jag lyfter upp högtalaren ur förpackningen slås jag av att den är mindre, men tyngre än väntat. Men båda dessa saker är bra. Den lilla storleken gör högtalaren väldigt portabel, samtidigt som vikten (960 gram) gör den stabil och inger en känsla av kvalité. Materialvalen är bra och passar designen.

På högtalarens ovansida finns ett par knappar. Dessa används för att starta och stänga av högtalaren, parkoppla den via bluetooth och självklart justera volym och starta/pausa musiken. Det finns även en dediketad Connect+-knapp. Mer om denna funktion strax. Knapparna är tydliga och enkla att använda. De styr allt som jag känner ett behov av att kunna kontrollera härifrån.

Jag startar upp högtalaren och parkopplar den med min telefon. Denna process är såklart väldigt snabb och smidig. Därefter drar jag på en låt från Spotify. Och slås av att ljudet är mycket bättre än jag hade gissat.

JBL Charge 4 ovansida

Otippat bra ljud och lång batteritid

Charge 4 har en väldigt skön tyngd i basen. Den är klar och kraftfull, men inte för kraftig. Charge 4 har utrustats med två bashögtalare och det märks. Dessa balanseras dock upp bra av både mellanregister och diskant. I förhållande till högtalarens storlek så låter den verkligen otippat bra. Här finns inga EQ-reglare, men å andra sidan har jag inget behov av att justera ljudbilden alls egentligen. JBL har verkligen fått till en bra balans.

Det inbyggda batteriet på 7 500 mAh ska räcka till hela 20 timmars lyssnande, vilket jag kan tro på. Fem dioder på framsidan visar ungefär hur mycket kraft det finns kvar i batteriet. Och när det väl är dags att ladda Charge 4 gör man det genom en vanlig USB-kabel. Det tar ca 5,5 timmar att ladda upp batteriet helt. Glädjande har denna högtalare utrustats med en USB-C-port och det medföljer dessutom en sådan kabel.

USB-porten finns på högtalarens baksida, innanför en gummilucka. Här döljer sig även en 3,5 mm AUX-ingång, som man kan använda för att spela upp musik via kabel. Bakom samma lucka finns även en fullstor USB-port. Den kan användas för att ladda t.ex. en telefon och gör alltså Charge 4 till en fullt fungerande powerbank. En trevlig liten bonus!

Går att sammankoppla via en app

Charge 4 kan få ur sig rätt hög musikvolym. Den funkar utmärkt till trivselmusik på en hemmafest och kan nog även vara rätt okej som musikanläggning på ett lite mindre dansgolv i vardagsrummet. Men om du vill ha musik över en större yta kan du använd dig av JBLs app JBL Connect för att att sammankoppla flera högtalare. Du kan antingen använda dem i stereo-läge eller som separata ljudkällor till samma musik. Detta läge kallas JBL Connect+. På så sätt kan man spela upp sin musik över en större yta än vad en ensam Charge 4 klarar av.

Enligt JBL ska man kunna sammankoppla hela 100 Connect+-kompatibla högtalare med varandra. Det låter ju lika galet som fantastiskt.

Vattentät

Som tidigare nämnt är Charge 4 är vattentät högtalare. Det gör alltså ingenting om du skulle råka kasta ner den i poolen eller i sjön. IPX7-klassningen garanterar att Charge 4 klarar av att vara en meter under vattenytan i 30 minuter i sträck. Och du kan spela upp musik under tiden.

Ett litet minus är att Charge 4 inte har stöd för att vara högtalartelefon. Detta är en vanligare funktion bland mindre högtalare, men det hade varit schysst om även Charge 4 hade begåvats med detta. En funktion som denna modell dock har är automatisk avstängning, vilket innebär att högtalaren stänger av sig själv efter en stund om den inte är aktiv. På så sätt minskar risken att Charge 4 blir urladdad av misstag.

Pris och avslutande tankar

jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig av JBL Charge 4, men den var annorlunda än jag trodde. Yttermåtten var mindre än jag hade gissat, samtidigt som den har en skön tyngd. Och den basbetonade ljudet var klart över förväntan. Designen är sportig och gör att högtalaren känns tålig. Samtidigt är det inte en högtalare som jag vill placera ut synligt hemma. Det är verkligen ingen inredningspryl.

Jag gillar att högtalaren är vattentät och att man kan använda den som powerbank. En bonus är att man kan sammankoppla flera högtalare via Connect+. Och med en batteritid på 20 timmar så kommer Charge 4 att kunna vara en bra musikspelare under långa sessioner, även där man inte har tillgång till vägguttag.

Men allt detta får man givetvis betala en del pengar för. I skrivande stund kan man köpa ett exemplar av JBL Charge 4 för runt 1 400 kronor. Det är ju lite pengar, men inte på något sätt en orimligt hög kostnad om man är ute efter alla funktioner som Charge 4 erbjuder. Jag är ändå riktigt nöjd med denna högtalare och har inte alls mycket att klaga på. Därför blir betyget också väldigt högt.

9/10

Transparens

JBL skickade ett recensionsexemplar av Charge 4 till mig, men har självklart inte påverkat innehållet i recensionen på något sätt.