Vad hände med Rock Band och Guitar Hero?

Denna artikel är sponsrad
mar
3

Spelen Rock Band och Guitar Hero tog världen med storm när de kom ut 2007. Det var en tid när det inte alls var ovanligt att folk spelade på plastinstrument på vilken fest som helst. Nu är båda spelen så gott som döda, efter att försäljningen varit långt under det förväntade efter de senaste versionerna.

Båda spelen försökte överträffa varandra, vilket var roligt först, men det blev gammalt efter 8 år på marknaden. Det fanns för många spel på marknaden samtidigt. Förutom tre huvudspel till Guitar Hero och fem till Rock Band, fanns det flera exklusiva spel med olika band som Metallica och Aerosmith till Guitar Hero, och Green Day och Beatles till Rock Band. Fler val är inte nödvändigtvis dåligt, men spelen saknade innovation. Det var bara andra låtar. Och det blev dyrt att köpa dem alla.

Pris och brist på innovation

Ett vanligt argument när det gäller spelens dör är att de blev alltför uppblåsta. Båda spelen gjorde det nödvändigt att göra små men frekventa inköp för fans att uppleva hela grejen. Det innebar att köpa mer nedladdningsbart innehåll, fler tillägg och fler speciella kontroller med pekplattor som kunde gör mer än den enkla funktionen som gitarrkontrollen skulle göra. Ingen vill egentligen spendera 500 kronor på en kontroll som inte har någon annan mer användning än att spela ett specifikt spel.

Varje ny version av spelen var intressanta nyheter för fansen. Varje nytt spel var en snygg och engagerande upplevelse som höll spelarnas uppmärksamhet en stund. Men efter ett tag är det bara samma sak som förut. Spelarna förlorar intresse. Den globala recessionen gav inte dessa spel några fördelar. Om det finns pengarna i samhället går det bättre att sälja många spel och separata handkontroller, eller ytterligare nedladdningsbara låtar, men inte när en stor del av befolkningen har drabbats av den ekonomiska krisen.

Spel till mobilen blev mer populära

Vid den här tiden blev mobilspel allt större. Man använde inte längre spelkonsoler i lika stor utsträckning. Många vände sig till casinon online och lärde sig hur baccarat spelas i stället, eller svepte godisbitar över skärmen i Candy Crush. I mobilen hade man omedelbar tillgång till tusentals spel i olika genrer, i stället för att köpa ett begränsat spel till en konsol.

Bristen på originalinnehåll spelade också en stor roll. Guitar Hero och Rock Band gav aldrig ut eget originalmaterial som var roligt att spela med. Inget originalinnehåll betyder ingen innovation, och ingen innovation betyder inget värde i att spela något du redan har spelat tusen gånger. Det var också detta som var en av anledningarna till att de gav ut fler nya spel så ofta. Båda företagen var angelägna om att fortsätta mjölka sina respektive kunder i den övermättade marknaden för sina spel.

Det hjälpte inte heller att det fanns så många spel, och dessutom låtar man kunde ladda ner separat. Det skapade en enorm förvirring. Om jag köper en skiva, kan jag spela dessa låtar i alla andra spel också? Eller om jag betalar för en nedladdad sång, kommer den vara tillgänglig i vissa spel, eller alla spel eller bara spelet jag köpte det från? Det var alltför förvirrande för många potentiella konsumenter.

Skribent: Extern skribent

Artiklar som publiceras med denna skribent är inte redaktionella (om inget annat anges), eller skrivna av en extern skribent.
Kontakt: info@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar