Recension av Marshall Kilburn II

Aug
30

Marshall har precis presenterat sin senaste högtalare. Det är en uppföljare till Kilburn och den nya versionen har därför begåvats med namnet Kilburn II. Kilburn-serien ska inte blandas ihop med Marshalls multiroom-högtalare, utan denna modell är till för att spela upp musik via bluetooth. Kilburn II har ett inbyggt batteri, du behöver alltså inte vara i närheten av ett eluttag för att kunna pumpa din feta Spotify-spellista.

Det är en snygg högtalare som uppenbarar sig när jag öppnar kartongen till Kilburn II. Den är något mindre än jag hade väntat mig, men samtidigt lite tyngre (den väger 3 kg). Den har i princip precis samma design som övriga högtalare med Marshall-logga och Kilburn II är därför precis lika vacker i mina ögon. Modellen jag har fått testa är svart, med vissa detaljer i vitt/silver. Personligen uppskattar jag gulddetaljerna på många av Marshalls andra produkter lite mer, men Kilburn II är fortfarande väldesignad och skulle lätt kunna få stå framme i vilket rum som helst hemma hos mig.

Reglage och portar

På högtalarens ovansida hittar du en knapp, tre reglage och en batteriindikator. Knappen används för att parkoppla högtalaren med en eller flera bluetoothkällor och med hjälp av reglagen kan du justera volym, bas och diskant. På baksidan (bakom en vattenavstötande lucka) gömmer sig uttaget för strömkabeln. Det finns även en 3,5 mm AUX-ingång. Fler portar och knappar än så bjuds man inte på, men å andra sidan hade jag varken väntat mig eller önskat fler än så.

Det medföljer en strömkabel, men tyvärr ingen AUX-kabel. Å andra sidan lär högtalaren till 99 % användas till att spela upp ljud via bluetooth, så det är kanske ingen jätteförlust.

Ljud i alla riktningar

Kilburn II har utrustats med vad tillverkaren kallar Blumlein Stereo-ljud. Denna teknik ska ge ett stereoliknande ljud, trots högtalarens nätta storlek. Kilburn II har dessutom utrustats med en extra högtalare på enhetens baksida, som ska göra så att ljudet hörs bättre i fler riktningar (så länge Kilburn II inte står mot en vägg). Det är ett trevligt litet tillskott, men inte något som skulle göra att jag valde just denna högtalare framför en annan modell.

Något som jag däremot verkligen uppskattar är ljudkvalitén. Inledningsvis känns ljudbilden från Spotify i min telefon ganska platt, men efter att ha snurrat på reglagen för diskant och bas så blir det mycket bättre. Denna lilla högtalare kan producera allt från trivsam bakgrundsmusik till att stå för den musikaliska underhållningen under en (inte allt för stor) fest. Du kommer såklart inte att kunna fylla en stor festlokal med musik om du väljer Kilburn II, men i förhållande till sin storlek så presterar den utmärkt.

Som jag nämnde tidigare har Kilburn II ett inbyggt batteri. När det är fulladdat ska man kunna lyssna på musik i mer än 20 timmar. Jag har inte haft tid att testa hur många timmar detta blir i verkligheten, men det låter i alla fall imponerande. Och att Kilburn är tänkt att ta med sig blir ännu mer uppenbart när man ser att högtalaren har ett inbyggt handtag. En smart liten detalj.

Spela upp från flera bluetooth-enheter

En ganska unik funktion i Kilburn II är att den går att koppla ihop med två bluetooth-enheter samtidigt. Du skulle t.ex. kunna koppla den till två telefoner. Det går visserligen inte att spela upp musik från båda telefonerna samtidigt, men bara genom att trycka på knappen på högtalarens ovansida så kan du växla mellan två enheter och därmed t.ex. olika musik.

Jag nämnde tidigare att uttaget till strömkabeln finns bakom en lucka. Och det är för att Kilburn II har begåvats med en IPX2-klassning. Det betyder inte att högtalaren är vattentät, men den ska klara av lättare duggregn och liknande klimat. Ingen katastrof om skogsfesten råkar ut för lite nederbörd med andra ord.

Namn Marshall Kilburn II
Högtalartyp Trådlös bluetooth-högtalare
Mått 243 x 162 x 140 mm
Effekt 1 x 25 W + 2 x 15 W
Trådlös Ja, via Bluetooth 5.0 aptX
Batteri Ja, ska räcka i mer än 20 timmar
Portar 3,5 mm AUX
Knappar Volym, bas, diskant, växla mellan anslutna Bluetooth-enheter
Vattentålig Ja, IPX2
Övrigt Flerriktat ljud, inbyggt handtag, bluetooth-räckvidd upp till 9 meter, frekvensomfång 52–20 000 Hz, väger 3 kg

Summering

Marshalls succé fortsätter och jag har inte särskilt mycket att klaga på med Kilburn II. Det är en lagom stor högtalare som passar lika bra hemma på bordet som i partytältet eller på stranden. Ljudet den kan prestera är utmärkt och bluetooth-räckvidden kan jag inte heller klaga på. Jag ser personligen inte riktigt poängen med att ha en högtalare med ljud i alla riktningar, men denna funktion är å andra sidan ingen nackdel att ha.

Jag föredrar fortfarande Marshalls multiroom-högtalare, men om du är på jakt efter en smidig och välljudande batteridriven bluetooth-högtalare så är jag övertygad om att du bli nöjd med Kilburn II. I alla fall om du är beredd att lägga ut 2 995 kronor, vilket är modellens rekommenderade pris.

9/10