Recension av Urbanears Lotsen

Maj
4

Svenska Zound industries står bakom flera populära hörlurs- och högtalarmärken. Ett av dessa är Urbanears. Jag har använt deras hörlurar i ganska många år och har nu äntligen fått chansen att testa deras senaste högtalare.

Modellen som landat på mitt recensionsbord heter Lotsen och är en multiroom-högtalare. Det innebär kortfattat att man kan köpa flera högtalare i denna serie och koppla samman dem trådlöst. På så sätt kan man spela samma musik i exempelvis olika rum i sitt hus. Det enda som egentligen krävs är att de är uppkopplade mot samma wifi.

Streama via wifi eller Bluetooth

Urbanears Lotsen har funktioner som i mångt och mycket är identiska med konkurrerande märken. Man kan streama musik via Spotify connect, Chromecast audio och Airplay. Vill du så går det även att spela musik via Bluetooth eller genom att koppla en vanlig 3,5 mm ljudkabel till Lotsens AUX-ingång. Har du en Urbanearshögtalare av modellen Stammen eller Baggen så går dessa alltså att koppla ihop helt trådlöst. Därefter kan du streama musik till alla högtalare samtidigt.

Lotsen är Urbanears minsta högtalare. Men den är inte för liten och absolut inte för klen. I alla fall inte för mig som främst är ute efter en högtalare som kan spela bakgrundsmusik när jag till exempel lagar middag eller har gäster över på fika. Med det menar jag inte att Lotsen inte kan spela musik i hög volym, men om man är på jakt efter en anläggning för hemmafesten kanske man ändå vill snegla på någon av Urbanears större högtalare istället.

Enkel och med bra ljud

Det är inte svårt att komma igång med Urbanears högtalare. Ladda ner Urbanears app till din Android- eller iOS-enhet, så ska högtalaren hittas automatiskt. Sedan kopplar du upp den mot ditt wifi och ger högtalaren ett namn. Det är egentligen alla steg som behövs, därefter dyker Lotsen upp som en enhet i Spotifys app och den kan även hittas av appar som har stöd för Chromecast. Välj vad du vill spela upp och tryck på play, så streamas ljudet direkt till Lotsen via ditt Wifi.

Och det är ett riktigt bra ljud. Jag jämför Urbanears Lotsen med Marshall Stanmore, som kostar mer än dubbelt så mycket. Och även om Stanmore låter lite bättre och har en fylligare ljudbild så är skillnaden betydligt mindre än vad jag hade trott. När Lotsen spelar blandad musik på normalhög volym reagerar jag inte på att den låter särskilt annorlunda än om den hade spelats upp i Stanmore. Och med tanke på hur mycket jag gillade Marshall Stanmores ljudbild så är detta ett bra betyg.

Bra kontroller på ovansidan

På Lotsens ovansida sitter två reglage. Det ena reglerar ljudvolymen och trycker du på det ställer du in om multiroom-läget ska vara av eller på. Det andra reglaget väljer vilken ljudkälla du vill ha (streaming, Bluetooth eller AUX) och du kan även välja mellan sju sparade spellistor från Spotify. Ett tryck på detta reglage startar eller stoppar musiken och trycker du två gånger hoppar Lotsen till nästa låt.

Allt detta fungerar riktigt smidigt, men jag fattar inte varför det inte finns någon av- och på-knapp. Visst kan man rycka ut strömkabeln när man har lyssnat färdigt, men det är både osmidigt och lätt att glömma. Tanken är säkert att Lotsen alltid ska vara igång och redo att spela upp musik, men när jag inte använder högtalaren så vill jag att den ska vara avstängd. Kanske kan Zound industries lägga till en avstängningsknapp på nästa generations högtalare?

Finns i sex färger

Urbanears högtalare är klädda i ett textilmaterial på fyra sidor. De kommer i flera olika färger, Lotsen finns i Concrete Grey, Dirty Pink, Goldfish Orange, Indigo Blue, Plant Green och Vinyl Black. Min högtalare är Indigo Blue och riktigt snygg. Utöver textilen är det plast och mera plast som gäller. Men det känns inte som någon billig plast, helhetsintrycket av materialvalen är idel positivt.

Så, vad döljer sig under huven på Lotsen egentligen?

Namn Urbanears Lotsen
Högtalartyp WiFi-högtalare, multiroom
Mått 193x172x115 mm
Effekt 20 Watt
Trådlös Ja, Wifi och Bluetooth
Frekvens 60Hz – 20kHz (+/-3dB)
Portar 3,5 mm AUX
Knappar Start/paus, volym upp/ner, låtbyte, snabbval av exempelvis spellistor
Streama via Spotify connect, Chromecast och Airplay
Övrigt Wi-Fi 802.11b/g/n/ac 2.4 GHz/5 GHz. Högtalarna kan seriekopplas eller grupperas. Finns i sex färger

Ser man på frekvensomfånget så är det något klenare på bassidan jämfört med Marshall Stanmore (som klarar 50Hz), men det är ingen jätteskillnad. Och jag saknar inte direkt dessa låga frekvenser till vardags heller.

Summering

Urbanears Lotsen har ett rekommenderat pris på 1 995 kronor och i skrivande stund kostar den runt 2 000 kronor hos samtliga återförsäljare på Prisjakt. 2 000 kronor är en del pengar, men mindre än hälften av vad Marshall Stanmore Multiroom går för. Och även om Stanmore sticker ut mer vad gäller design och i viss mån ljudbild så tycker jag absolut att Lotsen håller måttet minst lika bra, särskilt med prisskillnaden i åtanke.

Jag har inte upplevt några som helst problem med Lotsen och den har en smidig storlek för en högtalare som jag nog kan tänka mig att flytta runt en del mellan olika rum. Jag gillar den blåa färgen, som är lagom diskret, men saknar en avstängningsknapp. Å andra sidan är detta i princip min enda kritik på denna riktigt schyssta högtalare.

9/10