Test av Wifog – mobilsurf utan månadsavgifter

Dec
18


Den senaste i raden svenska mobiloperatörer heter Wifog och menar att månadsavgifter för surf och telefoni är passé, nu är det reklamfinansiering som gäller. Wifog säger att de aldrig kräver några pengar av sina användare, oavsett vad man använder sin telefon eller surfplatta till. Istället får man titta på reklamfilmer med jämna mellanrum. Man får obegränsad surf och lite telefoni varje månad. Jag har testat tjänsten, den är spännande, men tyvärr inte helt stabil ännu.

Titta på reklam då och då, oavsett om du surfar eller inte

Att Wifog är reklamfinansierat är ingen hemlighet, det är ju något måste man stå ut med för att slippa betala räkningar. Du får se två eller tre reklamfilmer varje gång du surfat upp 100 MB data, eller om det gått två timmar sedan du senast såg reklam. Om din telefon är igång i ett par timmar utan att du använt den måste du alltså se reklam innan du kan komma ut på nätet. Så här säger Wifog själva om reklamen.

“Tidsgränserna är beräknade utifrån ett “normalanvändar-scenario”, vilket blir ca varannan timme. Är man storkonsument och streamar HD-film, blir det förstås oftare – men tumregeln är varje varje 100 Mb. Varje gång man tittar på reklam tittar man just nu på 2-3 filmer som är 15 sekunder långa var, totalt 30-45 sekunder. “

Det känns inte riktigt som att Wifog har hittat den optimala lösningen för sin reklam ännu. Först måste man som användare trycka på att man vill fylla på sin datakvot, det tar en då till en webbsida där reklamen laddas. När en filmspelare visas måste man trycka på Play för att starta filmen. När den är slut laddas sidan om och en ny spelare visas. Även då måste man trycka på play för att se filmen. När sedan alla filmer har visats måste man trycka på en ny knapp för att få komma ut på nätet. Många klick blir det alltså.

Två timmar samtal och 200 SMS per månad

Förutom data bjussar Wifog på 120 minuter samtal och 200 SMS per månad. När dessa är slut får man gott vänta på att det blir en ny månad innan man kan ringa eller skicka SMS igen. Istället hoppas Wifog att användare ska hålla kontakten via andra tjänster som Skype, Kik, Snapchat och liknande. Det går inte att köpa till fler minuter eller SMS.

Det går inte att skicka MMS med Wifog. Man kan heller inte beställa SMS-biljetter, skänka pengar via SMS eller ringa betalnummer. Detta eftersom Wifog aldrig skickar några räkningar och självklart inte är beredda att ta kostnaden som detta i sådana fall skulle ge dem. Det är säkert ingen deal breaker för de flesta, men värt att veta innan man skaffar Wifog. Det går heller inte att surfa eller ringa när man är utomlands.

Om du inte ringer eller skickar SMS på 30 dagar blir ditt abonnemang nedgraderat till endast surf. För att då kunna ringa eller SMSa måste du kontakta supporten för att bli uppgraderad igen. 30 dagar känns rätt snålt för detta, särskilt som det stod 60 dagar inledningsvis.

Buggig upplevelse än så länge

Wifog

Det märks som sagt att Wifog är nya i matchen, deras användarupplevelse är i ärlighetens namn ganska instabil än så länge. När jag skulle ladda min första reklamfilm i telefonen så hängde den sig efter ett par sekunder. Den buffrade bara. Och tittar man inte på reklamen så kan man heller inte. När jag slutligen lyckades se klart all reklam visade Wifogs app att jag hade 95 MB kvar att surfa för, inte 100. Ingen katastrof, men lite oväntat. Tittade jag direkt på mer reklam fick jag till slut 100 MB, men aldrig mer än så.

Jag provade att streama film via Netflix. Efter 12 minuter var mina 100 MB förbrukade och strömmen stannade. Jag växlade då över till Wifog-appen och tittade på reklam, så att jag kom upp i 100 MB igen. Tillbaka i Netflixappen var min streaming avbruten och jag fick börja om. Denna gång kunde jag titta i 18 minuter, innan samma sak hände igen. Så att streama filmer och serier är alltså inte att tänka på om man har Wifog. Till kortare Youtubeklipp fungerar det bättre, så länge de inte är mer än ca 10 minuter.

Användares lösenord sparas i klartext

Den största buggen jag hittat är det faktum att Wifog sparar sina användares lösenord i klartext. Om man loggar in med sitt konto på Wifogs webbsida och väljer att redigera sina användaruppgifter så syns det aktuella lösenordet i det textfält där man kan ändra sitt lösenord. Det visas inte ens som ******* som det brukar, utan i klartext. Med andra ord har Wifog ingen kryptering av sina användares lösenord, något som är riktigt dåligt i ett säkerhetsperspektiv. När jag frågar Wifog om detta får jag följande svar:

“Vad gäller lösenord är det en bugg som fixas nu tack vare våra uppmärksamma användare, och det är riktigt pinsamt för oss. Vi har som stenhård policy att aldrig någonsin spara individuella användares lösenord, i något som helst syfte, ej heller lämnar vi ut individuella användares uppgifter till tredje part. Däremot använder våra annonsörer statistiken från vår användardatabas, vilket betyder att de får information om demografi”

Vi får allt hoppas att det bara är “en bugg” och att detta säkerhetshål täpps till snarast.
Uppdaterat: Wifog säger att lösenordsbuggen är fixad, men svarar inte på om de är krypterade eller ej.

Slutligen

Att Wifog är nystartat märks ofta ganska tydligt, men det är kanske något man får räkna med. Det finns potential i tjänsten, men det krävs en hel del innan jag kommer vara beredd att byta till Wifog som primär operatör. Just nu kan man till exempel inte se hur många SMS som skickats, eller hur mycket man har ringt. Reklamupplevelsen är instabil och lite omständlig och en hel del frågetecken kvarstår. Wifog är en spännande operatör som liknar Joors och Fogg Mobile. De är dock den enda operatören som erbjuder reklamfinansierad telefoni i dagsläget. Förhoppningsvis håller deras affärsidé, det kommer snart visa sig.

Kort om Wifog

  • Obegränsad surf i 3G
  • Reklam var 100 MB eller efter två timmar
  • 120 minuter samtal, 200 SMS per månad
  • Använder 3 Sveriges 3G-nät
  • Alltid 0 kronor per månad
  • Appar till Android och iOS
  • Ingen nummerportering eller 4G i dagsläget, kommer 2014

 

Betyg

5/10


Skribent: Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna recenserar all sorts elektronik. Har många fler hörlurar och högtalare hemma än vad han någonsin kan tänkas behöva.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar