Recension av World War Z

aug
9

World War Z

När den förre FN-medarbetaren Gerry Lane lagat pannkakor till frukost till sin familj och de nu alla befinner sig i bilen på väg till skola och jobb i centrala Philadelphia dröjer det inte länge innan mystiska saker börjar inträffa. Ovanligt många helikoptrar cirkulerar, en polismotorcykel passerar bilköerna i mycket hög hastighet och föraren säger år Gerry att omedelbart sätta sig i bilen igen. Plötsligt exploderar något längre fram och när Gerry får möjlighet kör han iväg bilen så fort han kan. Men de kommer inte långt innan de krockar och bilen blir förstörd.

Så börjar World War Z, en action-thriller med Brad Pitt i huvudrollen. Herr Pitt står även bakom filmen då hans produktionsbolag Plan B Entertainment har sett till att den blivit av. Efter att ha sett trailern till World War Z trodde jag att det skulle vara en väldigt actiontung zombiefilm utan något större djup, men allt eftersom så utvecklar sig historien från att vara just en actionrulle till att mer likna en dramathriller. Det var oväntat, men verkligen inte något jag besviken på, snarare glatt överraskad.

Människor blir zombies

Vi återvänder till den där morgonen i Philadelphia. Efter att familjen Lane tagit sig ur sin kraschade bil ser de hur ett antal personer attackerar andra individer. Personerna springer kaotiskt, hoppar på oskyldiga och biter dem i jakt på deras blod. De som blir bitna förvandlas på bara några sekunder och börjar snart också attackera andra. Efter ett tag blir dessa personer kända som zombies. Familjen Lane lyckas ta sig ut ur Philadelphia och genom Gerrys kontakter från FN-tiden befinner de sig snart på ett hangarfartyg. För att se till att hans familj är säker går Gerry motvilligt på att försöka hitta orsaken till zombiesmittan och försöka komma på ett sätt att bekämpa den.

I sin jakt på lösningen hamnar Gerry i Sydkorea, Israel och slutligen i Wales. Väl framme i Wales blir filmens ton förändrad och mycket av den actionkänsla som tidigare dominerat historien försvinner nu. Under inspelningen av World War Z skrevs filmens avslutande del om och det märks att denna del inte kommer från samma författare och samma tillfälle. Men missförstå mig nu inte, den avslutande delen är på intet sätt sämre än resten av filmen. Det är rätt skönt att gå från att se en massa actiontunga specialeffekter till en mer lågmäld thriller där Gerry och ett par anställda på WHO smyger genom mörklagda korridorer för att inte dra till sig uppmärksamhet från de 80 zombies som befinner sig i samma byggnad och dras till ljud.

World War Z

World War Z var en klart djupare film än jag hade väntat mig. Den är riktigt snygg, både sett till fotot och effekterna, det märks att det är en rejält påkostad produktion. Filmen är inte perfekt, men klart sevärd om man gillar spänning och springande zombies. Jag vill hela tiden veta vad som ligger bakom epidemin, om den går att stoppa och hur det ska gå för Gerry och hans familj. Den nästan två timmar långa filmen blir sällan långtråkig och kändes ganska lagom lång. Helt klart en sevärd film.

7/10