Årets OS-logga kostade 4,2 miljoner kronor

aug
17

Den ser ut som Lisa Simpson som utför något vi inte med gott samvete kan beskriva här, men den officiella logotypen för OS i London 2012 kostade ändå 4,2 miljoner kronor att ta fram. Det är dock inte alls dyrt om man jämför med vad BPs logga kostade, den gick på ofattbara 1,4 miljarder kronor.

Andra företag har lyckats komma undan rejält mycket billigare. Googles logga kostade till exempel ingenting alls då det var företagets ena grundare (Sergey Brin) som ritade den. Lika billig var Coca Colas logga som skapades redan 1885.

Den välkända böjen som Nike stoltserar med var inte heller särskilt dyr, den kostade bara 240 kronor. Carolyn Davison, loggans skapare fick dock även 500 aktier som idag är värda drygt fyra miljarder kronor. Grattis till det kapet!


Källa: Cap&Design.

Skribent: Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna recenserar all sorts elektronik. Har många fler hörlurar och högtalare hemma än vad han någonsin kan tänkas behöva.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar