MWC: Hypeline snackar framtid med Qualcomm

feb
27

Under eftermiddagen fick jag en personlig rundvisning i Qualcomms välbesökta monter. Där visades bland annat en ny version av processorn Snapdragon S4 upp och det var mycket imponerande att se den. Till skillnad från konkurrenternas fyrkärniga processorer ska nya S4 kunna köra sina fyra kärnor oberoende av varandra. Om två kärnor behöver jobba hårt innebär detta att inte alla kärnor går upp i den hastigheten, utan bara de som faktiskt används. Bilden ovan visar en tablet som spelar upp fyra videoklipp, ett per kärna. Processorerna går hela tiden upp och ner i hastighet beroende på hur krävande filmen är.

Vad är då detta bra för? Jo, det leder till att batteriförbrukningen optimeras rejält. En demonstrationstelefon med en tvåkärning version av processorn skvallrade t.ex. om en minskad strömförbrukning på upp till 40%. Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan de första telefonerna och plattorna med denna processor dyker upp i handeln.

Anpassad för 3D och rörelsekontroll

Förutom att kunna spara ström genom att köra kärnorna på olika frekvenser visade Qualcomm upp flera exempel där Snapdragon S4 presterade riktigt fint. Bland annat visades en 3D-film på en referenstablet. Skärmen krävde inga glasögon och till och med jag som vanligtvis inte gillar att titta på 3D uppskattade det jag såg. Det så riktigt bra ut. Därefter fick jag testa att spela ett spel där jag styrde en gubbe genom att röra mig från sida till sida. Mina rörelser  togs upp av plattans kamera som kan känna igen ansikten. Även detta fungerade riktigt bra.

Augmented reality i vardagen

En till sak som Qualcomm verkligen ville visa upp var Augmented reality. Det innebär till exempel att man filmar någonting och tableten eller telefonen i realtid lägger till information, animeringar och liknande. Ett exempel som visades upp var en norsk tidning där en skoannons utnyttjade detta. Genom att ladda ner en speciell app och sedan rikta kameran mot annonsen visades riktigt fina 3D-bilder av skor upp. Vinklade man kameran så vinklades 3D-bilden likadant. Detta var enligt Qualcomm mest ett koncept vid förra årets upplaga av MWC, men nu finns det flera exempel på annonser som använder sig av detta. Kul och det fungerar dessutom oväntat bra.

Detta var bara några av alla nyheter som Qualcomm hade att bjuda på. Räkna med fler inlägg om detta, förhoppningsvis med lite bättre bilder.


Skribent: Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna recenserar all sorts elektronik. Har många fler hörlurar och högtalare hemma än vad han någonsin kan tänkas behöva.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Relaterade artiklar

Rekommenderad läsning