Lita inte på butikernas datorsupport!

jan
25

Tidningen Råd&Rön har testat datorsupporten hos företagen Elgiganten, Expert, Inet, Media Markt och Siba genom att lämna in en bärbar dator med två fel. Det ena var att minnesmodulerna lossats och det andra att hårdiskens partitionstabell ändrats så att operativsystemet inte kunde laddas. Problemen tog enligt Råd&Rön bara fem minuter att fixa, förutsatt att man kände till vilka de var. Men när datorn lämnades in till butikernas supportavdelning gick det inte så smidigt som man skulle kunna tro och hoppas.

Enligt Råd&Rön är det ingen av butikerna support som lyckas lösa båda felen. De som lämnar in datorn har flera gånger givit hintar om att de lossat på en lucka på undersidan (för att se om supporten därmed inser att RAM-minnet inte är ordentligt monterat). Trots det löser inget företag det problemet. I flera fall tror supporten att hårdisken är trasig, Expert menar att även moderkortet är det. För att byta dessa delar vill de ha 11 336 kronor. Detta beteende syns oavsett om det är butiken som ska reparera datorn eller om de skickar den till en extern reparatör.

Det är faktiskt skrämmande att läsa om den okunskap som reparatörer och servicesställen har. Samtidigt är jag inte förvånad över detta, jag har läst många skräckhistorier från support och reparationer. Vad är sina erfarenheter av detta?


Källa: Råd&Rön.

Annons ▼