Vi längtar efter Mass Effect 3

jan
24

Vintern 2007 släppte BioWare den första delen i sitt rymdepos Mass Effect. Efter att ha utvecklat det dittills (och kanske fortfarande) bästa Star Wars-spelet någonsin i och med Knights of the Old Republic gav man sig på att skapa sitt eget universum utan den välkända licensen i ryggen.

Och vilket universum de knåpade ihop. Fyllt av politiska intriger som förde tankarna till Babylon 5 och en spännande story blev jag helt uppslukad. Stämningen var på topp med urtjusig grafik och ett soundtrack innehållandes Vangelis-DNA. De moraliska valen som man ställdes inför gjorde dialogerna och dess konsekvenser högintressanta. Speltekniska brister som det något haltande stridssystemet och de irriterande bilfärderna glömdes liksom bort.

I uppföljaren som såg dagens ljus 2010 blev vi bjudna på mer av samma sak, fast i en ännu större och pampigare om än mörkare version. Stridssystemet hade slipats till att numera påminna ännu mer om cover-baserade actionrökare som Gears of War, vilket vissa inte tycker var den bästa vägen att gå. Själv njöt jag av den slipade upplevelsen och kastade runt Geth med ett riktigt Jedi-flin på läpparna. Eftersom det var möjligt att spela vidare med den karaktär som man skapat i det första spelet så påverkade även de beslut man gjort i det spelet hur kampanjen i Mass Effect 2 såg ut.

Och den 8:e mars är det alltså dags för den tredje delen i serien. Berättelsen kommer att ta vid där vi slutade sist, de uråldriga utomjordingarna Reapers har lämnat den yttre kanten av universum och hotar hela galaxen med utplåning. Äventyret kommer bland annat att ta Commander Shepard hem till jorden där städer som San Fransisco och London har skymtat förbi i det material som visats upp. Om Shepard kommer att landa i någon av de städerna är dock inte tillkännagivet. I de två tidigare spelen har en viktig beståndsdel av berättelsen varit att samla på sig följeslagare som kan hjälpa till i kampen. Upplägget verkar hänga i även i det tredje spelet men nu handlar det om att ena hela raser för att slå tillbaka mot Reavers.

De moraliska valen som man gjort i de tidigare spelen påverkar självklart hur världen ser ut och till och med vilka som lever i den. BioWare har hintat om att de beslut som man kommer att ställas inför i Mass Effect 3 kommer att vara större än någonsin då man inte har några uppföljare att ta hänsyn till. För att fria till en ännu större publik har man gjort valet att inkludera ett multiplayerläge. Det är inte någon deathmatch-slakt det handlar om utan man har snarare valt ett Horde-liknande upplägg där det gäller att försvara sig mot vågor av intågande fiender. Spelet har även begåvats med Kinect-stöd som möjliggör röststyrning av karaktärer och val i dialogträd. Som vanligt är jag något skeptisk till inblandningen av Kinect, och efter att ha hört rapporter från de som fått testa Kinect-funktionaliteten så låter det som att jag hade kunnat klara mig utan. Detsamma gäller för den delen även multiplayer, även om det säkert kan ge mervärde då kampanjen ska vara sammankopplad med multiplayerläget på något vis.

Det jag längtar allra mest efter är ändå att följa Commander Shepards äventyr, och kanske snacka lite skit med en argsint Krogan på någon skum bar i the Citadel.

Mass Effect 3 släpps till Xbox 360, Playstation 3 och PC den 8:e mars.


Annons ▼