Recension av Halo: Combat Evolved Anniversary

dec
6

Halo: Combat Evolved fyller 10 år och det firar Microsoft med att släppa en uppiffad version av spelet laddat med krispig HD-grafik och ett efterlängtat onlineläge. Har det åldrats med värdighet?

10 år senare

Jag kom i kontakt med Halo: Combat Evolved för första gången 2002. Microsoft hade precis släppt sin svulstiga Xbox här i Sverige och Super Play tillägnade flera uppslag åt Thomas Wiborghs målande recension av spelet. Recensionen fick mig att brinna av längtan till ringvärlden så pass mycket att jag la upp mitt Playstation 2 på Blocket (min första blocketannons någonsin) för att ha råd med en helt egen Xbox. När jag stoppade i skivan för första gången blev jag helt knockad. Från de första stapplande stegen på ringvärlden till avslutningen på det brinnande Pillar of Autumn satt jag, som så många andra, helt trollbunden. Nu, tio år senare, är det alltså dags att återuppleva Master Chiefs första äventyr igen. Utvecklaren bakom originalspelet, Bungie, har lämnat över till 343 Industries som här får bekanta sig med Halo och allt vad det innebär inför det riktiga eldprovet, Halo 4.

Slipad Grafik

Den mest uppenbara skillnaden mellan den gamla och den nya versionen av spelet är självfallet grafiken som fått sig en rejäl uppiffning. Det är detaljerade texturer och fina vapenmodeller för hela slanten. Jag gillar främst hur den kringliggande miljön blivit upputsad med vajande gräs och avlägsna berg i horisonten som ser väldigt inbjudande ut. 343 har inkluderat en frän funktion där du med ett knapptryck kan skifta fram och tillbaka mellan den nya och den gamla grafiken. Efter lite lekande med denna funktion framträder det hur mycket färggrannare spelet blivit, och det är inte helt till min belåtenhet. Tur då att man har valet att spela med det gamla vanliga utseendet om man vill.

Även om grafiken blivit vässad till att platsa på en modern (nåja) konsol så är det inte ett Gears of War 3 vi har att göra med. Faktum är att det inte når upp till Halo: Reach från förra året heller, utan nivån ligger någonstans där Halo 3 befinner sig grafikmässigt. Om detta beror på att man faktiskt driver vad som ser ut som två grafikmotorer samtidigt vet jag inte.

Nostalgitripp

Halo: Combat Evolved var det första fps-spelet till en konsol med en styrning och ett tempo perfekt anpassat för formatet och detta är kvalitéer som står sig än idag. Det regenererande livet och begränsningen till att bara kunna bära med sig två vapen har idag mer eller mindre blivit standard inom genren. De nostalgiska ögonblicken står som spön i backen, landstigningen på The Silent Cartographer och den första flygturen på Assault on the Control Room är verkligen helt odödliga upplevelser. Även striderna är på topp, trots (eller tack vare) samma AI som alltid går det liksom inte bara att springa in i en strid helt huvudlöst utan att räkna med att förlora just huvudet. Det krävs planerande och ett taktiskt tänk för att klara sig levande ur en strid med tre stycken Elites i en trång korridor. Därför är det alltid lika synd när de förbaskade The Flood gör entré efter halva äventyret och tvingar mig till att hålla hagelbrakaren nära till hands.

Den gamla hederliga grafiken till vänster och den uppfräschade till höger.

Återanvändning

Men där vissa partier i spelet håller än idag finns det de som inte gör det. Alls. Ingen kan i och för sig ha tyckt att The Library var ett genidrag till bana för tio år sedan men idag kan jag bara inte förstå hur man kunde tro att det skulle vara roligt att springa runt runt i en cirkel i 40 minuter med blindgalna medlemmar av The Flood precis överallt. Återanvändningen av miljöer går mig på nerverna idag men det var inte något som jag störde mig på när det begav sig. Ett typexempel är banddesignen då man befinner sig på Covenant-skeppen.

Den andra stora skillnaden mot förr är att det nu äntligen finns ett onlineläge som i vanlig ordning levererar. När det vankas onlinepisk används dock Halo: Reach som underlag och det märks inte bara på grafiken utan även på fysik och annat smått och gott i form av specialförmågor och vapen. Det är lite utav en expansion till Reach innehållandes sex stycken klassiska banor. Men man behöver självfallet inte äga det spelet för att spela online i Anniversary.

Slutligen

Halo: Combat Evolved Anniversary är i första hand ett spel jag skulle rekommendera till nostalgikern. Med upphottad grafik och ett remastrat ljudspår finns det väldigt mycket att hämta och minnas. För den som aldrig spelat det första kapitlet i Halo-sagan förut och väntar ivrigt på att Halo 4 ska komma ut så är det en grym historielektion. Om du aldrig spelat ett Halo-spel överhuvudtaget och är nyfiken på vad det handlar om skulle jag rekommendera att du börjar med det betydligt modernare Halo: Reach som faktiskt är en prequel och handlingsmässigt utspelar sig före detta spel. Efter att ha avslutat kampanjen igår kväll är jag mer än lovligt sugen på att spela igenom serien igen inför Master Chiefs återkomst nästa år.

Betyg: 7/10

Hitta lägsta pris på Halo Anniversary.

Skribent: Joakim Schön