Recension av Samsung W200

dec
4

Inledning

Samsung W200 är en videokamera, men inte vilken videokamera som helst. Det är en nätt liten kamera som, trots att den inte väger mer än 130 gram, kan filma i 1080p full HD. Och den kan filma på platser där du garanterat inte skulle vilja använda din vanliga videokamera eller smartphone.

Stöttålig och vattentät

Samsung W200 är både stöttålig och vattentät. Den sägs klara ett fall på upp till två meter rakt ner i betong eller sten. Vi har av naturliga skäl inte vågat testa detta med vårt låneexemplar, men den tuffa behandling vi utsatt kameran för har den stått emot galant. Men den kan bättre än så. W200 är vattentät och klarar att filma tre meter under vattenytan utan att läcka och gå sönder. Att den dessutom är dammskyddad gör den till den perfekta kamraten om du vill spela in en rolig film på stranden, i poolen eller någon annan smutsig miljö där en vanlig kamera skulle strejka ganska fort. Är du en extremsportare, surfare, skejtare eller liknande kan Samsung W200 vara en bra och prisvärd kamera om du vill spela in dina stunts och coola trick.

Schysst bild, dåligt ljud

För att en kamera ska vara vettig att köpa måste den kunna filma i bra kvalitet. Och vi tycker att Samsung W200 har ganska bra kvalitet på filmen. Den gör såklart bäst ifrån sig vid bra ljus, men klarar att få ut acceptabel film även när ljuset börjar försvinna. Däremot är ljudet inte lika bra, det är ofta ganska platt och ibland ganska svagt. Det är samma problem som liknande kameramodeller hon konkurrerande företag också lider av. Men när kameran väl får upp vettig inspelningsvolym så är ljudet helt okej. Inget du vill spela in en konsert med, men då behövs å andra sidan sällan en vattentät kamera heller.

Det vi märkte är att ljudet blir riktigt dåligt om kameran utsätts för, eller nyss varit under vatten. Antagligen på grund av att mikrofonporten fylls med vatten, men det är något som kan vara värt att tänka på. För att ni ska se (och höra) ungefär vad kameran går för har jag satt ihop en liten videorecension där jag visar att kameran minsann är vattentät och tål lite stötar. Exempelbilder från kameran finns i slutet av videon:

Hårdvara

W200 är som sagt inte särskilt tung eller stor, men klarar än att filma i full HD. Den kan även ta stillbilder, men har ingen optisk zoom.

Mått 57,8 x 112,3 x 15mm
Skärmstorlek 2,3″
Zoom Enbart digital zoom, max 3ggr
Upplösning film
1080p HD
Upplösning stillbilder
5,5 megapixlar
Lagringsmedia SD/SDHC Micro (minst klass 6 rekommenderas)
Vikt 130g
Kamerasensor CMOS BSI f=4,3mm F:2.2
Övrigt Vattentät, stöttålig, stativfäste, HDMI-port, inbyggd USB-kontakt

Vi gillar verkligen att W200 har en HDMI-port, även om det är miniversionen. Det är väldigt smidigt att kunna titta på inspelat material direkt i en TV. Pluspoäng även till lösningen med USB, då en USB-kontakt åker ut om man öppnar luckan på undersidan. På så sätt slipper man krångel med laddare, USB-kablar och liknande. Men vi saknar optisk zoom och en LED-lampa. Hade den dessutom filmat på ett vanligt SD/SDHC-kort hade vi blivit ännu gladare.

Pris

Vad får man då betala för en W200? Enligt Prisjakt kostar den som minst 800 kronor. Det kan den vara värd om du vill ha en sportig och tålig kamera, men inte är ute efter en ersättare till den klassiska videokameran som används vid exempelvis bröllop, resor och liknande. Hitta lägsta pris för Samsung W200.

Omdöme

Du kommer gissningsvis inte att ersätta någon befintlig produkt med en Samsung W200. Men om du är intresserad av en kamera som tål lite stötar och kan filma under vatten kan den vara vad du är ute efter. Den får plus för att den klarar full HD, men minus för att ljudet är ganska dåligt ibland. Vi gillar att den är smidig att ladda och har inbyggd HDMI-port.

Samsung W200 passar bra om:

• Du vill ha en tålig kamera
  • Du vill kunna filma under vatten
  • Du är ute efter en smidig kamera
  • Du håller på med någon extremsport och vill filma det

Samsung W200 är mindre bra om:

• Du vill ha bra ljud på filmerna
  • Du vill kunna zooma
  • Du inte tänker filma utomhus eller vid vatten

Samsung W200 är inte en kamera för alla. Om du inte tänker filma under vatten eller i väldigt dammiga miljöer kan du nog hitta en bättre kamera för ungefär samma pengar, eller en ännu bättre om du lägger till ett par hundralappar. Men som sportkamera gör den sitt jobb bra och den är dessutom både skön att hålla i och att se på!

Hitta lägsta pris för Samsung W200.