Androidstrul hos Försäkringskassan

Nov
27

När det var dags att uppgradera sina anställdas mobiltelefoner bestämde sig Försäkringskassan för att det var dags för smartphones. Två telefonmodeller köptes således in, 2300 iPhone 3GS och 3200 HTC Wildfire. Men när iPhoneanvändarna var nöjda var de som fick en Wildfire mer besvika och upplevde många gånger stora problem. Så pass stora att Försäkringskassan nu lovat byta ut de telefoner som strular, trots att detta kan kosta fler miljoner.

Dålig batteritid och telefoner som ringer upp kontakter själva

Det Wildfireanvändarna klagat på är att deras telefoner haft dålig batteritid eller mottagning, ibland ringt upp nummer av sig själva och att de har varit svåra att lära sig att hantera. Dessutom har Försäkringskassan inte hittat någon bra säkerhetslösning för deras mejl.

Jag tycker att detta låter som en väldigt märklig och dum historia. Hur de ansvariga på Försäkringskassan inte i förväg kunde ta reda på huruvida HTC Wildfire har någon säker mejllösning eller inte är en gåta och faktiskt riktigt idiotisk och klantigt gjort. Att telefonerna är svåra att lära sig håller jag personligen inte med om, men jag är å andra sidan snabb på att snappa upp hur tekniska produkter fungerar. Att telefonerna har dålig batteritid och mottagning beror såklart på vad man jämför med.

Men så är det två faktorer till – pris och hårdvara. HTC Wildfire är en ganska gammal modell och redan när den kom var den en budgetmodell. Och det låga priset möjliggjordes på grund av att Wildfire har en ganska klen hårdvara. Att Försäkringskassan köper in 3200 gamla telefoner med dålig hårdvara och tror att de ska fungera smärtfritt är både blont och blåögt. Tyvärr är det ofta så att man i längden sparar pengar om man investerar lite mer i början och därmed slipper byta ut eller reparera defekta telefoner i tid och otid. Att de dessutom valde att ge några iPhone 3GS och några Wildfire känns heller inte rättvist, en Wildfire ligger snarare i nivå med den äldsta modellen av iPhone och sådana skulle man nog inte ens drömma om att köpa in till ett företag.


Källa: IDG.

Skribent: Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna recenserar all sorts elektronik. Har många fler hörlurar och högtalare hemma än vad han någonsin kan tänkas behöva.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar