Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Crazy Pictures
Feb
16

Happy Ending – ny mörk kortfilm från Crazy Pictures

Crazy Pictures har nu släppt den tredje videon i kortfilmsserien Poesi för fiskars återkomst. Den tredje filmen heter Happy Ending och är en väldigt enkel, men oväntad film. Den är filmad i en enda tagning och utspelar sig till stor del i en bil på väg mot ett okänt mål. Sparsmakat, men välgjort.

I kommentarsfältet under videon har många klagat över hur Crazy Pictures framställer potentiella SD-väljare som rasister och kallar filmens skapare för ”PK”. Att filmmakare inte kan publicera satir utan att denna grupp politiska anhängare tar illa upp visas än en gång…


Cashbacker
Feb
9

Pengar tillbaka på dina köp med Cashbacker

Vad sägs om att få pengar tillbaka när du handlar från kända nätbutiker? Med den kostnadsfria tjänsten Cashbacker är detta inte bara möjligt, utan dessutom väldigt enkelt.

Du skapar ett konto, loggar in och väljer sedan en butik du vill handla ifrån. Genomför ditt köp på samma sätt som du brukar. Efter att köpet har slutförts kan du snart föra över din återbäring till ditt bankkonto.

Många kända butiker

Cashbacker har lockat till sig många populära svenska e-butiker. En del med kläder, andra med prylar, resor, böcker eller tidningar. Några exempel på butiker är CDON, Cubus, Boozt, Ellos och Ticnet. Hur många procent återbäring du får varierar mellan alla butiker, men det är inte ovanligt att man kan får 5% tillbaka. Bra om du till exempel vill köpa Lego. Andra butiker erbjuder en fast summa i återbäring.

Just nu dubbel återbäring för alla nya användare

I skrivande stund har Cashbacker en kampanj som ger alla nya användare dubbel återbäring på sina köp under de första 72 timmarna från att man skapat sitt konto. Om du väljer en butik som erbjuder 5% återbäring får du alltså 10% tillbaka istället. Eftersom det är helt kostnadsfritt att skapa ett konto och använda Cashbacker har du egentligen inget att förlora på att använda denna tjänst, som fungerar riktigt bra.


Spotifys inkomstfördelning
Feb
9

Skivbolagen tar det mesta av Spotifys inkomster

Många kända artister har rasat mot den låga ersättning de får från Spotify. Vissa artister, till exempel Taylor Swift, har gått så långt att de valt att lämna Spotify helt på grund av detta. Spotifys grundare har tidigare skrivit ett blogginlägg där de berättar om sina ambitioner med fördelningen av inkomsterna, men missnöjet har trots detta fortsatt att gro.

Nu verkar det dock inte som att det är Spotify som tar den största delen av inkomsterna, istället är det i vanlig ordning skivbolagen som snor åt sig mest pengar. Efter att ha undersökt hur inkomsterna fördelas mellan artister, skivbolag och Spotify i Frankrike är det minst sagt dystra siffror för den som trodde att skivbolagen börjat bli lite givmildare.

Skivbolagen tar 73% av skattade pengar

Spotifypengar efter skatt

Skivbolagen lägger nämligen vantarna på 46% av alla premiuminkomster som Spotfy har. Spotify själva snor åt sig 21%, samtidigt som artisterna får nöja sig med 7%. Skatter och andra avgifter tar samtidigt 17% av alla inkomster. Om man räknar bort skatterna får skivbolagen hela 73% av pengarna.

Dessa siffror ska som sagt gälla för Spotify i Frankrike, men det är inte osannolikt att liknande siffror är gångbara i samtliga länder där Spotify verkar.


Källa: Music Business Worldwide.

Playstationspel
Feb
6

Det ojämna spelsuget

Plötsligt händer det. Jag hittar ett nytt (eller gammalt) spel som jag fastnar för totalt. Under ett antal dagar, eller till och med veckor, lägger jag nästan alla lediga timmar till att spela detta spel. Men så händer det oundvikliga, förr eller senare känns spelet uttjatat, tråkigt eller bara färdigspelat. Det blr alltid så, inget spel vara för evigt, men man kan ha sjukt roligt fram till dess.

Red Alert 3 regerade innan jul

Strax innan jul var jag och sambon helt inne i Red Alert 3. Vi körde flera matcher mot varandra varje kväll och blev faktiskt ganska taktiskt duktiga efter ett tag. Men när julhelgen var över var även vårt intresse för spelet borta. Sedan dess har jag inte lyckats hitta något spel som jag verkligen fastnar för.

Ett spel jag gärna skulle vilja spela är GTA V. Tyvärr har jag ingen nyare konsol än Playstation 2, så jag får vänta på PC-versionen som ska släppas i slutet på mars. Samtidigt vet jag att tidigare porteringar av GTA inte har gjort sig särskilt bra på PC. Men kanske har Rockstar fått till det till sist?

Vissa dagar vill jag köpa mig en Playstation 4. Men jag inser lyckligtvis alltid att den konsolen skulle stå orörd i princip hela tiden efter någon vecka. Men skulle jag hitta ett nytt spel till min PS4 vet jag också att konsolen skulle gå varm under några underbara veckor.


Earin
Feb
4

Ny försäljningssuccé för svenska Earin

Svenska Earin är ett par ovanligt små trådlösa hörlurar. Produkten har inte släppts ännu, men succén är redan ett faktum. I somras startade de en Kickstarter-kampanj och sökte 179 000 pund, de fick in över 972 000. Att intresset därmed är stort var ingen överraskning, men när Earin i januari släppte förhandsbeställningar av 1000 hörlurar tog de slut på bara 25 minuter.

Det som gör Earin till en rätt unik produkt är dess storlek. De två trådlösa öronsnäckorna är egentligen inte större än vanliga In-Earlurar, trots att de är har inbyggda batterier. Earin kommer med en smart cylinder som inte bara förvarar lurarna, den laddar även upp dem.

Earin kapsel

Kommer först till USA

Nu satsar Earin på att leverera produkten till alla som har bokat den och sedan lansera den på den amerikanska marknaden. Därefter är målet Europa.

”Fokus ligger på USA enbart därför att det är där vi har det stora intresset både från Kickstarter, vår pre-order och sociala medier.”

Det är roligt att läsa om succéer som denna och jag hoppas att Earin visar sig vara en riktigt bra pryl.


Källa: Mobil.

Urbanears Jam 2015
Feb
3

Nya vår- och sommarfärger från Urbanears

Om jag tittar ut genom ett fönster just nu har våren och sommaren sällan känts så långt borta, men det hindrar inte Urbanears från att presentera några nya färger som ska värma upp vår vardag. Precis som vanligt är det inte några diskreta färger.

”Precis som med vårsolen, kommer Urbanears med mer ljus och färg i tillvaron med de nya färgerna för säsongen; Jam, Chick och Mint. ”

Urbanears Spring 2015

De nya färgerna släpps idag och säljs av Urbanears återförsäljare runt om i världen.


Källa: Urbanears.

Vaskduellen
Feb
3

Poesi för fiskar är tillbaka med episk vaskningsduell

Norrköpingsbaserade Crazy Pictures slog igenom när de för ett par år sedan släppte kortfilmsserien Poesi för fiskar på sin kanal på Youtube. Nu är serien tillbaka för en andra säsong, den första av sex kortfilmer släpptes under gårdagen och heter Vaskduellen.

I skrivande stund har filmen redan visats nära 353 000 gånger, på mindre än ett dygn. Och det är inte konstigt, Vaskduellen driver rejält med svenska stekare och styrande makter runt om i världen. Eftersom det är Crazy Pictures som står bakom filmen är det inte konstigt att filmen spårar ut rejält. Den är dessutom oerhört snyggt gjord.

Poesi för fiskar släpps varje måndag under sex veckor, helt kostnadsfritt på Youtube.


Wifog
Feb
2

Wifog sänker surfmängden och inför betaltjänst

Gratisoperatören Wifog gör om sitt abonnemang och släpper Wifog Plus, en betaltjänst. När Wifog lanserades slog de på stort med att alla användare får surfa obegränsat mycket, mot att man tittar på reklam efter 100 MB/två timmar. I början av året infördes en mjuk gräns vid 4 GB, efter det kom reklamen mycket oftare, nu väljer Wifog istället att helt begränsa den fria surfen till 2 GB. Dessutom halverar de mängden samtalsminuter som ingår till 100 per månad.

Betala för reklamfri upplevelse

Istället får användare, från den första mars, betala för att kunna ringa, skicka sms och surfa utan att behöva titta på reklam. Wifog kallar denna betaltjänst för Wifog Plus och skriver att den är ”en helt ny och toksmidig betaltjänst”. Vad den kommer kosta och hur mycket man får för pengarna framgår däremot inte.

”Med nya Wifog Plus kan du välja att hushålla med ditt gratisabonnemang och enkelt köpa till mer surf när du vill för en billig peng. Exempel: köp till data för att se en film utan reklamavbrott och gå tillbaka till gratissurfandet automatiskt när du använt upp det du köpt.”

Det är uppenbart att Wifog mer och mer går ifrån sin ursprungliga affärsidé om att erbjuda kostnadsfri, obegränsad surf med lite telefoni. Antagligen kan de helt enkelt inte tjäna tillräckligt mycket på reklamen för att finansiera kostnaden för den data som förbrukas.

Jag förstår också att de alla flesta inte nöjer sig med 100 minuters samtalstid per månad och 200 sms. Frågan är om detta kommer rädda Wifog, eller leda till att fler ger upp tjänsten och byter till ett klassiskt abonnemang?


Källa: Wifog.