Okt
21

Recension av Marshall Stanmore Multi-room

Fler och fler tillverkare lanserar smarta lösningar för oss som vill spela musik trådlöst i hela hemmet. Nyligen testade vi Roxcore Stream 1, som är en enkel men prisvärd wifi-högtalare. Nu har turen kommit till Marshall Stanmore Multi-room. Den har nästan allt som Roxcore Stream erbjuder och mycket annat. Men med ett rekommenderat pris på hela 4 500 kronor så förväntar vi oss å andra sidan väldigt mycket av den.

Stanmore är del i Marshalls nya serie multiroom-högtalare. Det innebär att du kan köpa flera högtalare och styra alla från samma enhet. Det går att spela samma musik på alla högtalare, men man kan också spela upp olika saker i dem. Jag har fått testa modellen som heter Stanmore, som man kan säga är medelvarianten. I dagsläget finns även en mindre modell som heter Action Mulit-room och snart släpps även en värstingmodell vid namn Woburn Multi-room. Man kan givetvis koppla ihop de tre modellerna så att du till exempel kan ha en mindre högtalare i köket och en stor i vardagsrummet som spelar samma musik.

En fantastisk design

Jag har alltid tyckt om Marshalls design, alla deras högtalare och hörlurar andas musik och gitarrförstärkare. Så även Stanmore. Den ser egentligen ut som en hoptryckt förstärkare. Jag gissar att inte alla tilltalas av denna design, men jag älskar den. Och Stanmore känns verkligen som en exklusiv produkt, där allt är väldigt väldesignat, materialvalen är perfekta och högtalaren sticker ut (på ett bra sätt). Den finns i två färger, svart och grå/beige. Jag föredrar absolut den svarta.

På högtalarens ovansida finns ett antal knappar och reglage. Via dem kan du bland annat ställa in volym, bas, diskant och ljudkälla. Du kan hoppa till nästa eller föregående låt och välja om högtalaren ska vara del i en multiroom-uppspelning eller inte. Marshall har även släppt en app till iOS och Android, där du också kan ställa in detta. I appen kan du även döpa högtalaren, vilket är bra om du har flera i samma serie (eftersom de då styrs via samma app).

Spela upp från många källor och upp till sju favoriter

Reglaget längst till höger på Stanmore används för att välja ljudkälla. Du kan spela upp musik via wifi genom Chromecast Audio, Spotify Connect eller Airplay. Du kan även koppla upp dig via bluetooth, RCA och AUX. Du kan också ställa in sju ”källor” eller favoriter på detta reglage. Om du till exempel har en spellista på Spotify som du spelar upp ofta kan du lägga till den som en av dina favoriter. Då kan du starta den med hjälp av reglaget, helt utan telefonen. Det enda som är tråkigt är att spellistan alltid verkar börja med samma låt och sedan spela upp låtarna i samma ordning.

Jag har nästan uteslutande spelat upp musik i wifi-läget, genom Spotify Connect. Högtalaren startar och kopplar upp sig mot wifi på någon minut och hittas sedan automatiskt i Spotify-appen (du måste dock ha Spotify premium). Där väljer jag en spellista och startar musiken. Svårare än så är det verkligen inte. Vill jag byta låt kan jag göra det från vilken enhet med Spotify som helst (som är uppkopplad mot samma wifi) eller med en knapp ovanpå högtalaren.

Streaming via wifi har många fördelar jämfört med bluetooth

Det finns flera fördelar med att spela upp musik via wifi istället för bluetooth. Högtalaren streamar musiken direkt från Spotify och går inte via en telefon. Du kan därför starta musiken från exempelvis en mobil, men den är sedan inte beroende av att telefonen är i närheten av högtalaren. När du spelar musik via bluetooth stoppas den om din telefon ringer. Det gör den inte om musiken streamas via wifi. Och räckvidden för att styra musiken är alltid lika bra som ditt wifi.

Riktigt, riktigt bra ljudkvalité

Men okej, än så länge låter det som att Marshall Stanmore kan göra precis samma sak som Roxcore Stream 1. Varför skulle jag då vilja betala så mycket för denna modell? Det kan man såklart fråga sig. Det korta svaret är att Stanmore är en väldigt mycket bättre produkt. Dels rent utseendemässigt, men framförallt när det kommer till ljudet.

Roxcore Stream 1 duger bra som bakgrundshögtalare när jag lagar mat. Marshall Stanmore kan garanterat stå för musiken på en fest. Ljudkvalitén går nästan inte att jämföra, Stanmore erbjuder ett otroligt mycket mer klar och fyllig ljudbild. Och det gäller inte minst när det kommer till bastonerna. Bara en sådan sak som att man har ett eget reglage för basen och ett för diskanten säger en del om hur mycket man kan påverka ljudbilden till att bli så som man själv önskar. Och det är rejält mycket kraftfullare högtalarelement i Stanmore (1×50 W + 2×15 W) jämfört med Roxcore (2×2 W).

Inget batteri och ingen avstängningsknapp

Nu finns det ändå två saker som Roxcore har men Stanmore saknar. Till att börja med kräver Stanmore alltid strömförsörjning via ett eluttag, den har alltså inget inbyggt batteri. Dessutom saknar högtalaren en på-/av-knapp, vill man stänga av den får man helt enkelt rycka ut sladden. Men tanken är kanske att den alltid ska vara igång, så att man snabbt kan streama sina favoritlåtar?

Anledningen till att Stanmore inte har något batteri kan gissningsvis vara att den helt enkelt drar för mycket ström, eller att det skulle bli för dyrt. Och jag kan ärligt säga att jag sällan saknar batteriet, även om det hade varit trevligt vid vissa tillfällen.

Namn Marshall Stanmore Multi-room
Högtalartyp Trådlös WiFi-högtalare, multiroom
Mått 350 x 185 x 185 mm
Effekt 2×15 Watt, 1×50 Watt (subwoofer)
Trådlös Ja, Wifi 802.11 b/g/n/ac (2,4 och 5GHz) och Bluetooth
Batteri Nej, kräver ström från vägguttag
Portar 3,5 mm AUX, RCA, micro-USB
Knappar Volym, bas, diskant, ljudkälla, föregående/nästa låt, multiroomläge på/av
Kräver Spotify premium Ja, om musiken ska spela upp via Spotify Connect (WiFi)
Övrigt Stöd för Spotify Connect, Chromecast, Airplay. Multiroom, kan kopplas ihop med andra högtalare i samma serie. Finns i två färger

Summering

Efter ett par veckor med Marshall Stanmore har jag bildat mig en bra uppfattning om när denna modell är lämplig. Som bakgrundshögtalare är den onödigt fin, men ger å andra sidan ifrån sig ett bra ljud. Den passar väldigt bra som en smidig, men välljudande högtalare på fest. Ljudbilden den ger ifrån sig är fyllig, ren och kan enkelt ställas in så som du föredrar. Och högtalarelementen klarar att spela upp smärtsamt hög volym, utan distorsioner. Samtidigt låter den väldigt bra på låg volym. Jag gillar att man kan spela upp musik från många olika källor, både trådlöst och med kabel.

Prislappen är hög, Marshall har ett rekommenderat pris på hela 4 500 kronor och för de pengarna får man inte ens en högtalare med inbyggt batteri. Men den är väldigt snygg, exklusiv och framförallt välljudande. Och med stöd för wifi-uppspelning och multiroom-funktion så kan jag ändå ärligt säga att Marshall Stanmore trots allt är värd varenda krona. Vilket också märks i betyget:

9/10