Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Ej redaktionell artikel
Sep
5

Hur kostnadsfria är mobilspelen egentligen?

Att säga att mobilen är vår mest använda nöjesplattform är en stor underdrift. Vi har troligtvis alla med oss en telefon eller surfplatta och om inte så brukar de fortfarande finnas en inom en armlängds avstånd. Det är fascinerande att se hur det som började som ett sätt att prata med folk på avstånd nu mer eller mindre har blivit en fullt fungerande dator som är liten nog för att få plats i fickan.

Kolla resor, se hur vädret ska bli, beställa mat, det finns enormt mycket man kan göra med mobilen idag. Det är alltså inte särskilt förvånande att nöjesbranschen har hoppat på denna nya plattform med stor entusiasm. Idag kan du surfa, lyssna på musik och se på film i handhållet format utan några som helst problem. Självklart öppnade detta även dörrarna för spelvärlden och då det är lättare än någonsin tidigare att bli utvecklare så växer galleriet med titlar otroligt fort.

Mycket är dessutom gratis, vilket kan ses som underligt av den okunnige. Hur går företagen ens runt på en sådan modell? Sanningen är att det väldigt sällan är helt gratis, den stora skillnaden är mest vem som betalar. Nedan tar vi upp tre av de vanligaste varianterna, men det är upp till dig att avgöra vad som känns mest relevant.

Den klassiska modellen

Först och främst kan man som användare betala en fast kostnad och sedan slippa övriga utgifter. Detta är den äldsta betalmetoden i världen, förutom byteshandeln så är det naturligt att denna håller sig kvar även på app-marknaden. Trots att det i förhållande till alternativen kan se dyrare ut så kostar en app sällan mycket.
I spelvärlden är det inte ovanligt att detta kombineras med mikrotransaktioner, men till skillnad från liknande funktioner i gratisspel så brukar dessa bara vara för praktiska funktioner i spelet. Du köper oftast inte “Power”, så att säga.

Betala utefter hur du spelar

Detta är kanske den modellen som ser mest ärlig ut när man kollar på den första gången. Du betalar en struntsumma i förhållande till hur mycket du spelar och i gengäld kan du förvänta dig att få gratis uppdateringar och extramaterial som annars skulle sparats till uppföljare eller expansioner i tidigare spelgenerationer. Detta kan dels ta formen av versionen casinon använder där dina pengar direkt motsvarar hur mycket du kan spela. Huruvida detta länsar plånboken eller rent utav är ekonomiskt beror mest på din egen självdisciplin. Alternativt kan man hålla ögonen öppna efter bonusar och erbjudanden, för det finns många sätt att få exempelvis free spins utan insättning på casinon online.

Den andra varianten är att ha någon form av abonnemang-lik kostnad som dras vid olika tillfällen. Det vanligaste exemplet är hur MMO’s använder en månadskostnad för fortsatt spel. Än så länge är detta inte särskilt vanligt i mobilvärlden dock, men det finns inget som förhindrar detta från att ändras.

Helt gratis

Denna modellen är ett tveeggat svärd. Visserligen behöver du som användare egentligen inte betala en krona för att kunna spela, men i gengäld så får du oftast dras med andra negativa sidoeffekter. Den mildaste är reklam, för ett av de vanligaste sätten för ett gratisspel att få in pengar är via yttre sponsorer i utbyte mot reklamutrymme. Irriterande men överkomligt.

En mer frustrerande faktor är mikrotransaktioner: små kostnader för olika former av bonusar inne i själva spelet. Till skillnad från de ovan nämnda betalspelen så kan många gratisspel försöka sälja in dessa extra mycket genom att erbjuda saker som rakt av gör spelet lättare för dig. Detta leder ofta till “Pay to win”-situationer där spelare som köper saker via mikrotransaktioner har ett klart övertag gentemot de som inte gör det. Vissa spel som PokémonGO hanterar det dock bra och låter spelare bara betala för bekvämlighetsfunktioner och tillägsföremål. Nu har de å andra sidan en marknadsjätte som Nintendo bakom sig så de behöver inte oroa sig ekonomiskt på samma sätt.

Skrivet av Extern skribent

Artiklar som publiceras med denna skribent är inte redaktionella (om inget annat anges), eller skrivna av en extern skribent.


Kontakt: info@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar