Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Jun
21

Recension av elcykeln Lifebike C-pact

Under ett antal veckor har jag, i samarbete med Smartson och Elcykelvaruhuset, testat Lifebike C-pact, en hopfällbar elcykel. Cykeln är liten, men smidig. Den har 20″-hjul, så det rör sig inte om en cykel för offroad-körning direkt. Det var enkelt att lägga beställningen och det tog inte allt för många dagar innan Postnord hörde av sig och frågade hur jag ville ha cykeln levererad. Jag valde att själv hämta ut det från utlämningsstället. Och det var inga problem att få ut paketet därifrån. Kartongen hade en del skador, men cykeln hade klarat sig bra.

Montering

Väl hemma plockade jag direkt upp cykeln ur kartongen och monterade den. Men med just denna modell var det verkligen inte mycket montering som behövdes. På med sadeln, skruva fast pedalerna och koppla in en sladd. Sen gjorde jag en del finjusteringar som att vinkla handbromsar och ringklocka.

Cykeln kom med en ringklocka, men den var helt ärligt oanvändbar. Hela klockan var skev och fungerade i princip inte. Om jag fick ljud ur den så var det ett väldigt märkligt och dovt sådant. Jag bytte ut den mot en annan nästan direkt. Lifebike C-pact kommer inte med något lås, vilket är lite tråkigt. Så det blev till att investera i ett bygellås också.

Första turen

När batteriet var laddat och monterat var det äntligen dags för min första tur på elcykel. Och vilken häftig känsla det är! I början kändes det som att cykeln gick hur fort som helst och att jag inte hade kontroll på den om jag drog upp med i högsta läget. Men efter en stund var jag van och nu är det en självklarhet att köra med full motorstyrka.

Att cykla med motorn igång

Det är fortfarande en fantastisk upplevelse att cykla med elmotor. Det som annars är en jobbig uppförsbacke känns nu som plan mark, eller kanske till och med som en lättare nedförsbacke. Tyvärr är motorn allt annat än tyst. Den har ett vinande ljus, klassiskt för en elmotor. Och det vibrerar och har sig. Men motorn är till stor hjälp.

Som med andra elcyklar fungerar motorn bara när man trampar, eftersom att lagen kräver detta. Det är inga problem för min del. Motorn kickar igång efter en dryg sekund när jag börjar trampa och då drar cykeln plötsligt iväg. Den känslan är fortfarande härlig. När jag slutar att trampa så slår motorn av sig efter någon sekund och då blir cykeln plötsligt tyst.

Motorn är som sagt till stor hjälp i uppförsbackar, men om de är branta eller om jag cyklar på en grusväg så märks det att motorn får kämpa. Även om jag kör på högsta motornivån så kan hastigheten sjunka från 25 km/h ner mot ungefär 12-15 km/h i vissa backar. Och då blir det plötsligt tyngre att trampa. Men när backen planar ut som går hastigheten upp igen.

Eftersom att det är en hopfällbar cykel med 20″-däck så får man trampa på i hög hastighet när man åker i 25 km/h. Det är faktiskt lite ansträngande att cyklar med motorn på full fart, just eftersom att man får trampa som en galning.

Batteriet

Det medföljande batteriet ska räcka till upp till 60 km cykling, men det gäller bara i lägsta hastighet. Och jag kör alltid på högsta nivån, för det är då motorn verkligen gör skillnad. Men då räcker batteriet tyvärr inte alls lika långt. Jag tror att man kan cyklar 3 mil utan problem, men sedan börjar det bli tomt i batteritanken.

Något jag verkligen saknar är en tydligare batteriindikator. Nu består den av fyra dioder. Ju fler som lyser, desto mer kraft finns i batteriet. Tyvärr är dessa dioder ganska opålitliga. Om jag kommer till en uppförsbacke där motorn får kämpa kan indikatorn gå från tre dioder till att bara visa en. När backen planar ut så lyser det plötsligt tre dioder igen. Och det känns som att när man har 1-2 dioder så börjar det bli ganska lite kraft kvar. Nu går motorn inte lika fort längre och i uppförsbackar kan cykeln blir rejält seg. Och har man otur så stängs elmotorn plötsligt av, för att kraften är slut. Det har hänt mig två gånger. Hade det funnits en display på styret som visade batterinivån i procent så hade det varit ett stort plus.

Att cykla med motorn avstängd

Så vad händer om batteriet blir urladdat och man får cykla utan motor? Tyvärr blir cykeln FRUKTANSVÄRT TUNG nu. Det kan väl till viss del bero på att jag var van vid att få motorassistansen, men inte bara. Om jag cyklar utan motor så känns det som att något tar emot, jag får aldrig någon fart. Cykeln väger 23 kilo med batteri, så den är ingen lättviktare. Och jag har försökt att släppa på bromsvajrarna för att se om bromsarna ligger emot, men jag har inte hittat en lösning som gör cykeln okej att använda även utan motor.

Jag förstår att denna cykel inte kan vara perfekt med tanke på dess storlek, men jag hade verkligen önskat att den var lättare att cykla med motorn avstängd.

Hopfällbar cykel

Det som särskiljer Lifebike C-pact från nästan alla andra elcyklar är att den är hopfällbar. Och det gör att den är perfekt för mig som vill kunna ta med cykeln på pendeltåget. En vanlig cykeln får inte följa med i rusningstrafik, men eftersom att C-pact är hopfällbar så är den undantagen.

Det är både snabbt och enkelt att fälla ihop cykeln. Man viker ner styret och viker ihop ramen. Man kan även vika in pedalerna. Allt tar max en minut. Och att fälla ut cykeln är precis lika smidigt.

Väl hopfälld kan cykeln rullas på bakhjulet om man håller i sadeln och lutar cykeln något bakåt och åt höger. Det är inte perfekt, men går hyfsat smidigt att rulla den en bit på det här sättet. På perrongen till exempel. Men det är ändå betydligt smidigare att rulla cykeln när den är utfälld.

Det går bra att lyfta in och ut cykeln från tåget och den tar inte särskilt mycket plats. Lite tung är den, men absolut lämplig för oss jobbpendlare. Tumme upp för detta!

Eftersom att cykeln är hopfällbar är den lite mindre än en vanligt 28″-modell. I bland känner jag att avståndet mellan sadel och styre är lite kort. Och där är jag ändå inte överdrivet lång med mina 183 centimeter. Detta är på inget sätt en dealbreaker, men kan vara värt att notera.

Summering

Jag vet inte exakt hur många mil jag har cyklat på min Lifebike C-pact, men jag har hunnit få en bra känsla för hur den är. Och det går inte att komma ifrån att den lilla elmotorn är till enormt stor hjälp! Känslan att susa fram uppför backar i 25 km/h utan ansträngning är fantastisk. Och jag uppskattar verkligen att cykeln går att fälla ihop och ta med på tåget eller läggas i bakluckan på en bil.

Men det är inte en perfekt cykel. Batterimätaren är ganska dålig och när motorn inte är igång så är det i det närmaste oanvändbar för mig. Och den kostar ändå 14 500 kronor, vilket är en rejäl investering.

Trots allt känner jag att fördelarna med råge överstiger nackdelarna och jag kan absolut rekommendera denna cykel!


Skrivet av Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna skriver om telefoner, tablets och webben, ofta med inslag av humor och självdistans. Utbildad kommunikatör som älskar webben.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar