Apr
23

Recension av Marshall Monitor BT

Jag har alltid gillat utseendet på Marshalls hörlurar och högtalare. Företaget, som antagligen är mest känt för sina instrument och förstärkare, har lyckats hitta en stil som särskiljer deras produkter från mängden. Och nu har de släppt ett par trådlösa hörlurar som kallas Marshall Monitor BT. Precis som tidigare produkter har Monitor BT ett utseende som påminner mycket om företagets gitarrförstärkare. Och det är bara positivt.

Skön tyngd och snygg design

Det första jag reagerar på när jag packar upp Marshall Monitor BT ur den väldesignade förpackningen är att de känns ganska tunga, tyngre än många hörlurar i samma storlek (till exempel Sudio Regent). Men tyngden känns inte som en nackdel, utan snarare som ett bevis på att hörlurarna har bra kvalitet. Och när de sitter på huvudet så känns de inte längre tunga, men väldigt bekväma. Öronkåporna är lagom stora och mjuka. De dämpar mycket att bakgrundsljuden. Jag kan använda Marshall Monitor BT under lång tid utan att de börjar skava eller irritera på andra sätt.

Trådlösa med bra batteritid

Detta är som sagt ett par trådlösa hörlurar. BT står för Bluetooth och det är också den trådlösa teknik som används. Vilket är perfekt, för då kan du koppla ihop hörlurarna mot i princip vilken smartphone som helst. Batteritiden är också bra, en laddning räcker för upp till 30 timmars användning. Och när du väl har lyckats tömma batteriet kan det laddas upp på ett par timmar med hjälp av den medföljande och snygga micro-USB-kabeln.

Om du vill går det även att använda hörlurarna med sladd, så länge din musikspelare har en 3,5 mm-kontakt. Marshall slänger faktiskt med en sådan sladd också och den är ovanligt snygg. Den känns väldigt Marshall och väldigt mycket som en liten gitarrkabel. Sladdesignen är egentligen nästan helt oviktig, men den gör att det totala intrycket av produkten blir ännu mycket bättre. Dessutom får man med stilren svart tygpåse som man kan förvara hörlurarna (och kablarna) i när de inte används.

Smart knapp som styr allt

Marshall har valt en ovanlig lösning på kontrollerna. På den vänstra öronkåpan sitter en guldknapp som kan tryckas in. Men den går även att klicka åt vänster, höger, upp och ner. Du startar och stoppar musiken (eller svarar/lägger på samtal) genom att klicka in knappen. Tryck den åt höger för att spela nästa låt, eller åt vänster för att hoppa till föregående. Volymen höjs och sänks genom att du trycker knappen uppåt eller neråt. Detta fungerar väldigt bra och allt känns mycket intuitivt. Jag har aldrig några problem att hitta knappen eller att minnas åt vilket håll jag ska trycka den.

Mycket bra ljudbild

Men hur är det med ljudet då, det allra viktigaste? Jag måste säga att det är ett par ordentligt bra högtalarelement i dessa hörlurar. Marshall Monitor BT ger i alla fall mig en mycket fin ljudbild vid de allra flesta tillfällena. Och då har jag valt att spela all musik i trådlöst läge, eftersom att det är hörlurarnas främsta användningsområde. Det märks att hörlurarna är påkostade och gjorda för att ge en autentisk ljudbild. Eller som Marshall säger själva:

Custom tuned drivers provide exceptional audio, delivering a near neutral sound that perfectly balances clarity and bass, while the over-ear design offers noise isolation allowing you to focus on the music.

Jag är ingen audiofil, men jag kan i alla fall jämföra Marshall Monitor BT med andra hörlurar som jag har fått chansen att testa. Och jag kan ärligt säga att Monitor BT är den modell som låter absolut bäst. Musiken har en tydlig bas som backas upp av en välavvägd diskant och ett bra balanserat mellanregister. Allt beror såklart på kvalitén på ljudfilerna som spelas upp, men så länge de håller en tillfredsställande klass så känns det som att Marshall Monitor BT också kommer att spela upp den med mycket bra resultat.

Ganska dyra, men ändå prisvärda

Marshall Monitor BT är ett par riktigt snygga, sköna och välljudande hörlurar. De är trådlösa och fungerar utomordentligt. Batteritiden är fantastiskt, precis som ljudet. Det finns egentligen ingenting att klaga på. Men smakar det så kostar det och Monitor BT är allt annat än billiga. Du få räkna med att betala ungefär 2 500 kronor för denna modell. Det höga priset gör mig lite mindre sugen på att investera i ett par, men om man ser det som en investering så är de nog faktiskt värda det priset. Man får ändå väldigt mycket för pengarna trots allt. Jag kan absolut rekommendera de här hörlurarna!