Sep
13

Recension av Sudio Vasa Blå

Du som är intresserad av en iPhone 7 vet säkert att den telefonen levereras utan hörlursuttag. Så vad gör man då om man inte vill köpa ett par lightninghörlurar, eller lägga 1 600 kronor på Apples bisarra trådlösa set? Ett alternativ är Sudio Vasa Blå, trådlösa bluetoothhörlurar med svensk design.

Det finns flera populära hörlursmärken från Sverige, t.ex. Urbanears, Happy plugs och Jays. Det finns även en tillverkare som heter Sudio. Jag kände inte till dem tidigare, men nu har de skickat mig ett par av deras trådlösa hörlurar Sudio Vasa Blå (modellen heter Blå oavsett vilken färg hörlurarna har). Hörlurarna är av in ear-modell, något jag vanligtvis inte gillar att använda. Men Sudio Vasa Blå sitter faktiskt väldigt bra och bekvämt.

Fungerar med alla moderna smartphones

Eftersom att det rör sig om trådlösa hörlurar ansluter man såklart lurarna till musikkällan via Bluetooth. Sudio Vasa Blå har Bluetoothversion 4.1 och är kompatibel med i princip alla moderna smartphones. Till höger på sladden sitter fjärrkontrollen, som har tre knappar. Med dessa knappar kan man höja och sänka volymen, starta och stoppa musiken, svara och lägga på ett samtal och växla låt. Enligt manualen ska alla funktioner fungera med iOS, men jag lyckas även få alla att fungera med min Androidtelefon. Tyvärr tycker jag att fjärrkontrollens knappar kan vara lite svåra att särskilja med fingret i bland. Det tar mig ofta några sekunder att hitta rätt knapp att trycka på, men det kan mycket väl vara en vanesak.

I likhet med andra in ear-hrlurar så dämpar Vasa Blå mycket av ljudet från omgivningen. Man kan fortfarande höra när någon pratar, men om jag vill höra exakt vad personen säger så gäller det att snällt plocka ur lurarna ur öronen. Samtidigt innebär detta att jag kan dra ner ljudvolymen på telefonen, men ändå höra det som spelas upp.

Liknar Backbeat GO

För ett par år sedan testade jag Plantronics Backbeat GO 2, som har många likheter med Sudio Vasa Blå. Men när Backbeat Go 2 känns alldeles för stora och otympliga i mina öron sitter Sudio Vasa Blå på plats utan problem (efter att jag bytt till rätt storlek på gummihattarna). Även efter att ha lyssnat på musik i över en timme känns hörlurarna väldigt bra.

Däremot tycker jag att Backbeat GO 2 är en klart snyggare produkt som känns med välbyggd. En anledning till att de öronsnäckorna är större är att de har inbyggda batterier. Sudio Vasa Blå har istället sitt batteri mitt på vänstra halvan av sladden. Det är bra för öronergonomin, men det känns lite som en budgetlösning jämfört med Backbeat GO. Trots detta skulle jag absolut använda Vasa Blå för Backbeat GO 2, varje dag.

Låter ganska bra

Det viktigaste när det kommer till hörlurar är ju hur de låter. Sudio Vasa Blå har ett frekvensomfång på 18 Hz – 23 kHz. I praktiken innebär detta att hörlurarna kan spela upp i princip samtliga ljudfrekvenser som det mänskliga örat kan uppfatta. Och för det mesta tycker jag att ljudet som kommer från Vasa Blå är riktigt bra. Lite beroende på hur hörlurarna sitter i örat så påverkas ljudet, men om de bara sitter rätt så låter det rent och klart.

Nu beror ljudkvalitén såklart även på vad man lyssnar på och vilken enhet som spelar upp ljudet. Min telefon (LG Nexus 5) gav mig inledningsvis en ganska platt ljudupplevelse med Spotify. Men när jag aktiverade Spotifys EQ och förstärkte bas och diskant (samt stängde av surroundfunktionen) lät musiken plötsligt klart mycket bättre. Ljudbilden var nu välbalanserad och det kändes som att musiken som levererades var ganska nära den kvalité som musikerna önskar. Ett bra resultat med andra ord. Jämfört med mina Happy Plugs Earbuds levererar Sudio Vasa Blå ett klart fylligare ljud, särskilt på bassidan.

Bra batteritid

Sudio Vasa Blå

Batteriet är lyckligtvis riktigt bra. En laddning ska räcka till åtta timmars musiklyssnande (eller 10 dagars standby) och på bara tio minuter kan det snabbladdas. Full laddning av batteriet tar två timmar, vilket känns överkomligt. Och du laddar såklart hörlurarna med hjälp av en vanlig micro-USB-kabel, som medföljer i förpackningen.

Namn Sudio Vasa BLÅ
Hörlurstyp In ear
Vikt 14 gram
Trådlösa Ja, bluetooth
Räckvidd Upp till 10 meter
Batteri Upp till 8 timmars användning, 10 dagar standby
Laddningstid 2 timmar
Laddningsport micro-USB
Fjärrkontroll Ja, start/paus, volym upp/ner, låtbyte
Inbyggd mikrofon Ja
Övrigt Typ: 10,2 mm dynamisk
Sensitivitet: 113 dB SP @ 1 kHz
Impedans: 32 Ohm @ 1kHz
Frekvensomfång: 18 Hz – 23 kHz

Sammanfattningsvis

Efter mina dagar med Sudio Vasa Blå börjar jag nu tänka om vad gäller mina generella invändningar mot in earlurar. Denna modell sitter bra i mina öron och låter dessutom bra. Jag kommer nog fortsätta att använda mina Urbanears Plattan ADV till vardags, men Sudio Vasa Blå kommer garanterat få följa med på resor och vid många andra tillfällen när ett par mindre hörlurar är att föredra. Och med tanke på att hörlurarna inte kostar med än ungefär 900 kronor så känns det som att man får mycket för pengarna.

8/10