Jul
12

Recension av Inside

2010 släppte den lilla danska spelstudion Playdead spelet Limbo. Det tog mig två år att höra talas om Limbo, men sedan tog det bara några minuter innan jag älskade det. Nu, sex år efter Limbo, har Playdead släppt sitt nya spel. Det heter Inside och är ännu mycket bättre. Spelet finns till Xbox One och till PC, jag har testat PC-versionen som säljs på Steam för ungefär 200 kronor.

Det märks att Inside har utvecklats av samma spelstudio som Limbo. Grafiken är snarlik på många sätt, precis som spelets upplägg, kontroller och känsla. När man startar upp Inside för första gången kommer man inte till en huvudmeny, utan spelet startar direkt. Inside borde kunna klassas som ett plattformsspel med många pusselinslag. Det är i princip i 2D, även om det händer saker i bakgrunden.

Inside

”Hunted and alone, a boy finds himself drawn into the center of a dark project.”

Inside har väldigt enkla kontroller. Du styr med höger och vänster piltangent, hoppar med pil upp och tar dig neråt med pil ner. CTRL-tangenten låter dig flytta på vissa lådor och dra i reglage. Detta är alla knappar man behöver hålla koll på. Samtidigt är spelet otroligt välgjort. Kontrollerna är fantastiska, precis som spelfysiken och alla animationer. Det är lika vackert som dystert. Spelet är mörkt, men det ljus som finns är samtidigt fantastiskt.

Till skillnad från Limbo så är Inside inte helt svartvitt. Men spelet är mörkt och färgerna är dova. Det är otroligt stämningsfullt. Inside har inga banor och inga pauser för laddning. Det sparas automatiskt när man når fram till ett nytt pussel. Du har obegränsat antal liv och det behövs, för du kommer dö, På vissa ställen misslyckas man många gånger innan man förstår hur man ska kunna ta sig vidare. Du blir skjuten, ihjälbiten av hundar, faller till döds eller dödas av en läskig flicka. Du blir irriterad, men tar dig samman och lyckas till slut lösa även detta pussel. Äntligen.

Det jobbigaste, men samtidigt det bästa med Inside, är att man inte kan sluta spela det. Varje gång jag står inför ett nytt pussel så tänker jag att ”när jag har klarat detta så pausar jag”, men plötsligt så står man inför en ny uppgift och tänker samma sak. och igen. Och igen. Och ju längre man kommer i spelet, desto mer konstiga saker händer, saker som gör att man bara måste klara av spelet för att se hur det slutar och hur allt hänger i hop.

Det tog mig inte mer än fyra timmar att spela ut Inside. Det kanske låter kort, men jag är så oerhört nöjd när spelet är slut. Inte för att det är slut, men för att jag har klarat det. När eftertexterna rullar så är jag lyckligt. Detta trots att jag inte förstår historien som jag precis har spelat, eller slutet. Är det ett lyckligt slut eller inte? Vem vet…

Man spelar som en liten pojke

Inside

Så vad handlar Inside om? Man spelar som en liten pojke, han ser inte ut att vara äldre än 15 år. Han springer genom en mörk skog, ofta i regnet. Män med ficklampor och hundar jagar honom. Ser de honom så är det kört.

Efter ett tag tar pojken sig in på ett område med fler män som verkar ha ont uppsåt. Vad är det de gör och varför vill de fånga honom? Jag har som sagt klarat ut Inside, men fortfarande har jag inte några bra svar på dessa frågorna. Men på något sätt gör det mig ingenting, jag vill bara spela spelet igen. Och igen.

Köp. Köp det nu

Efter succén med Limbo kan jag tänka mig att Playdead kände en stor press att prestera med sitt nya spel. Men de levererar verkligen på alla plan. Vi längtade efter en uppföljare till Limbo och fick Inside, ett spel som tar det bästa från Limbo och levererar detta ännu bättre. Om du bara tänker spela ett spel i år så ska du välja Inside. Köp det och köp det nu. Se bara till att du får spela ostört i fyra timmar sedan.

10/10