Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Ericsson T28
Jan
19

Spel i mobilen – från Snake till Game War

Kommer du ihåg tiden när det var coolt att ha Ericsson T28 – den lilla mobilen som vägde 83 gram? Det var trendigt med små mobiltelefoner precis före millenieskiftet. Det enda roliga man egentligen kunde göra med T28, förutom att tala och skicka SMS, var att vända telefonen horisontellt och spela tetris. Ungefär samtidigt började Nokia sin storhetstid genom 5110 och en rad andra modeller som var kända för spelet Snake. Nu har det gått över 15 år sedan dess. Mycket har ändrats inom mobiltelefoni. Idag spelar vi helt andra mobilspel. För de flesta av oss som är under 30-strecket, är inte längre Snake och Tetris det första man tänker på när man hör ordet mobilspel.

Utvecklingen av mobilspel

Den 31:a december 2000 sjöng Ola Salo från The Ark och Tommy Körberg ABBA:s Happy New Year i TV3 och vi trädde in i det nya milleniet. Det var ungefär då vi även fick möjligheten att ladda ned spelen i mobilen via den för tiden nya WAP-teknologin. Att spela i mobilen var inte alls populärt. Användarvänligheten fanns helt enkelt inte där än. Några få mobilanvändare spelade pusselspel. Från 2002 blev det möjligt att spela spel programmerade i Java, men spelupplevelsen på små tråkiga skärmar var allt annat än det som kunderna ville ha. Dessutom visste inte speltillverkare hur man tjänar pengar på sina spel. Försöken har varit många. Några spelföretag testade till och med att sälja mobilspel i boxar i butiker – precis som konsollspel till PS och Xbox.

2008 kom den stora förändringen med lanseringen av App Store och genomslaget av smarttelefoner. Teknologin för en bra spelupplevelse var äntligen på plats och App Store erbjöd en infrastruktur – en portal för speltillverkare – att sprida sina spel via och, ännu viktigare, att ta betalt för dem.

Marknaden exploderade och allt fler företag, programmerare och kreativa affärsmän började investera i tillverkningen av nya mobilspel. År 2016 förväntas marknaden för mobilspel överstiga 20 miljarder euro. För att sätta detta i perspektiv så är det nästan lika mycket som hela Estlands BNP eller snäppet större än NASA:s årsbudget. Vi spelar mycket i mobilen. Enligt våra källor spelar mellan 15 och 30 procent av mobilanvändarna i Sverige via mobilen. Nu är det dock helt andra spel än Tetris som gäller eftersom det går att spela precis alla tänkbara spel vi vill i våra mobiltelefoner – till och med avancerade MMO-spel (Massively Multiplayer Online)!

Från freemium till spel om pengar

Freemium, not really

Det har från dag ett varit svårt för mobilspeltillverkare att hitta rätt prissättningsmodell. Idag tjänar de flesta speltillverkare pengar genom freemium-modellen. Det betyder att det är gratis att ladda ner spelet, men en del kostnader tillkommer sedan om du vill köpa något extra, vilket ofta är nödvändigt för att nå upp till de högre nivåerna eller för att låsa upp vissa eftertraktade funktioner. Det viktiga är att kunder idag är vana vid att betala via mobiltelefonen.

En annan trend idag är att spel om pengar på Internet växer. Vi ser mycket spelreklam på TV och i andra medier. Casino och vadslagning över nätet blir också alltmer accepterat. Vi litar på nätcasinons säkerhet och integritet.

På de flesta listor över de ”topp-tio mest populära spelen i mobilen” återfinns idag hela tre casinoapplikationer, men dessa är dock gratisversioner där spelaren inte sätta in riktiga pengar och spela. Detta är ändå ett tydligt tecken på att casino flyttat in i mobilen på riktigt. Sedan länge har vi tillförlitligt spelat casino på nätet via PC eller Mac. Eftersom mobilanvändandet nästan är större än datoranvändandet online, faller det sig naturligt att det mobila casinot är den nya samlingspunkten för casinoälskare.

iPad

I stället för att lansera en casinoapp väljer de stora spelbolagen att lansera anpassade mobilversioner av sina sajter. Att erbjuda en app har nämligen två stora nackdelar. Den första är att spelbolaget måste följa en rad hårda krav som Apple eller Google ställer. Även om dessa bolag tillåter appen med spel om riktiga pengar enligt licenskrav, får spelbolaget aldrig en garanti på att appen en vacker dag inte blir blockerad utan någon förklaring. Den andra nackdelen är den enormt höga kommission som både Apple och Google tar på intäkter från varje app (runt 30%).

Detta gör att de seriösa spelbolagen väljer att utveckla sina egna sidor och marknadsföra dessa så gott det går genom andra marknadsföringskanaler än App Store och Google Play. Det är just därför du inte hittar några seriösa och bra spelbolag om du letar bland tillgängliga appar i App Store eller Google Play.

Redan idag sker mellan 20 och 30 procent av allt onlinespel med riktiga pengar i din mobiltelefon. Spel som slots och blackjack hör till de allra mest spelade.

Vad spelar vi i mobilen idag?

Nu när utbudet av spel i mobilen är enormt är det spel som attraherar massorna som drar in mest pengar. Ett spel som har varit på allas läppar precis när spel i mobilen har blivit vardag är Angry Birds. Spel med de roliga arga fåglarna från finska spelföretaget Rovio lanserades 2009 och har sedan dess laddats ned smått otroliga tre miljarder gånger. Det är dock inte det mobilspelet som har dragit in mest pengar genom tiderna. Angry Birds är faktiskt inte ens i topplistan för mest nedladdade mobilspel.

De tre spel som oftast brukar toppa nedladdningslistorna idag är främst Candy Crush Saga och alla dess spinoffs och uppföljare såsom spelen Game of War och Clash of Clans. Dessa spel laddas ned gratis via App Store och Google Play och drar in kring tio miljoner svenska kronor var per dag!
Vad går då dagens mobilfavoritspel ut på? Candy Crush Saga är ett pusselspel som påminner något om Tetris, men som innehåller godisbitar istället för vanliga block. Företaget tjänar pengar genom att låta spelarna att handla extra funktioner och uppgraderingar inne i appen. I fjol köpte spelarna virtuella produkter i detta spel för över 10 miljarder svenska kronor.

Game of War är ett MMO-spel som drog in över fem miljarder kronor i fjol. Det påminner något om Warcraft och går ut på att bygga nya världar. Den kända brittiska modellen Kate Upton är spelets ansikte utåt. Clash of Clans är också ett MMO-strategispel. Till skillnad från Game of War, som har utvecklats i amerikanska Palo Alto, har Clash of Clans sina rötter i Helsingfors.

Kate Upton gör reklam för Game of War.

Kate Upton gör reklam för Game of War.

Skrivet av Clara Andersson

Clara är inte Hypelines meste skribent, men hjälper gärna till att författa spännande artiklar för sidan.
Kontakt: kontakt@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar