Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Ej redaktionell artikel
Jan
14

Marvel – ett ständigt växande imperium

Den nya globala succén av det senaste i Marvelfilmfranchisen, Guardians of the Galaxy, har banat väg för en kolossal mängd marknadsprodukter, allt från merch-kläder till tv-spel. Marvel-imperiet är verkligen värt en stor summa pengar, inte bara tack vare sina filmer, de har sitt stora produkturval att tacka för detta. En av de viktigaste personerna för Marvel är helt klart Stan Lee. Det sägs att han är god för över 2,4 miljarder kronor, Marvels nettovärde lär vara betydligt större än det.

Vad är det då som har gjort Marvel så stort under senare år? Sedan 80-talet har många av våra mest välkända data- och TV-spel skapats, med start i det Pacman-influerade 80-talet.

Det började med spindelmannen

Spiderman

Under en era då Atari var enväldig härskare blev den ”arachnida” superhjälten inspiration till ett flertal tv-spel. Vi spolar tillbaka till 1982, då ett av de första Marvel-inspirerade spelen att hamna på butikshyllan var det berömda Spider-Man, skapad för Atari 2600, där spelare fick klättra upp och nerför byggnader i ett försök att avaktivera bomber placerade av Green Goblin.

Under 80-talet fortsatte Marvel att släppa spel med Spiderman-tema. Några exempel är Questprobe-serien, som hade sitt eget Spindelmannen-spel år 1984, följt av Spider-Man and Captain America in Doctor Doom’s Revenge, ett crossover-spel som kunde spelas på Atari-, Amstrad- och Commodore 64-konsoller.

90-talets Mega X Men

X-men

Under 90-talet släpptes Sega Megadrive, vilket inte bara satte Sonic the Hedgehog på kartan, utan också blev värd för ett flertal X-Men-inspirerade Megadrive spel. Allt satte igång 1991 med Wolverine, som bara fanns tillgängligt för NES, efterfrågan på X-Men-spel växte i takt med att Megadrives popularitet ökade.

1992 fick vi det otroligt kreativa crossover-spelet Spider-Man and the X-men in Arcade’s Revenge, följt av X-Men’s alldeles egna spel som efterföljare till Megadrive-varianterna under 1992 och 1993. X-Men tog sig hela vägen till PC under det sena 90-talet, vilket banade väg för gamingen i det nya milleniet.

Den hulkiga post-millenniala eran

Hulk

Inspiration för den nya generationens spelkonsoler kom i form av Hulken under 00-talet. Först ut såg vi The Incredible Hulk på Gameboy Advance år 2003, följt av Hulk för PlayStation 2 samma år.

Under 2000-talet nådde spelandet en ny nivå tillsammans med framstegen online. Som ett resultat av detta föll turen på sidor som slotsheaven.se att bli inspirerade av Marvel. De har sina egna The Hulk-inspirerade spelautomater, något som skapar en helt ny innebörd för gaming.

Marvel-inspirerat spelande har kommit en otroligt lång väg under de senaste 30 åren. Med så här stora framsteg under en så kort tidsperiod finns det inga gränser för vad vi kan få se i framtiden.


Skrivet av Extern skribent

Artiklar som publiceras med denna skribent är inte redaktionella (om inget annat anges), eller skrivna av en extern skribent.
Kontakt: info@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar