Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Feb
13

Så funkar Wifog, två månader senare

Det har gått ungefär två månader sedan Wifog lanserades och jag fick mitt SIM-kort med obegränsad surf. Efter att ha testat tjänsten en stund skrev jag ner mina åsikter om Wifog. Men vad har hunnit ändras sedan min recension publicerades? Är alla buggar fixade och har de utlovade nya funktionerna lanserats än? Nja, inte direkt.

Det som jag kände var det jobbigaste med Wifog var sättet man ”betalar” för att få sin surf. Eftersom tjänsten inte kostar något måste man titta på reklam. Det konceptet har jag inga problem med, tjänster som Joors, Spotify och YouTube fungerar på samma sätt. Men med Wifog måste man titta på reklam efter två timmar, även om man inte surfat något sedan förra gången. Detta hinder kvarstår och känns tyvärr fortfarande lika begränsande. Man måste fortfarande trycka på play på alla rekamfilmer och sedan på en knapp för att komma ut på nätet, det måste gå att göra mer automatiserat.

Tekniska problem just nu

Wifog fail

De senaste dagarna har Wifog dessutom haft stora problem med reklamvisningen. Ofta vill inga reklamfilmer laddas och då blir datakvoten heller inte påladdad. Men när den väl fungerar är reklammängden nu ökad från två till tre filmer, utan att datakvoten har utökats. På företagets Facebooksida finns dessutom flera användare som vittnar om att telefoni och sms inte fungerar som det ska.

Eftersom uppkopplingen stryps när det är dags att se reklam bli nedladdningar eller videostreamingen alltid avbruten. Beroende på tjänst kan det vara mer eller mindre omöjligt att återuppta den snabbt och smidigt igen. En lösning på detta vore väldigt önskvärt, eftersom det kan bli ganska irriterande just nu. Det är omöjligt att ladda ner en fil som är större än 100 MB.

Ingen portering ännu

Wifog sa inledningsvis att portering av nummer skulle finnas på plats vid det här laget, men detta har inte slutförts. Man kan äntligen se hur mycket man har ringt och smsat en månad, men inte via appen. istället måste man logga in på sitt konto på Wifogs webbsida. Det borde inte vara svårt att släppa en uppdatering av appen som löser detta.

Surfar du inte får du bara surfa

Wifog har gått ut med information om att de som bara använder sitt SIM-kort till att ringa och skicka sms inte får göra detta. Har man inte surfat på 30 dagar kommer SIM-kortet att nedgraderas till att bara gå att surfa med. I sin FAQ står det även att de som inte ringer eller skickar sms på en månad också endast kommer kunna surfa. Det gäller alltså att man skickar iväg något sms per månad för att säkerställa att tjänsten fortsätter vara aktiv.

Mycket strul verkar fortfarande finnas kvar, det känns inte som att Wifog är riktigt mogen ännu. Reklamkonceptet måste verkligen bli bättre, samma sak med stabiliteten i hela tjänsten. Många funktioner saknas fortfarande och det märks.


Skrivet av Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna skriver om telefoner, tablets och webben, ofta med inslag av humor och självdistans. Utbildad kommunikatör som älskar webben.


Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

  • Jimmy

    Hur upplever du wifog idag?

    • Hej Jimmy,
      Jag har inte använt Wifog sedan början av sommaren (då jag stoppade in mitt SIM-kort i en surfplatta för en dag). Mitt intryck är fortfarande ungefär detsamma, möjligen är tjänsten något stabilare nu.

      De största irritationsmomenten för mig är att reklamen inte alltid vill laddas (vilket betyder att surfen inte alltid fylls på) och att den surfkvot man får vid laddning tar slut alldeles för snabbt.

      Med det sagt tror jag säkert att det finns användare som är nöjda med tjänsten, den är bara inte anpassad för min behov.

      • Märker att reklamen inte vill ladda alls när jag gjort en fräsch ominstallation av windows

Relaterade artiklar