Feb
5

Vad är The Yellowstone Diet egentligen reklam för?

För fyra dagar sedan laddades ett antal filmer om en ny revolutionerande diet upp på YouTube. Dieten kallas The Yellowstone Diet och ska enligt upphovsmakarna vara en enkel diet där man använder ett nytt bär som kallas grizzlybär. Dieten ska tydligen lanseras i Europa och Sverige inom kort, någon gång i vår. Filmen nedan sprids just nu i sociala medier och bloggar och ska alltså vara en introduktionsfilm till The Yellowstone Diet. Se den om du vill lära dig med om vad den går ut på.

Yellowstonedieten är fejk, ett PR-trick

Nej, denna diet är såklart inget annat än bluff och båg, garanterat ett PR-trick. Vilka som står bakom den och varför är däremot inte känt. Men att detta är fejk är enkelt att lista ut. Förstår du inte det av att ha sett den fåniga videon ovan eller den officiella webbsidan så har jag här några punkter som förhoppningsvis övertygar dig om detta:

  • Om man googlar på Grizzly berries eller Yellowstone diet hittas inga resultat alls, förutom den svenska kampanjsidan och YouTubekanalen. Hade detta varit äkta borde den amerikanska förlagan ha fått mycket uppmärksamhet redan
  • De så kallade grizzlybären är uppenbart helt vanliga amerikanska blåbär
  • Videon är så överdriven, ett bär i naveln eller näsan kommer självklart aldrig öka välmåendet
  • En sökning på Ashley Leigh, kvinnan som sägs stå bakom dieten, leder inte heller till några som helst relevanta resultat

”Hemligheten bakom dietens popularitet är grizzlybärens ovanligt höga innehåll av kostfibrer som har en otrolig förmåga att binda vatten och därmed få maginnehållet att svälla. Bären är också rika på protein och kalcium, som bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion, så det rör sig verkligen om ett superbär!”

Vilka ligger bakom PR-tricket?

Vem eller vilka är det då som står bakom denna video och kampanjsida? Det har jag ännu inte lyckats ta reda på. Det enda jag vet är att domänen http://yellowstonediet.se/ är registrerad hos Larsen Data ApS, en dansk registrator och webbhotell. Men sanningen kommer att komma fram, antagligen inom ett par veckor. Det faktum att bloggare får betalt för att posta videon i detta inlägg visar att upphovsmakarna vill komma åt en viral effekt. Vilket också visar sig fungera.

Skrivet av Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna skriver om telefoner, tablets och webben, ofta med inslag av humor och självdistans. Utbildad kommunikatör som älskar webben.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar