Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Maj
2

Vågar utvecklare släppa sina spel?

Medal of Honor Warfighter

Jag kan ingenting om att utveckla spel. Jag har bra koll på HTML och CSS, även viss kunskap inom PHP och MySQL, men där tar mina programmeringskunskaper stopp. Det jag förstår är att det ligger många timmars kodande bakom ett spel, detta oavsett om det är ett enkelt mobilspel eller senaste spelet i Call of Dutyserien. Jag vill tro att det är en enormt stor och skön känsla när ett spel äntligen är färdigt och redo att släppas. Men frågan är om man vågar satsa på en karriär som spelutvecklare idag? Fildelningen frodas, vilket leder till att många som spelar och uppskattar ditt spel kanske inte betalar ett enda öre för det. Spelglädje i all ära, det betalar inga räkningar.

De släppte sitt spel på torrentsidor

När spelet Game Dev Tycoon släpptes gjorde utvecklarna något lite ovanligt, de släppte en version av spelet på Torrentsajter. Den som laddade ner deras version kunde inte klara spelet, utan gick i konkurs, annars var det identiskt med vad man fick om man betalade för det. Det är på ett sätt en lite rolig grej, men samtidigt skrämmande att utvecklare måste ta till åtgärder som dessa. Och om man ser på statistiken över vilka som laddat ner spelet ser det inte så roligt ut, över 90% laddade ner spelet utan att betala:

Nedladdning

Det är inte allt för sällan man läser om spelstudior som går i konkurs eller spel som inte säljer lika bra som förväntat. Många spelbolag är livrädda och försöker desperat komma på sätt som förhindrar att folk kan spela utan att betala först. Inte allt för sällan leder detta till DRM-lösningar som är enormt frustrerande för spelaren. Man kan behöva koppla upp sig mot internet även om man spelar single player. De som köpte senaste Sim City vet vad jag menar. När Sim Citys servrar gick ner slutade spelen att fungera, för alla. Har man då lagt ut 600 kronor för spelet är detta enormt frustrerande. Det måste finnas en bättre lösning.

Notch tjänar massa pengar på Minecraft

Hypeline i Minecraft

Samtidigt som storföretag som EA har panik kan jag prata lite om Notch, en svensk man som gillar att göra spel. För ett par år sedan släppte han en tidig version av ett spel med ganska ful grafik och ingen direkt handling. Spelet kallas Minecraft och är idag bokstavligen en miljonindustri miljardindustri. Spelet finns till PC, Xbox och smartphones och har verkligen tagit spelvärlden med storm. Det kostar under 200 kronor och kan spelas av personer i alla tänkbara åldrar.

Notch har själv sagt att han inte är emot fildelning. Om en person vill spela Minecraft men inte har råd är det okej för honom om man laddar ner det. Det är en attityd som de stora spelbolagen aldrig skulle våga ha, men det verkar ha lönat sig. Notch kan leva väldigt gott på de pengar han har dragit in på Minecraft.

Det är omöjligt att säga vad som kommer att hända med spelbranschen, men den lär stå inför en förändring. I takt med att en större del av vårt spelande sker med smartphones känns 7 kronor som ett vettigt pris för ett spel, istället för 700 som är en realitet för nya PC- och konsolspel. För att gå med vinst på ett spel för 7 kronor krävs astronomiska försäljningssiffror eller väldigt låga utvecklingskostnader, de stora spelföretagen klarar nog inte något av det. En del företag kommer få kasta in handduken, andra kommer överleva genom att anpassa sig. Jag hoppas i alla fall att vi kommer kunna spela nya versioner av Battlefield, NHL och Diablo även i framtiden och inte bara i telefonen.


Skrivet av Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna skriver om telefoner, tablets och webben, ofta med inslag av humor och självdistans. Utbildad kommunikatör som älskar webben.


Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

  • Minecraft är en miljardindustri. Omsättningen 2012 var ca 1.5 miljarder kronor. Då ingår även merchandise.

    • Jag hade för mig det, men hittade ingen källa. Tack för info!

Relaterade artiklar