Xtion PRO
Jul
20

Recension av Asus Xtion

Efter att Nintendo släppte sin rejält populära konsol Wii insåg Microsoft och Sony att de behövde haka på trenden med rörelsestyrda spel. Sony släppte Playstation Move och Microsoft släppte Kinect. Men även vi som föredrar att spela PC-spel kan ta del av rörelsestyrningen, Asus har en Kinectklon vid namn Xtion som låter användaren styra datorn med handrörelser och till och med spela spel helt utan tangentbord och mus. Men är Xtion värd pengarna eller är det mest en gimmick?

Snygg design, seg installation

Det första jag tänker när jag packar upp Xtion är att den är väldigt lik Kinect och det är inte konstigt eftersom de bygger på samma teknik. Xtion är dock mindre och mäter 18 x 3.5 x 5 cm. Det gör att enheten är väldigt lättplacerad och inte tar upp mycket plats framför datorskärmen. Xtion är gjord av plast och själva sensordelen kan vinklas för att kameran ska kunna hitta dig bättre. Den är inte speciellt tung men står ganska stadigt. Xtion ansluts till datorn via USB.

När jag plockat upp enheten ur lådan och ska installera den hittar jag inte mindre än fyra CD-skivor i lådan. En av dem installerar drivrutiner och mjukvara och de andra tre är spel. Varför Asus inte skickar med en DVD istället för fyra CD-skivor vet jag inte, men det är en väldigt seg process att installera allt på skivorna. Jag var dessutom tvungen att installera om allt en gång innan mjukvaran fungerade som den skulle och inte ens då hittade alla spel kameran.

Kolla på film och bilder eller lyssna på musik

Den mjukvara som medföljer kallas ASUS Xtion Portal och det är härifrån man kan starta spelen. Men förutom att spela kan man kolla på bilder och starta filmer eller musik genom att vifta med händerna framför kameran. Ärligt talat förstår jag inte riktigt varför man vill starta en film med rörelser istället för tangentbordet, särskilt som jag aldrig riktigt blir vän med styrningen. Du har en hand i programmet som du styr med dina handrörelser. Du klickar på en ikon genom att föra din hand framåt och sedan tillbaka igen. Det är just den rörelsen jag inte tycker fungerar, Xtion tror ofta att jag för handen neråt istället för framåt. Detta blir ett rejält irritationsmoment eftersom man ju inte kan göra något utan att kunna klicka.

Träna med MayaFit

Det medföljande träningsspelet MayaFit har en mycket bättre lösning. Genom att man håller handen stilla över ett menyalternativ några sekunder blir det valt. Det är en mycket smidigare lösning för mig. MayaFit känns ungefär som Wii Fit och är ett träningsspel. Man väljer vilken typ av träningspass man vill ha, hur långt det ska vara och om det ska inkludera diverse tillbehör som hantlar, gummiband eller balansboll. Även om jag aldrig gillat denna typ av träning måste jag säga att detta spel faktiskt fungerar ganska bra, förutsatt att man har gott om utrymme hemma. Jag lyckades inte få några bilder från spelet men hittade i alla fall en trailer för det.

Om man skapar ett konto kan man följa sin träningsutveckling och liknande, något som säkert kan motivera en del personer att komma igång ordentligt. Jag har dock svårt att komma ifrån den faktum att man står framför datorn eller TVn och härmar en tecknad figurs rörelser.

Två spel fungerade inte

Förutom MayaFit medföljer dansspelet Dancewall Lite och ett spel som heter Beatbooster. Men inget av de spelen fick någon kontakt med Xtion och gick därför heller inte att testa. Förhoppningsvis var det bara vårt exemplar som hade problem med detta, men det är ändå ett orosmoment.

Om du vill ha ännu fler spel går det att ladda ner sådana från Xtion Store, en appbutik. Utbudet är dock ganska begränsat, men det finns i alla fall ett antal spel som går att styra med kroppen. Men det bästa med Xtion är att den klarar att ta kontrollen över en mängd ”vanliga” spel också.

Kör Need for Speed med en luftratt

Asus skickade med ett exemplar av Need for Speed Hot Pursuit. Detta eftersom spelet har officiellt stöd för Xtion, vilket innebär att du kan köra din svindyra bild alldeles för fort genom att hålla en fantasiratt och styra i luften. Det var riktigt svårt i början, innan jag lärde mig att tajma mina rörelser (det tar någon sekund innan spelet reagerar), men när det väl började sitta gick det ganska bra. Det är fortfarande betydligt enklare att styra på de mer traditionella sätten, men med Xtion blir Need for Speed mycket mer av ett partyspel där man kan skratta åt varandras rörelser lika mycket som man brukar imponeras av deras körning.

Videon ovan visar hur (dåligt) det gick för mig första gången jag spelade Hot Pursuit med Xtion. Som ni ser är jag inte alls med i rörelserna och tajmar inte jättebra, men jag är rejält koncentrerad på att köra. Mot slutet av banan (1.40 in i videon) får jag dock till en drift genom en kurva som jag är riktigt stolt över. Att jag förlorade loppet spelade då faktiskt ingen roll.

Du kan lägga till vilket spel du vill, men det är inte alls säkert att det fungerar. Xtion har fyra förinställningar vad gäller styrning. Dessa är racing, sport, gamepad och informell. Om du funderar på att spela Battlefield 3 med Xtion kan jag redan nu säga att det inte lär fungera. Men spel som Super Mario eller något enklare fightingspel kan mycket väl fungera utmärkt.

Xtions specifikationer

Mått 18 x 3.5 x 5 cm
Betraktningsvinkel 58° H, 45° V, 70° D
Bildupplösning VGA (640×480) 30fps, QVGA (320×240): 60fps
Lämpligt kameraavstånd 0,8 m till 3,5 m
Operativsystem Windows 7

Asus skriver att minsta rekommenderad hårdvara för att använda Xtion är Intel Core i3, 2GB RAM, AMD HD 5450/1GB eller Nvidia GT 210/1GB och Windows 7. Men eftersom det tar en del kraft att beräkna alla rörelser gäller såklart regeln att ju kraftigare dator desto bättre.

Pris och övriga tankar

Xtion är en ganska dyr leksak, den kostar ungefär 1500 kronor, lite beroende på modell. Det är mycket pengar, så det gäller att man får användning för Xtion. Jag är lite kluven till om 1500 kronor är prisvärt. Hade jag varit ett större fan av plattfors- och fightingspel eller gillat att träna och dansa framför TVn skulle Xtion säkert vara värd 1500. Nu skulle jag mest använda den till att spela Need for Speed på ett lite coolare sätt. Det skulle nog bli en rolig grej att köra med kompisar, men inte något jag använder varje vecka. Därmed inte sagt att jag ogillar Xtion, jag önskar bara att jag hade fler spel som utnyttjar dess möjligheter. Hitta lägsta pris på Xtion.

Asus Xtion passar bra om:

• Du gillar rörelsestyrda spel
  • Du vill ha träningsmotivation hemma
  • Du spelar mycket plattform-, fighting-, sport- eller racingspel
  • Du vill kunna styra datorn med rörelser

Asus Xtion är mindre bra om:

• Du inte vill lägga 1500 på ett datortillbehör
  • Du inte spelar mycket dataspel
  • Du ogillar att behöva installera om mjukvara
  • Du inte är ett fan av rörelsestyrning

Asus Xtion skulle mycket väl kunna bli ett populärt tillbehör till datorn, men då krävs nog ett klart större utbud av spel och att Asus förbättrar installationen av hård- och mjukvaran. Jag vet att många skulle ha svårt att få igång programmet och spelen och det kan nog avskräcka en del. Men när allt fungerar är det oftast riktigt roligt att spela utan att röra några tangenter. Det känns som sagt lite som en partygrej, men det är ju bara en bonus.

Betyg: 7/10