HTC One V
Jun
4

Recension av HTC One V

Sist (och faktiskt minst) av de tre telefonerna i HTCs härliga One-serie att lämna Hypelines recensionsbord är One V som är den modell som skiljer sig mest av de tre syskonen. Den är mindre än One X och One S och har en design som påminner mycket om klassikern HTC Hero och Legend. Den har inte lika vass hårdvara, men One V lämnar oss ändå med många positiva intryck.

HTC One – allt handlar om kameran och ljudet

Du som läst vår recension av HTC One X eller HTC One S vet vid det här laget att HTC satsat mycket på slagorden ”Amazing camera, authentic sound” gällande One-serien. Det innebär att de fokuserat på en snabb och bra kamera samt förbättrat ljud. Ljudet kommer från HTCs samarbete med Beats by Dr. Dre och One har bland annat presets för Beats hörlursmodeller uBeats eller Solo. Dessa funktioner gäller även hos One V, även om kameran inte riktigt når samma klass som dess syskon. Å andra sidan kostar One V bara hälften så mycket som värstingen One X.

Unik design

HTC One V är inte jättelik många andra smartphones på marknaden. Som tidigare nämnt liknar den HTC Hero och HTC Legend, detta då den har samma ”haka”. Om man gillar den eller ej är såklart en smaksak, men den går inte riktigt hem för min del. Hakan är inte direkt i vägen men den får telefonen att bli ganska mycket tjockare och osmidig att ha i fickan. samtidigt känns det som att One V håller hög kvalitet sett till materialvalen. HTC har valt att ge One V ett skal i metall som känns både stryktåligt och skyddande på samma gång. Men gissningsvis är det också metallen som leder till att telefonen känns ganska tung för sin storlek. Trots att den väger 5 gram mindre än One S känns One V faktiskt tyngre i handen.

Under skalet finns detta

Nu vet ni alltså att skalet är gjort i metall, men vad döljer sig under det? Ingen jättespännande hårdvara direkt, det märks att One V är budgetmodellen i serien. Processorn är enkelkärnig, ramminnet bara på 512 MB. Den har ingen HDMI-utgång och inte NFC. Bra är dock att HTC levererar One V med Android 4.0 samt Sense 4.0 som ger en snygg och bra användarupplevelse. Synd bara att telefonen redan från början är full av installerade (och ofta oönskade) appar.

Processor Enkelkärnig Snapdragon 1 GHz
RAM 512 MB
Skärmstorlek 3,7″
Upplösning 800 x 480px
Lagringskapacitet Ingen inbyggd
Minneskortsplats Ja, MicroSD max 32 GB
Wifi 802.11a/b/g/n
Skärmglas Corning Gorilla Glass
Bakre kamera 5 MP, 2592×1944 px och LED-blixt
Främre kamera Nej
Övrigt Dedikerat kamerachip (HTC ImageChip), Beats By Dr. Dre Audio, slitstarkt skal, FM-radio

Denna klena hårdvara gör också att One V inte direkt kan mäta sig mot syskonen i våra prestandatester.

Sämst i benchmarktesten

Vi ställde de tre HTC One-telefonerna mot varandra och Sony Xperia S och One V var absolut sämst i samtliga test. Å andra sidan har den absolut klenast hårdvara så något annat vore väldigt otippat. Men något fartmonster kommer One V alltså aldrig vara.

Snabbast att starta

Efter detta benchmarknederlag är det kanske oväntat att One V ändå är snabbare än S och X vid ett moment. När man startar telefonerna är One V faktiskt snabbast. Budgetluren startar på i regel på under 8 sekunder, riktigt snabbt jobbat.

Men nu är det ju inte direkt uppstartstiden som är det viktigaste. Hur telefonen klarar att ge användaren en mjuk och snabb upplevelse är av högsta vikt. One V klarar i regel att göra det, men det är inte helt utan lagg. Här märks det att HTC snålat in en del på hårdvaran. Som en kul grej installerade jag GTA III och spelet gick igång. Efter en ganska lång laddningstid fick jag även börja spela, men inte direkt utan lagg. Och det laggade bara mer och mer. Efter någon minut frös hela spelet och mobilen valde att starta om sig. Inte helt perfekt alltså.

Inte riktigt amazing camera

För att vara en telefon som sägs ha en fantastisk kamera blir vi lite besvikna på One V. Visst kan man ta ganska bra bilder med den, men de är sällan fantastiska. One S och främst One X tar ofta mycket klarare bilder med bättre färgåtergivning. samtidigt är One V budget och jämfört med andra budgetlurar kan man inte vara besviken på resultatet. Här har ni några oredigerade bilder som är tagna med One V.

Förutom foto går det att filma med One V. Kameran klarar att filma i halv HD 720p. Även på videosidan är resultatet helt okej. Men det är ingen risk att man slänger ut videokameran till förmån för One Vs videofunktion direkt.

Ljudet håller hög klass

När det kommer till ”authentic sound” håller One V desto högre klass. Vid några snabba test märker jag ingen direkt kvalitetsskillnad mellan de olika One-modellerna. HTC kan nog inte spara in på kvalitén lika lätt på ljudsidan och har kanske av den anledningen givit alla One-telefoner likadana ljudchip. Oavsett anledning har One V i alla fall ett mycket bra ljud, i alla fall om du lyssnar med (Beats) hörlurar. Den inbyggda högtalaren är okej, men inte mer än så. Detta gäller även för kvalitén på samtal.

Pris och övriga tankar

Det blir lite svårt att ge HTC One V en ärlig och rättvis recension efter att först ha fått leka med One X och sedan One S. One V håller verkligen till i ett lägre budgetsegment och det märks. I vissa avseenden är dess syskon både snabbare, snyggare och bättre, men i andra fall är One V lika bra eller till och med bättre. Sett till priset är One V riktigt fin, den kostar ungefär 2900 kronor, klart billigare än syskonen. Den känns stabil och materialvalen andas kvalitet. Samtidigt är den tung och ganska tjock och klumpig. Ljudet är kanon, men kameran bara okej. Är du ute efter ett riktigt fartmonster som utan problem klarar att visa HD-film, spela de senaste spelen och filmar i full HD behöver du söka dig upp ett antal steg. Men om du vill ha en prisvärd liten rackare och lyssnar mycket på musik blir du nog inte missnöjd med One V.

HTC One V passar bra om:

• Du vill ha en telefon med mycket bra ljud
  • Du önskar en skärm som är mindre än 4″
  • Du är på jakt efter en telefon för max 3000 kronor
  • Du vill ha en telefon som startar riktigt snabbt
  • Du söker en telefon som känns hållbar

HTC One V är mindre bra om:

• Du vill ha den allra bästa hårdvaran
  • Du kräver en telefon som inte laggar
  • Du spelar krävande mobilspel
  • Du önskar en riktigt bra mobilkamera
  • Du vill ha en telefon med inbyggt lagringsutrymme

HTC One V får ett betyg lite över medel. Den får stora plus för ljudet och kvalitetskänslan, men hårdvaran är ganska trött. Det blir en del lagg här och där, vilket kan vara irriterande. Jämfört med One S och One X har den ingen chans att konkurrera, men det är å andra sidan sannolikt inte tanken heller. De spelar i olika ligor, precis som HTC önskar.

Betyg: 6/10

• Fredde

Tack för recensionen. Har just köpt denna phone och mina första intryck är att den är bra. Hoppas den håller länge nu.

Kul att du gillar recensionen. Jag är säker på att du kommer vara nöjd med ditt köp, det är en prisvärd liten rackare det här! ;)

• Karin

Måste säga att jag efter 5 veckor med HTC One V tycker den är värdelös. Den är så långsam att man blir galen, den hänger sig hela tiden, seg att öppna alla typer av program, även kontakter osv. KÖPT INTE!!!

HTC One V har klen hårdvara, särskilt idag. När den introducerades för ett år sedan var den en budgettelefon och ett år senare är den nog ännu tröttare tyvärr. Tråkigt att läsa att du är missnöjd med den.