Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Maj
22

Tilt Shift – Del 3

Som sista del i Hypelines djupdykning på ämnet tilt shift tänkte jag förklara hur man i photoshop, med principen som tilt shift bygger på, kan få verkligheten att se ut som en miniatyr.

Steg 1: Att välja bild

Något som är viktigt att tänka på är vinkel varifrån bilden är tagen. Miniatyrer och modeller ses vanligtvis ovanifrån och därför kan det vara bra att försöka hitta en bild som är tagen med ett sådant perspektiv att man lätt kan föreställa sig motivet som en miniatyr. Trafik, bilar, byggnader och järnvägar är motiv som lämpar sig bra för den här effekten. Den bild som jag valde för den här atikeln är följande:

Steg 2: Quick Mask

Öppna bilden som du valt i Photoshop och tryck på Q eller tryck på Quick Mask-ikonen i verktygspaletten för att välja läget Quick Mask.

Steg 3: Applicera en övertoning

Välj övertoningsverktyget (Gradient Tool) med inställningen reflekterad övertoning. Dra sedan en lodrät linje från centrum av det område i bilden där du vill att fokus ska ligga. Bilden borde nu se ut ungefär såhär:

Steg 4: Applicera Linsoskärpa

Lämna läget för snabbmask genom att återigen trycka på Q. Det område som du vill ha i fokus ska nu vara markerat med myrstigar. Gå sedan till: Filter > Blur > Lens Blur för att applicera en linsoskärpa i det markerade området.

Steg 5: Justera inställningar för linsoskärpan

Kryssa i rutan för att invertera och justera sedan inställningarna tills du blir nöjd.

Steg 6:Applicera ett justeringslager för färgmättnad

Redan nu ser bilden helt okey ut som miniatyr men för att öka effekten ännu mer kan vi höja färgmättnaden något. Gå till: Image > Adjustments > Hue/Saturation

Steg 7: Justera färgmättnaden

Testa dig fram till vad som ser bra ut. I det här fallet höjde jag färgmättnaden med +40.

Steg 8: Öka kontrasten

Som en sista justering valde jag att höja kontrasten lite. Detta gjorde jag med hjälp av ett justeringslager för kurvor. Gå till: Image > Adjustments > Curves

Steg 9: Justera kurvan

Justera kurvan för önskad effekt. Ofta räcker en väldigt diskret S-kurva i RGB-kanalen för att höja kontrasten.

Steg 10: Klart!

Det var det hela! Det korta skärpedjupet och den onaturliga färgmättnaden bidrar till att lura ögat. Resultatet kan ses här nedan.


Skrivet av Kristofer Tunberg

Kronisk mångsysslare som gärna pysslar både digitalt och analogt, zombie’s och postapokalyptisk sci-fi får endorfinerna att svalla.
Kontakt: kristofer.tunberg@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar