Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Maj
8

Hypeline Djupdyker: Tilt shift – del 1

Under en diskussion med Jocke idag gled vi av någon anledning in på fototekniken tilt shift. För er som inte har full koll på vad tilt shift innebär kommer här en fördjupning i tre delar.

”Tilt-shift photography” refers to the use of camera movements on small- and medium-format cameras, and sometimes specifically refers to the use of tilt for selective focus, often for simulating a miniature scene. Sometimes the term is used when the shallow depth of field is simulated with digital post-processing; the name may derive from the tilt-shift lens normally required when the effect is produced optically. – Wikipedia

Med det stycket inleds artikeln om tilt shift på wikipedia. Det hela handlar alltså egentligen om två separata begrepp vilka ofta kombineras. Namnet tilt shift kommer av de linser eller objektiv som krävs för den optiska effekten. I dessa objektiv kombineras både tilt- och shiftfunktionen.

Tilt syftar på en manipulation av en optisk regel kallad Scheimpflugs princip. Detta görs genom att objektivet vinklas i förhållande till kamerahuset (fokalplanet) vilket leder till att fokus i motivet ändras. I princip innebär detta att man till exempel kan ”fotografera nära marken mitt på en fotbollsplan och få skärpa i gräset hela vägen till målet.” Skärpeplanet ligger i det här fallet i höjd med gräset och skärpan kommer således enbart täcka gräset. En glugg som bygger på den här tekniken är till exempel Composer från lensbaby.

Den selektiva fokuseffekten man får genom att använda tilt-tekniken är nog egentligen det som de flesta tänker på när de hör begreppet tilt shift. Ofta handlar det då om en digital manipuleringen av bilden i efterhand. Den selektiva fokusen kan bland annat användas för att få föremål att likna miniatyrer.


Shift handlar om hur man förskjuter objektivet utan att vinkla det i förhållande till kamerahuset. Tekniken är bland annat vanlig vid fotografering av arkitektur där man vill undvika att paralella linjer faller samman. Med hjälp av några bilder blir det hela tydligare:

Tänk dig att du ska fotografera ett högt hus. Fotograferar du det rakt framifrån kommer inte hela huset få plats. Toppen av byggnaden hamnar utanför bilden.

Om man istället backar och vinklar kameran för att få med hela byggnaden kommer resultatet bli att parallella linjer ”smalnar av” mot toppen vilket i sig ibland kan vara effektfullt men vill man avbilda en byggnad mer korrekt så kan man alltså använda sig av ett tilt shift-objektiv.

Här förskjuts objektivet uppåt och vertikala linjer tecknas parallellt. Tekniken möjliggör att man kan stå väldigt nära ett stort motiv och få korrekta linjer.

Slut del 1


Annons ▼

Läs också


Skrivet av Kristofer Tunberg

Kronisk mångsysslare som gärna pysslar både digitalt och analogt, zombie’s och postapokalyptisk sci-fi får endorfinerna att svalla.
Kontakt: kristofer.tunberg@hypeline.se