Mar
28

Apples marknadsföring kan vara falsk

Apples nya iPad har bland annat 4G som ett av sina stora säljargument. Problemet är dock att paddan bara är kompatibel med 4G-näten i USA och Kanada. Trots det har Apple valt att marknadsföra iPads 4G-funktion i flera länder världen över, däribland Sverige. Detta har gjort att kritiska röster höjts och i vissa fall tvingat Apple att ändra sin marknadsföring. I Sverige har Konsumentverket nu sagt att de ska undersöka Apples marknadsföring.

Apples svenska sida nämns flera gånger 4G, vilket kan få konsumenter att tro att den är kompatibel med vårt 4G-nät. Så är alltså inte fallet och Apple skriver längre ner på sidan följande text:

”4G LTE stöds endast i AT&Ts och Verizons nätverk i USA samt Bells, Rogers och Telus nätverk i Kanada.”

Huruvida denna lilla text uppmärksammas eller ej är alltså något Konsumentverket nu beslutat undersöka. I Australien har Apple redan tvingats be om ursäkt för sin marknadsföring och erbjuda alla kunder att lämna tillbaka sina iPads om de är missnöjda. Jag tror inte att något liknande kommer hända i Sverige, men det är bra att detta utreds. Förhoppningsvis leder det till att tillverkarnas marknadsföring blir mer ”ärlig” i framtiden.


Källa: IDG.

Skrivet av Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna skriver om telefoner, tablets och webben, ofta med inslag av humor och självdistans. Utbildad kommunikatör som älskar webben.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar