Feb
12

Apoteket i logo-gruff

Apoteket stämmer Datoteket för renommésnyltning.

I slutet av förra året uppmärksammade Apoteket att datorbutiken Datoteket använder sig av en logotyp som är väldigt lik deras egen. Den egentliga skillnaden är att Datoteket har lagt till någon form av USB i sin logotyp.

Apoteket skickade ett brev till Datoteket där de bad dem att ta bort sin logotyp. Inget hände.
Vid ett senare tillfälle gjorde då Apoteket en personlig överlämning av sitt brev. Datotekets ägare försvarade sig med att han trodde Apoteket försvunnit helt och hållet i och med privatiseringen.

Eftersom Datotekets logga fortfarande är i bruk har Apoteket nu, skriver Dagens Media, skickat in en stämningsansökan för renommésnyltning, där man kräver att loggan tas bort mot ett vite på 500 000 kronor. Hårda bud!

Tyck vad du vill om detta men ”snyltning” eller ”varumärkessnyltning”, som det kallas, känns ganska amatörmässigt.


Källa: Dagens Media

Skrivet av Alexander Nilbrink

Nitisk technofantom med ett patologiskt förhållande till sociala medier, PR och design. Blir knäsvag av snygg typografi.
Kontakt: alexander.nilbrink@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar