Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Sneglandet
Feb
9

Det sociala sneglandet

MORGONRUTINEN

Jag sitter där vid köksbordet iförd morgonrock. Mina nedtrampade, slitna och något omoderna tofflor jobbar febrilt för att hålla mina fötter varma. Påsarna under mina ögon berättar en historia om ett par ögonlocks slutgiltiga strid för friheten.
Jag applicerar en millimetertunn yta av smör på en pain riche och kaffet slukar jag snabbare än potions utanför Narzulbur. Samtidigt som denna morgonrutin initieras så sitter Josefin Crafoord i ”Vakna med The Voice!” och pratar om ”en kul grej” som hon läst i morgontidningen. Jag kastar några blickar mot teven. Funderar. Vill jag verkligen inleda dagen så här? Jag byter kanal. Jaha, Nyhetsmorgon. Där står Malou von Sivers och pratar om hundar. Vad FAN är detta? Min frustration är lika skarp som Anton Chigurhs framfusiga framgångsfrilla! Hastigt och betingat öppnar jag min twitterapplikation och hoppar in i programmens respektive hashtags för att se vad resterande medborgare tycker och tänker om morgonens frukost-TV. Det blir ofta många skratt. Långa skratt. Jag inser snabbt att det finns fler människor där ute med ett indignerat morgonhumör som tvivlar på frukost-tevens förankring till verkligheten. Detta tack vare en liten fyrkantig symbol.

VAD ÄR EN HASHTAG?

Hashtags används för att markera nyckelord eller ämnen i en tweet. Poängen är att kategorisera och samla in det som sägs om ett visst tema. Dessa teman bildar egna flöden där tweets med de taggade orden radas upp. Hashtagen gäller ofta en aktuell händelse, men kan handla om allt möjligt som folk finner intressant att skriva om. En hashtag kan vara seriös och etablerad (exempelvis #svpol, svensk politik), men kan också användas för att uttrycka en känsla eller ironi (exempelvis ”Hjälp, världen går under. Inget morgonkaffe! #ilandsproblem #gudsvrede”).

#TRUMPROAST

Den 15:e mars 2011. Ett datum då en svettig Donald Trump satte sig ned hos Comedy Central för att bli roastad. Han var fönad, klädd och polerad. Redo att blockera alla verbala påhopp som skulle skickas hans väg. Och påhopp blev det. Kvällens bästa skämt enligt många kom från en herre som kallar sig Snoop Dogg:

“Donald says he wants to run for President and move on into the White House. Why not? It wouldn’t be the first time you pushed a black family out of their home.”

En lyckad roast med många sköna angrepp helt enkelt. Men alla skämt om Donald Trumps ex-fruar och kroppsvätskor var inte det mest intressanta denna kväll. Det fanns något på skärmen man inte sett i tidigare avsnitt. Nu kunde man nämligen skymta ett litet vattenmärke i det vänstra hörnet, en liten hashtag. Detta GENIDRAG ledde till cirka 27000 poster om programmet på twitter. Det blev den bästa tisdagskvällen i historien för Comedy Central i avseende till tittarsiffror och engagemang.
Lite trumpet för Trump eftersom hånen, likt foppatofflor på Ullareds camping, bredde ut sig och skrek i flödet under hashtagen.

DIALOGER I CAPS-LOCK

#TrumpRoast blev startskottet till den vida användningen av hashtags som vi ser på TV idag. Idag har vi alltid en stående inbjudan till en konversation som pågår utanför vardagsrummet. Det är en konversation som tar plats just vid det tillfället när du sitter där och glor. Vi uppmanas att skicka in våra tankar och tycken angående Daniel Breitholtz och hans egendomliga balettdansande i #AdamLive. Kulturtanterna som inte fick chansen att gorma som isbjörnar i Debatt får chansen, och tar den gärna i CAPS-LOCK efter sändningstid i #svtdebatt. Det känns kanske lite förbryllande. Lite märkligt. Varför skulle TV-bolagen uppmuntra oss att titta någon annanstans än på sin TV-skärm? Att vara online, sneglandes på sin iPhone, skrivandes på twitter, samtidigt som vi tittar på ett program. Vi multitaskar och fokuserar inte helhjärtat på TV-skärmen men de flesta människor gör idag flera saker medan vi tittar på TV, ofta saker helt orelaterade till vad som är på TV. Det fina i kråksången är att hashtagsen från TV-skärmen vägleder vårt multitaskande leverne och hjälper oss fokusera på teven, igen. Vi återgår till att passa tiden framför teven när favoritprogrammet börjar. Vi måste vara redo. Vi måste vara uppmärksamma på vad som händer under programmet, så att vi kan tweeta om det.

Nu tar denna sociala konvergens nya kliv. Det klampas friskt och vi hamnar nu i filmens värld. En trailer till ”The Grey” stoltserar med såväl hashtags som användarnamn på twitter. Vi ser bland annat användarnamnet som Joe Carnahan (Regissören) använder på twitter. Detta är ett enkelt och nytt sätt för Carnahan att bygga och etablera en starkare relation till sina fans.

Olika forum för TV-program och film har funnits länge på Internet, men med realtidskommunikation via våra sociala medier så adderar vi massor av hästkrafter till våra pratbubblor. Det sneglas som aldrig förr, underbart!

Brukar du sitta där och snegla på dina sociala nätverk medan du tittar på TV?
Skulle en hashtag på ditt favoritprogram uppmuntra dig att gå online och skriva någon rad eller två?


Källor:
Kreafonbloggen
Blueglass

Annons ▼

Läs också

Skrivet av Alexander Nilbrink

Nitisk technofantom med ett patologiskt förhållande till sociala medier, PR och design. Blir knäsvag av snygg typografi.
Kontakt: alexander.nilbrink@hypeline.se

  • http://twitter.com/danielcse Daniel Claesson

    Mycket trevlig morgonläsning, bra skrivet Nilbrink!