Google+
Facebook
Twitter
YouTube
Rss
Jan
17

Digitala musikförsäljningen går om skivor

En CD känns som ett otroligt gammalmodigt medium 2012. Den är självklart smidig om man vill spela upp ett helt album i en stereo, men då den största musikkonsumtionen idag sker via portabla spelare och datorer krävs det att den nyinköpta CD-skivan digitaliseras. Och sedan blir den sannolikt bara liggande i något hörn. Men nu har allt fler konsumenter gått över till att köpa sin musik i digital form, för första gången är den digitala musikförsäljningen större än skivförsäljningen.

Det är en rapport från Nielsen och Billboard som berättar att den digitala musikförsäljningen under 2011 stod för 50,3% av den totala försäljningen. Det är alltså en marginell vinst, men trenden går ändå klart mot digital musik. Samtidigt är det sannolikt att den totala musikföräljningen sjunker någon på grund av (eller tack vare?) prenumerationstjänster som Spotify och Wimp. I takt med att allt fler har telefonabonnemang med fri surf fungerar dessa tjänster också lika bra utanför hemmet. Hur konsumerar du musik? Köper du den eller streamar du?


Källa: IDG.

Skrivet av Daniel Claesson

Teknikintresserad Södertäljebo. Hypelines grundare och meste skribent som gärna skriver om telefoner, tablets och webben, ofta med inslag av humor och självdistans. Utbildad kommunikatör som älskar webben.
Kontakt: daniel.claesson@hypeline.se

Annons ▼

Rekommenderad läsning

Relaterade artiklar